A korábbi meredek felívelésnél valamivel lassabb, de továbbra is lendületes növekedést jelez a brit hazai össztermék (GDP) 80 százalékát előállító szolgáltatási szektor aktivitásának hétfőn ismertetett legújabb mérőszáma. Az ágazat tavasszal példátlan recesszióban volt a koronavírus-járvány miatt.
Az IHS Markit pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport és a brit vállalati szektor beszerzési aktivitását mérő intézet (Chartered Institute of Procurement & Supply, CIPS) közös felmérése szerint a brit szolgáltatási ágazat szezonálisan kiigazított beszerzésimenedzser-indexe (BMI) szeptemberben 56,1 volt az augusztusban mért 58,8 után, amely 2015 áprilisa óta a legmagasabb.
Az 50 feletti BMI-indexek a vizsgált szektorok aktivitásának élénkülését jelzik.
A hétfői adatismertetés az IHS Markit modellszámításai alapján azt jelenti, hogy a feldolgozóipari és a szolgáltatási ágazat együtt számolt kompozit BMI-mutatójának súlyozott átlaga az augusztusi 59,1 után szeptemberben 56,5 volt.
Az összágazati brit jelzőszám a szeptemberi lassulás ellenére változatlanul élénk aktivitást mutat a gyáriparban és a szolgáltatási szektorban, és immár harmadik hónapja jelez folyamatos növekedést.
A nyár óta tartó élénkülés különösen a koronavírus-járvány okozta tavaszi súlyos visszaeséssel összemérve kirívó.
Az IHS Markit és a CIPS akkori mérése alapján áprilisban – a járvány megfékezését célzó országos korlátozások bevezetése utáni első teljes hónapban – a feldolgozóipari és a szolgáltatási ágazat kompozit BMI-mutatója 13,8 volt.
Ez messze a legalacsonyabb szint volt azóta, hogy e kompozit aktivitási mérőszám rendszeres összeállítása 1998 januárjában elkezdődött, és azt jelezte, hogy a brit gazdaság egészének aktivitása abban az időszakban szabadesésszerűen zuhant.
Az áprilisi kompozit mérőszámon belül a brit szolgáltatási ágazat BMI-mutatója 13,4 volt, amely a szektor aktivitásának teljes összeomlására vallott.
Mindemellett az ágazat egészében – immár hetedik hónapja – folytatódtak a leépítések.
A fogyasztói szolgáltatások aktivitásának folytatódó visszaesésére utal az egyik legnagyobb londoni piaci elemzőház, a Pantheon Macroeconomics hétfői kimutatása is.
A cég felmérése szerint az „étterem” szót tartalmazó nagy-britanniai Google-keresések száma szeptember második felében 13,1 százalékkal csökkent a hónap első feléhez képest. A „pub”, az „edzőterem” és a „mozi” szavakra 7,1, 7,2, illetve 12,3 százalékkal kevesebb online keresést indítottak Nagy-Britanniában ugyanezen idő alatt.(MTI)