A Deloitte legfrissebb felmérésébol kiderült: a szolgáltató központok közül kevesen térnek vissza a pandémia elotti hagyományos munkavégzéshez, a legtöbben hibrid modellt terveznek bevezetni. Számunkra jó hír, hogy az irodák helyszínválasztása során Magyarország is bekerült a top10 potenciális helyszín közé. A másik fo trend, hogy a szolgáltató központok jelentos része hajtott már végre robotikus folyamatautomatizálást, ezzel jelentosen csökkentve költségeit.
A Deloitte idei világszintu felmérésében rekordszámú, mintegy 600 válaszadó cég vett részt. A 45 országból érkezo megkérdezettek összesen 75 országban vannak jelen szolgáltatásaikkal, és a felmérésben résztvevo vállalatok több mint felének (56 százalék) árbevétele meghaladja az évi 5 milliárd dollárt.
Multifunkcionalitás és folyamathatékonyság
Az üzleti szolgáltató központok három legfontosabb szolgáltatási területe a pénzügy, a HR és az informatika. Ezen a funkciókban szerepük folyamatosan növekszik, ám megfigyelheto, hogy egyre több szolgálató központ lép ki megszokott háttértámogatói szerepébol és végez speciálisabb, a teljes cég számára magasabb hozzáadott értékkel bíró tevékenységeket. 2019 óta a beszerzési, ügyfélszolgálati és call center területeken erosítettek a leginkább a cégek a szolgáltatások kihelyezése tekintetében.
Ugyancsak meghatározó trend, hogy a cégek a folyamathatékonyságot és a szabványosítást helyezik fókuszba (88%), megelozve a költségcsökkentést (84%). Megítélésük szerint ugyanis ezek tevékenységük leginkább kézzelfogható eredményei, amellyel értéket teremtenek a teljes cég számára.
Digitalizáció a költségmegtakarítás jegyében
A GBS szolgáltatók gozerovel dolgoznak különbözo digitális megoldások bevezetésén, amelyek kulcsfontosságúak a folyamathatékonyság, a költéscsökkentés és az ügyfélélmény javítása szempontjából. A kimagasló eredménnyel rendelkezo központok 72 százaléka már elkezdte folyamatai robotizálását (RPA – Robotic Process Automation), 55 százalékuk vezette be a vállalati eroforrás-tervezést (ERP – Enterprise Resource Planning), 53 százalékuk pedig használ felhoszolgáltatást.
A szervezetek egyre inkább érzékelik az RPA módszerek elonyeit. 2019-ben 9, idén azonban már 20 százalékuk mondta, hogy a megoldásnak köszönhetoen 20-40 százalékkal csökkentette költségeit. Fontos kiemelni, hogy azon válaszadók közül, akik az RPA révén 40 százaléknál nagyobb megtakarítást tudtak elérni, 70 százalék egységes ERP rendszert alkalmaz.
A hibrid munkavégzésé a jövo: Magyarország is a top10-ben
Bár a pandémiás idoszakot még nem hagytuk a hátunk mögött, a következo idoszak egyik legfontosabb kérdése az lesz, hogy milyen módon térünk vissza – illetve nem térünk vissza – az irodai munkavégzéshez. A megkérdezett szolgáltató központok mindössze 9 százaléka preferálná a hagyományos munkavégzést, ezzel szemben 73 százalékuk hibrid modellt tervez bevezetni heti két-három irodai munkanappal. A válaszadók 14 százaléka pedig a távoli munkavégzési modellt támogatja havi néhány irodai munkanappal.
Az új munkavégzési modellek ugyan növelhetik a hatékonyságot és költségmegtakarítási lehetoségeket is hordoznak magukban, az azonban még nem egyértelmu, hogy ezek milyen hatással lesznek a cégkultúrára és az alkalmazottak jólétére, valamint az irodák helyszínválasztására. Utóbbi esetében a szervezetek elsoszámú földrajzi célpontja továbbra is India, fontos azonban kiemelni, hogy Magyarország is bekerült az elso 10 leginkább keresett potenciális helyszín közé.
Munkaero-megtartás: elotérben a vállalati kultúra és az alkalmazottak jóléte
A szolgáltató központok komoly erofeszítéseket tesznek a vállalati kultúra (77%), az alkalmazottak jóléte (62%) és a rugalmas munkavégzés intézményeinek megerosítésért (62%), hogy a legrátermettebb munkavállalóikat meg tudják tartani. Erre a célra az GBS központok többsége nem hagyományos foglalkoztatási formákat is bevet: egyre többen foglalkoztatnak alkalmi munkaerot, illetve alkalmaznak részfoglalkoztatást és távmunkát is. Érdekes eredmény, hogy a pénzbeli kompenzáció – beleértve a teljesítményalapú fizetést és az anyagi jellegu támogatást – idén nem kapott akkora hangsúlyt, mint az elozo években. A munkaero-megtartás ezen módszere továbbra is fontos, de inkább már elvárás, mint ösztönzo eszköz.
„Bár a szolgáltatásnyújtási modellek folyamatosan fejlodnek ebben a szektorban, a közelmúlt eseményei miatt egyre nagyobb az elmozdulás a globális, multifunkcionális koncepción és a virtuális vagy távoli munkavégzésen alapuló modellek alkalmazása felé. A legsikeresebb szolgáltató központok módszeresen kutatják tevékenységük azon területeit, ahol kihasználva az belso szolgáltatás és az outsourcing modellek elonyeit, nagyobb hozzáadott értéket teremtenek a vállalatoknak. Hagyományos tevékenységi körük bovítése mellett olyan speciális módszereket fejlesztenek ki, mint az adatelemzésen alapuló üzleti intelligencia, a digitalizáció, valamint az ügyféléletciklus elemzése. Ezzel olyan környezetet teremtenek, ahol az új képességek gyorsan átadhatók, így belso és külso ügyfeleik sikerességéhez is hozzá tudnak járulni” – mondta Lukács Eszter, a Deloitte Magyarország SSC szektorért felelos igazgatója.
A Deloitte-ról
A Deloitte számos iparágban nyújt könyvvizsgálati, valamint adó- és egyéb tanácsadási, továbbá jogi szolgáltatásokat (ügyfeleinknek együttmuködo ügyvédi irodánk, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda nyújtja a jogi tanácsadási szolgáltatásokat) állami és magáncégek részére egyaránt. Több mint 150 országban jelen lévo hálózatán keresztül a Deloitte világszínvonalú szakértelmével és minoségi szolgáltatásaival segíti ügyfeleit abban, hogy megfeleljenek az elottük álló üzleti kihívásoknak. A Deloitte mintegy 312 000 szakértoje egytol egyig arra törekszik, hogy a kiválóság mércéjévé váljon.
A Deloitte név az Egyesült Királyságban “company limited by guarantee” formában alapított Deloitte Touche Tohmatsu Limited társaságra és tagvállalatainak hálózatára utal, melyek mindegyike önálló, egymástól elkülönülo jogi személy. A Deloitte Touche Tohmatsu Limited és tagvállalatai jogi struktúrájának részletes bemutatását a következo link alatt találja: www.deloitte.com/hu/magunkrol.