Air France-sztrájk – A kormány már teljesítené a pilóták követelését

Jóllehet a francia kormány már teljesítené az Air France pilótáinak követelését, ők folytatják a sztrájkot, mert a légitársaság és a kormány ellentmondásosan nyilatkozik a céghez tartozó fapados társaság, a Transavia fejlesztéséről. Csütörtökön az Air France járatoknak várhatóan csak a 47 százaléka közlekedik.

Alain Vidalies közlekedési államtitkár szerda reggel bejelentette, hogy az Air France teljesíti a sztrájkolók kérését és visszavonja a Transavia fejlesztéséről szóló projektét.
„Nem három hónapra felfüggeszti, hanem teljesen visszavonja” – fogalmazott az RMC rádióban az illetékes kormánytag. Néhány órával később Manuel Valls miniszterelnök megerősítette, hogy a teljes visszavonásról és nem felfüggesztésről van szó.
„Megerősítem ezt a javaslatot, a két félnek a következő órákban meg kell találnia a megoldást a válságból való kiútra. Nem a következő napokban, hanem a következő órákban” – fogalmazott a kormányfő a nyugat-franciaországi Le Havre-ban. „A Transavia franciaországi fejlesztését folytatni kell, de ha az európai Transavia feladása vagy elhalasztása megoldást jelent a válságra, akkor az a jó megoldás” – tette hozzá.
Frédéric Gagey, a francia légitársaság elnöke azonban cáfolta a miniszterelnök bejelentését: „Tényleg visszavontuk azt, hogy most létrehozzuk az európai leányvállalatot, de az egyértelmű, hogy a tervet újra kell gondolni és főleg meg kell vitatni a szociális partnerekkel azért, hogy megfelelő feltételeket találjunk a megvalósításhoz” – mondta az Europe 1 kereskedelmi rádióban.
A miniszterelnök kedden még a sztrájk azonnali befejezésére szólított fel és azt állította, a pilótáknak nincs okuk sztrájkolni, s a napi 15-20 millió eurós veszteséget termelő munkabeszüntetés veszélyt jelent a vállalat és Franciaország imázsa szempontjából.
A francia állam 16 százalékos tulajdonosa a francia-holland Air France-KLM-nek, amely a német Lufthansa mögött a második legjelentősebb európai légitársaság.
A szakszervezetek szerdán nem kívánták az ellentmondó nyilatkozatokat kommentálni. Annyit közöltek, hogy várják a vezetőség írásos ajánlatát. Addig pedig biztosan folytatják a munkabeszüntetést.
Az Air France elmúlt 15 évének leghosszabb munkabeszüntetése szeptember 15-én kezdődött, azóta átlagosan a járatoknak a fele közlekedik.
A vezetőség hétfőn a fejlesztési terv átmeneti felfüggesztését javasolta, a pilóták ezt azonban nem fogadták el. A teljes visszavonást, s azt követelik, hogy a Transaviánál és az Air France-nál azonos feltételekkel foglalkoztassa az anyavállalat a pilótákat.
Kedden először mintegy 200-300 pilóta utcára is vonult: egyenruhában követelték a nemzetgyűlés előtt a „francia munkahelyek megmentését”. Attól tartanak ugyanis, hogy az Air France fapados légitársaságának, a Transaviának a fejlesztésével az európai bázisokhoz átkerülő francia pilótáknak ezentúl külföldi munkaszerződése lesz, amely a hazaiaknál kedvezőtlenebb munkafeltételeket és fizetést biztosít.
Szerdán viszont a sztrájkot ellenző Air France dolgozók tartottak szimpátiatüntetést a légitársaságnak a párizsi Roissy repülőtéren található igazgatósága előtt.(MTI)

Scroll To Top