2022-re készülnek az e-kereskedők

Optimista várakozások jellemzik a hazai e-kereskedelmi szektort. Az idei év második felében prognosztizált lassulást követően az online piac stabil és kiszámítható növekedési pályára állhat, ami kedvező gazdasági körülményeket teremthet az új belépő vállalkozások számára is.

Véget ért a november, ezzel együtt a Black Friday leárazás sorozatnak is búcsút mondhatunk. A GKI Digital és az Árukereső közös kutatása szerint az online áruházak 64%-a tartott Black Friday-t. Magyarországon egyre kevésbé jellemző az egynapos fekete péntek; a piacvezető szereplők közül egyedül az eMAG és az Extreme Digital volt képes közösen egyetlen nap alatt mozgósítani a vásárlóit. Sokkal jellemzőbb, hogy a webáruházak egész hétvégén akcióznak; a jelentés szerint az online kereskedők 50%-a döntött így. A kereskedők további 25%-a egy hetes akcióval számol, azaz esetükben már inkább Black Friday hétről beszélhetünk, amit napi ajánlatokkal igyekeztek színesebbé és aktuálisabbá tenni a visszatérő látogatottság növelése érdekében. Csupán a kereskedők 13%-a döntött úgy, hogy egy napos Black Friday-t tart.

A GKI Digital és az Árukereső jelentése kitér a különböző kategóriák növekedésére a Q3 során. A legnagyobb területnek számító műszaki cikkek piaca 34%-os növekedést ért el a harmadik negyedévben. Ennél is nagyobbat nőtt a ruházat, divat és sport piaca. A legkisebb növekedési szintet a játék-kultúra kategória érte el a maga 9,9%-os bővülésével. A piac növekedési üteme 31,7% volt a harmadik negyedévben, ami csattanós válasz a közzétett pesszimista előrejelzésekre vonatkozóan.

Újra ki lehet jelenteni, hogy a hazai e-kereskedelem megállíthatatlanul fejlődik. Jelen időszakban nem lehet megfeledkezni a még mindig tartó hitelmoratórium, a nyugdíjprémium, valamint a jövő februári SZJA visszatérítés miatt rendelkezésre álló szabadon elkölthető pénzösszegekről, amelyek bizonyosan megjelennek az e-kereskedelmi összesített eredményekben.

A megkérdezett marketingszakértő szerint nyomon követhető a hazai online piac gyors fejlődése, ami túlmutat a bevételek növekedésén. Ezt támasztja alá a GKI Digital által közölt Online Kiskereskedelmi Index is, ami minden eddiginél magasabb pontszámot volt képes felmutatni. A felgyorsult események jót tesznek a teljes szektornak, hiszen a piacvezető szereplőket minél gyorsabb szolgáltatásfejlesztésre ösztönzik és kényszerítik, a velük konkurálni kívánó kis webáruházak is rákényszerülnek a minél kiszámíthatóbb ügymenet kialakítására, ez pedig értelemszerűen jó a vásárlóknak is.

Sok e-kereskedő már ma is annak a véleményének ad hangot, hogy a hosszútávú fennmaradás és növekedés biztosítása csakis a külpiacok meghódításával lehetséges. Ez részben annak az eshetőségnek köszönhető, hogy az Amazon a következő években megjelenhet a magyar piacon, nehéz helyzetbe hozva egyes piaci érdekeltségeket. A globális óriásokkal szembeni piacvédelem nem csak a piacvezetők, hanem minden hazai e-kereskedő közös feladata.

Scroll To Top