Bár a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hatékony fogyasztóvédelmi lépései nyomán a szlovákiai székhelyű NOVIS Biztosító gyakorlatilag másfél éve nem forgalmazhatja termékeit Magyarországon, a korábban szerződött magyar ügyfelek befizetett életbiztosítási díjai az elmúlt évek során húszmilliárdos nagyságrendet értek el. A társaság körüli bizonytalanságok miatt kiemelten fontos, hogy a magyarországi ügyfelek is folyamatosan tájékozódjanak, és – a szerződéses feltételek adta keretek közt – hozzanak felelős döntést a biztosítóval való további együttműködésről – hívta fel a figyelmet pénteki közleményében az MNB.
Amennyiben a magyar ügyfelek bizalma megrendül, végső esetben joguk és lehetőségük van akár szerződéseik felmondására is. A Magyarországon forgalmazott szerződések jellemzően lehetőséget adnak a rendszeres díjon felül nagyobb összegű eseti díjak fizetésére is, amelyek esetében visszavásárláskor – szerződéses feltételek szerinti levonásokkal – az ügyfeleknek a befizetett díjak jórészét vissza kellene kapniuk – hangsúlyozza az MNB.
A magyar jegybank folyamatosan információkat kér és kap a biztosító üzleti megbízhatóságát felügyelő szlovák felügyelettől – tették hozzá.
A NOVIS Pois»ovňa a.s. (NOVIS) felügyeletét ellátó Szlovák Nemzeti Bank (NBS) szeptember 11-től ideiglenes intézkedést alkalmazott, amelyben megtiltotta valamennyi termék értékesítését addig, amíg a biztosító a befektetési egységekhez kötött biztosításaihoz kapcsolódó tartalékai el nem érik az előírt szintet – emlékeztet a pénzügyi felügyelő hatóság tisztét is betöltő MNB.
Az NBS-nek alapos gyanúja van arra, hogy a NOVIS tartalékai nem érik el az ügyfélkövetelések, de minimum a visszavásárlási érték fedezéséhez szükséges szintet.
Az MNB a helyzet tisztázása és az érintettség felmérése érdekében folyamatosan kér információkat az NBS-től a NOVIS tőkehelyzetéről, illetve a visszavásárlási értékek fedezetéről.