Zsugorodik az európai abroncspiac

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a napokban tette közzé tagjainak 2023 első negyedéves eredményeit, amelyek a csereként vásárolt, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik. A lényeg: a kereslet számottevően csökkent az előző év hasonló időszakához képest.

 

„Az ETRMA tagvállalatainak értékesítési volumene a 2022 második félévében tapasztalt negatív tendenciák után, 2023 első negyedévében valamennyi termékkategóriában csökkenést mutat 2022 első negyedévéhez képest.” – nyilatkozta Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára.

 

A csereként vásárolt, személyautókra gyártott gumiabroncsok szegmensében 2023 első negyedévében 12%-os csökkenést regisztráltak, egyedül a négyévszakos abroncsoknál mértek minimális növekedést. A tehergépkocsi- és buszabroncsok piaca 18%-kal zsugorodott, és hasonló volt a helyzet a mezőgazdasági gumiabroncsok esetében is, ahol az eladások 39 %-kal csökkentek 2022 első negyedévéhez képest. A motorgumiabroncsok értékesítése három %-kal esett vissza.

 

McCarthy szerint „A visszaesést a továbbra is magas inflációval tükrében kell vizsgálni az európai piacokon, és nem tudjuk kikerülni az ukrajnai háború folytatódó negatív hatásait sem, különösen, ami az energiaárakat érinti. Ha az utolsó „békeévhez”, tehát 2019 első negyedévéhez képest vizsgáljuk a mostani értékesítési adatokat, akkor azt látjuk, hogy a tehergépkocsi- és buszabroncsok eladásai változatlan szinten maradtak, de a személyautók csereabroncs értékesítése ehhez a bázishoz képest is csökkent négy és fél százalékponttal.

 

Az ETRMA tagok értékesítési eredménye 2023 első negyedévében:

 

 

ezer darabban kifejezve 2022. I. negyedév 2023. I. negyedév Változás %-ban
1. Személyautó abroncsok  (összesen) 61.833 54.644 -12%
1/a. nyári személyautó abroncs     -13%
1/b. Négyévszakos személyautó abroncs     +1%
1/c. Téli személyautó abroncs     -26%
2. Teherautó és busz abroncsok 3.677 3.005 -18%
3. Mezőgazdasági abroncsok 343 210 -39%
4. Motorkerékpárok és robogók 3.562 3.460 -3%

 

 

 

A Magyar Gumiabroncs Szövetségről (HTA):

 

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével.

 

A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Magyarországon az iparág 7 vállalata – az Apollo, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Pirelli – képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel, közülük 4 cég hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt.

 

Az ágazatban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, közvetlenül mintegy 6600, közvetve pedig több mint 15 ezer fő. A szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág GDP 2%-át állítja elő. Az ágazat belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 529 milliárd forintot. Mindez már nemzetközi szinten is jelentős eredmény: Magyarország húsz év alatt a 35. helyről a 15. helyre jött fel a gumiabroncs-exportáló országok toplistáján.

 

A szövetség elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon. A HTA – a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett – segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással és -felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el.

 

A szervezet általános célja, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjon át a lakosság számára, tájékoztassa az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hozzájáruljon egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi és szabályozási környezet kialakításához.

 

A HTA stratégiai törekvései elérésében több hazai szakmai szervezettel kötött megállapodást és működött együtt, időrendben: Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület (korábbi nevén: GRSP Magyarország Egyesület) és OBB (ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság), MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége), HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség), MASZSZ (Magyar Autós Szakmai Szövetség) és az Innovációs és Technológiai Minisztérium jogutója, a Technológiai és Ipari Minisztérium.

 

A HTA megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely az európai gumiabroncs-ipar központi szövetsége, és irodája Brüsszelben található.

 

Scroll To Top