Ukrán válság – A bloggerek nem hisznek a szlovjanszki menekült rémtörténetében

Orosz és ukrán bloggerek nem hisznek annak az ukrán asszonynak, aki a Pervij kanal orosz állami televízióban egy szlovjaszki felkelő feleségének és kisfiának nyilvános kivégzéséről beszélt a hét végén – írta a BBC orosz nyelvű hírportálja hétfőn.

Galina Pisnyak arról beszélt a tévé szombat esti híradójában levetített interjúban, hogy a szeme láttára kínoztak halálra egy hete Szlovjanszkban az ukrán fegyveresek egy 3 éves kisfiút és édesanyját.
Az internetes közösségi oldalak használói ugyanakkor nem találtak semmilyen bizonyítékot arra, hogy a szörnyű eset megtörtént volna. A bloggerek kiderítették, hogy Alekszandr Dugin orosz politológusnak a Facebookon még a múlt héten közölt hasonló írása szolgálhatott a rémtörténet alapjául. Dugin, aki a Moszkvai Állami Egyetem (MGU) professzora, azt írta, hogy az ukrán hadsereg által a szakadároktól több mint egy hete visszafoglalt kelet-ukrajnai Szlovjanszkban népirtás folyik. Az orosz egyetemi tanár egy felkelő hatéves gyermekének a “hirdetőtáblára való szögezéséről”, valamint egy nő és egy férfi megkínzásáról, harckocsihoz való kötözéséről írt a múlt kedden.
A bloggerek arra is felhívták a figyelmet, hogy az orosz állami tévében szereplő asszony Facebook-oldalán Donyecket jelölte meg lakóhelyéül, nem pedig Szlovjanszkot, holott a tévében ez utóbbit nevezte meg. A dél-oroszországi Rosztovi területen lévő menekülttáborban adott interjú során a nő azt állította, hogy Szlovjanszkból érkezett. Az is kiderült, hogy Szlovjanszkban nem Leninről nevezték el a főteret, holott az asszony ezt mondta.
A bloggerek azt is megtudták, hogy Galina Pisnyak férje az ukrán vezetés által feloszlatott Berkut nevű karhatalmi egységnél szolgált korábban.
Jevgenyij Feldman, a Novaja Gazeta orosz ellenzéki lap fotóriportere megkérdezte a szlovjanszkiakat, hogy hallottak-e az ukrán nő által leírt szörnyűségekről, de semmilyen hasonló esetről nem tudtak.
A Pervij kanal televízió képviselői nem adtak magyarázatot a szombati interjúban elhangzottakra.
Az ukrán válság kezdete óta az országos sugárzású orosz és ukrán televíziók néhányszor már közreadtak olyan riportokat, amelyek valóságalapja megkérdőjelezhető volt. A múlt héten például több jelentős orosz sajtóorgánum közzétett egy történetet egy állítólagos felkelőről, Alekszandr Szkrjabinról, aki gránáttal robbantotta fel magát egy páncélos alatt. Mint később kiderült, a férfi már három éve halott.
Az 1+1 ukrán televízió júniusban orosz T-72-es páncélosokat a World of Tanks népszerű videojátékból vett felvételről mutatta be. A Rosszija 1 állami televíziós csatorna és a Gazprom tévéje, az NTV egy Andrej Pethovij nevű férfit hol az Ukrajna föderalizációját támogató emberként, hol a Viktor Janukovics volt ukrán elnök hatalmát megdöntő kijevi tüntetők zsoldosaként tüntette fel. Márciusban a Pervij kanal az Oroszországba érkező ukrán menekültekről szóló riportban Lengyelországba érkező ukrán menekültekről készített felvételt mutatott be.(MTI)
http://www.bbc.co.uk/russian/russia/2014/07/140714_tr_tv_fake_child_ukraine.shtml
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=789216834452424&set=a.715201488520626.1073741825.100000923432133&type=1

Scroll To Top