Webáruházat nyitnál? Ezekre a költségekre számíts!

Az e-kereskedelem az utóbbi évek egyik legsikeresebb gazdasági szegmense; a hazai piac növekedése 15-20 százalék közé tehető, a koronavírus-járvány által meghatározott 2020-as esztendőben pedig 45 százalék körül alakult. Nem meglepő, hogy egyre több kisvállalkozó próbál szerencsét az online térben kereskedőként.

Az alábbi cikkben összegyűjtöttük, milyen költségekre kell számítania annak, aki webáruházat nyitna. Valóban filléres dolog „online vállalkozónak” lenni?

Mindenképpen számolni kell olyan kezdeti kiadásokkal, amelyek az online kereskedés alapvető technikai feltételeit biztosítják; ilyen költség a tárhely, a domain és a webáruház platform díja. Előbbi kettő az esetek többségében 10-20 ezer forint éves díjból fedezhető, a platform költsége azonban szélesebb skálán határozható meg.

A legolcsóbb megoldást az úgynevezett bérelhető rendszerek kínálják. Magyarországon az Unas és a Shoprenter szolgáltatása mondható piacvezetőnek, de egyre többen választják a nemzetköziként aposztrofált Shopify-t is. Ezek esetében éves- vagy havidíjjal kell számolni, ami jellemzően 5000 forint körül kezdődik és termékszám függvényében emelkedik.

Egyszeri telepítési és konfigurálási díjjal rendelkeznek a különböző tartalomkezelő platformok (WordPress+WooCommerce, PrestaShop, Magento, stb.), ezek esetében a későbbi módosítások természetesen plusz költséget jelentenek. Noha számtalan bővítmény áll rendelkezésre, az egyéni igények megvalósítása fejlesztőmunkát igényel. Az alapvető költségek egyszeri 100-300 ezres nagyságrendben határozhatók meg.

A legdrágább megoldás az egyedi fejlesztés, amikor minden az igényeink szerint valósul meg. Ez esetben fennáll annak a veszélye, hogy az általunk megfogalmazott és leírt igények nem szolgálják a kereskedelmi céljainkat. Az egyedi fejlesztésű, saját igényeket kiszolgáló webáruházak költsége ritkán marad 500 ezer forint alatt.

Nem feledkezhetünk meg a marketingköltségekről sem. Találó a hasonlat, miszerint egy webáruház marketing nélkül olyan, mint egy bolt a lakatlan szigeten. Marketingre és vevőszerző eszközökre tehát mindenképpen szükség van, ugyanakkor látni kell, hogy a különböző forgalmi forrásokra költött összegek és azok megtérülése jelentős mértékben eltérő lehet. A forgalomnövelés eszközei lehetnek a különböző piacterek is. Nagyon fontos, hogy a különböző csatornák eredményességét folyamatosan mérjük és elemezzük, csak így tudjuk maximalizálni az elérhető profitot.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a sikeres tranzakciók egyéb költségekkel járnak. Amennyiben saját raktárkészletünk van, annak a költségével is számolni kell. A logisztikai díjak egyre magasabbak, miközben a forint árfolyamváltozásai jelentős termékárnövelést tesznek szükségessé. Nem feledkezhetünk meg a tranzakciós és banki költségekről, a jogi és szakértői támogatások díjairól sem.

Ki kell emelni az árképzés fontosságát, ami nélkül egyetlen webáruház sem lehet sikeres az online térben. Fordítsunk figyelmet arra, hogy a termékeinket versenyképes áron, de ne veszteségesen vagy a fenntartást veszélyeztető alacsony áron kínáljuk.

Scroll To Top