Vallott a Tesco, a Lidl is: egyik épít, másik leépít

A Tesco és a Lidl most. A Tesco lefaragja hiperjei alapterületét, csökkent is egy picit az árbevétele, vajon meddig marad piacvezető. A többiek pedig építkeztek. Eddig, mert megcsavarták a plázastoppot. A legnagyobbak a felét viszik az élelmiszeres piacnak.  

Nem jött be az egyik toplista becslése, mely szerint a magyar boltos piac éllovasának, a Tesconak 2018-ban nőtt a forgalma. Csökkent 2 milliárd forint körüli összegben. De így is piacvezető, jókora előnnyel, ráadásul a Tesco célja pontosan az volt, hogy lefaragja hipermarketjei alapterületét, amiből van neki bőven, 112.

Így semmi különös nincs a forgalomcsökkenésében. Ezzel diszkontosodik is egy sort, ráadásul nem is csinálhatja olyan nagyon rosszul, ugyanis az eredménye a korábbi 17 milliárdról 32 milliárd forintra ugrott. A friss beszámolójából ugyanakkor nem derül ki például, hogy mennyit hozott a konyhájára a webáruháza, ahol folyamatosan terjeszkedik a kiszállításban megyéről-megyére. (Úgy egyébként nagyon szégyenlősek a magyar webáruházak, többségük titkolgatja az üzletmenetét.)

Nyereség az van

Hát igen, az összes nagy áruházlánc, ráadásul a legnagyobb magyar CBA, Coop tagok is nyereségesek voltak a legutóbbi üzleti évben. Egy kivétel van, ahol ez döcögősre sikeredett, a Reál, ahol a legnagyobb, a tulajdonos tagok üzemi eredménye (a kereskedés – megveszem-eladom – puszta mérlege) veszteséget mutat, már évek óta.

De hát a piac, a vásárló igénye folyamatosan változik és amelyik boltos nem igazodik hozzájuk, annak lapos marad a pénztárcája.

Nem véletlen, hogy a nagyláncok fele már belépett a webáruházak táborába, a diszkontok nem. De hát a diszkontok  máshol építkeztek, a földön, boltjaik száma három esztendő alatt 491-ről 534-re emelkedett. Ebben lehet majd fék a közeljövőben, ugyanis 2018 derekától tovább szigorodott a plázastop, nem is kicsit.

Azért a plázastopnak nyilván volt némi szerepe abban, hogy a multi nagyáruházak a lázas fejlesztések mellett piaci részesedésüket nem nyomhatták sokkal az élelmiszeres piac fele fölé.

Meddig marad a Tesco piacvezető

Az elmúlt három esztendőt nézve a Lidl és a Spar ugrotta a legnagyobbat. A Lidl terjeszkedett, építkezett, a Spar ügyesen formálta üzletpolitikáját, folyamatosan alakítja át boltjait. És kialakított egy franchise rendszert is (a 2015-os vasárnapi boltzár adta az egyik lökést ehhez).

Valószínűleg a szigorított plázastop beszorította az eddig sokat építkező nagyláncokat, a terjeszkedésük előreláthatóan lassulni fog.

Így a Tesco dobogós csúcsát egy-két éven belül nem veszélyeztetik a többiek, de hát a piac sokszor kiszámíthatatlan. Kérdés, hogy a Tesco mikor vált növekedésre, vagy megragad ezen a forgalmi szinten egy darabig, hiszen az alapterület lefaragása, például a műszaki cikk értékesítés átadása a Media Marktnak piacvesztést is jelent.

Ezzel szemben például a Spar a franchise rendszerével együtt 2016-ban 517 milliárd forintnál tartott, ami  2018-ban 616 milliárdra nőtt (ez most áfás, bruttó forgalom), tehát egy száz milliárdot ugrott a piaca.

És az is kérdés, hogy a diszkontoknál mennyi korábban indított boltfejlesztési tartalék van. Ugorhatnak még egyet. Ráadásul ők is beléphetnek, ha akarnak, a webre. Így egy-két esztendeig előreláthatóan marad a toppos sorrend.

Jelenleg a puszta mérlegadatokat tekintve ez van:

  2016 2017 2018 2018/2016
Tesco 627  620  618 – 9
Spar 437 478 523 + 86
Lidl 314 339 444 + 130
Auchan 294 310 335* + 41
Penny 190 212  239 + 49
Aldi 133 169 208 + 75
Elektronikus Beszámoló Portál, érték: milliárd forint, nettó belföldi árbevétel (export nélkül), utolsó üzleti év, eltérő fordulónapokkal, Aldi, Penny, Spar: december 31., Lidl, Tesco: február 28., Auchan: március 31-ről december 31-re váltott, */: becsült adat, Spar: franchise nélkül

Nagyáruházi létszámügyek

Az alapterület faragása létszámcsökkentést is húzott maga után, bár üres álláshelyek így is maradnak, ma mindenki keres munkaerőt a nagyáruházakban. A Tescot nem számítva mindenki bővítette a létszámot, részben a boltnyitások, részben az új értékesítési csatornák – például webáruház, benzinkutak – beléptetése, fejlesztése miatt:

  2016 2017 2018
Tesco 17.244 16.067 15.153
Spar 12.705 12.814 12.978
Lidl 3.820 4.217 4.782
Auchan 6.065 6.140 6.346
Penny 3.142 3.408 3.737
Aldi 2.144 2.561 2.916
Elektronikus Beszámoló Portál, érték: fő, átlagos állományi létszám, utolsó beszámoló, kölcsönzött, diák munkaerő nélkül

(blokkk.com)

Scroll To Top