A Tesco és a Lidl most. A Tesco lefaragja hiperjei alapterületét, csökkent is egy picit az árbevétele, vajon meddig marad piacvezető. A többiek pedig építkeztek. Eddig, mert megcsavarták a plázastoppot. A legnagyobbak a felét viszik az élelmiszeres piacnak.
Nem jött be az egyik toplista becslése, mely szerint a magyar boltos piac éllovasának, a Tesconak 2018-ban nőtt a forgalma. Csökkent 2 milliárd forint körüli összegben. De így is piacvezető, jókora előnnyel, ráadásul a Tesco célja pontosan az volt, hogy lefaragja hipermarketjei alapterületét, amiből van neki bőven, 112.
Így semmi különös nincs a forgalomcsökkenésében. Ezzel diszkontosodik is egy sort, ráadásul nem is csinálhatja olyan nagyon rosszul, ugyanis az eredménye a korábbi 17 milliárdról 32 milliárd forintra ugrott. A friss beszámolójából ugyanakkor nem derül ki például, hogy mennyit hozott a konyhájára a webáruháza, ahol folyamatosan terjeszkedik a kiszállításban megyéről-megyére. (Úgy egyébként nagyon szégyenlősek a magyar webáruházak, többségük titkolgatja az üzletmenetét.)
Nyereség az van
Hát igen, az összes nagy áruházlánc, ráadásul a legnagyobb magyar CBA, Coop tagok is nyereségesek voltak a legutóbbi üzleti évben. Egy kivétel van, ahol ez döcögősre sikeredett, a Reál, ahol a legnagyobb, a tulajdonos tagok üzemi eredménye (a kereskedés – megveszem-eladom – puszta mérlege) veszteséget mutat, már évek óta.
De hát a piac, a vásárló igénye folyamatosan változik és amelyik boltos nem igazodik hozzájuk, annak lapos marad a pénztárcája.
Nem véletlen, hogy a nagyláncok fele már belépett a webáruházak táborába, a diszkontok nem. De hát a diszkontok máshol építkeztek, a földön, boltjaik száma három esztendő alatt 491-ről 534-re emelkedett. Ebben lehet majd fék a közeljövőben, ugyanis 2018 derekától tovább szigorodott a plázastop, nem is kicsit.
Azért a plázastopnak nyilván volt némi szerepe abban, hogy a multi nagyáruházak a lázas fejlesztések mellett piaci részesedésüket nem nyomhatták sokkal az élelmiszeres piac fele fölé.
Meddig marad a Tesco piacvezető
Az elmúlt három esztendőt nézve a Lidl és a Spar ugrotta a legnagyobbat. A Lidl terjeszkedett, építkezett, a Spar ügyesen formálta üzletpolitikáját, folyamatosan alakítja át boltjait. És kialakított egy franchise rendszert is (a 2015-os vasárnapi boltzár adta az egyik lökést ehhez).
Valószínűleg a szigorított plázastop beszorította az eddig sokat építkező nagyláncokat, a terjeszkedésük előreláthatóan lassulni fog.
Így a Tesco dobogós csúcsát egy-két éven belül nem veszélyeztetik a többiek, de hát a piac sokszor kiszámíthatatlan. Kérdés, hogy a Tesco mikor vált növekedésre, vagy megragad ezen a forgalmi szinten egy darabig, hiszen az alapterület lefaragása, például a műszaki cikk értékesítés átadása a Media Marktnak piacvesztést is jelent.
Ezzel szemben például a Spar a franchise rendszerével együtt 2016-ban 517 milliárd forintnál tartott, ami 2018-ban 616 milliárdra nőtt (ez most áfás, bruttó forgalom), tehát egy száz milliárdot ugrott a piaca.
És az is kérdés, hogy a diszkontoknál mennyi korábban indított boltfejlesztési tartalék van. Ugorhatnak még egyet. Ráadásul ők is beléphetnek, ha akarnak, a webre. Így egy-két esztendeig előreláthatóan marad a toppos sorrend.
Jelenleg a puszta mérlegadatokat tekintve ez van:
2016 | 2017 | 2018 | 2018/2016 | |
Tesco | 627 | 620 | 618 | – 9 |
Spar | 437 | 478 | 523 | + 86 |
Lidl | 314 | 339 | 444 | + 130 |
Auchan | 294 | 310 | 335* | + 41 |
Penny | 190 | 212 | 239 | + 49 |
Aldi | 133 | 169 | 208 | + 75 |
Elektronikus Beszámoló Portál, érték: milliárd forint, nettó belföldi árbevétel (export nélkül), utolsó üzleti év, eltérő fordulónapokkal, Aldi, Penny, Spar: december 31., Lidl, Tesco: február 28., Auchan: március 31-ről december 31-re váltott, */: becsült adat, Spar: franchise nélkül |
Nagyáruházi létszámügyek
Az alapterület faragása létszámcsökkentést is húzott maga után, bár üres álláshelyek így is maradnak, ma mindenki keres munkaerőt a nagyáruházakban. A Tescot nem számítva mindenki bővítette a létszámot, részben a boltnyitások, részben az új értékesítési csatornák – például webáruház, benzinkutak – beléptetése, fejlesztése miatt:
2016 | 2017 | 2018 | |
Tesco | 17.244 | 16.067 | 15.153 |
Spar | 12.705 | 12.814 | 12.978 |
Lidl | 3.820 | 4.217 | 4.782 |
Auchan | 6.065 | 6.140 | 6.346 |
Penny | 3.142 | 3.408 | 3.737 |
Aldi | 2.144 | 2.561 | 2.916 |
Elektronikus Beszámoló Portál, érték: fő, átlagos állományi létszám, utolsó beszámoló, kölcsönzött, diák munkaerő nélkül |