„Egyszerre egyidőben és egy helyen kellett több szerepemben kell helytállnom (anya, marketinges, szolgáltató, feleség, barátnő), de mellém senki nem állt… Totál egyedüllét a vállalkozás megpróbáltatásaira, s közben dönteni hitelmoratóriumról, bevétel-kiadás optimalizálásról, gyerekről, idős rokonról, kliensekről.” A fenti idézet egy vállalkozónő vallomása a koronavírus-vészhelyzet alatt átélt nehézségeiről.
A pandémia a gazdasági nehézségek mellett súlyos lelki terheket is okozott a vállalkozóknak, mutat rá a Marketing Commando 500 kis- és közepes vállalkozás körében végzett online felméréséből.
A válaszadók 80%-a számolt be valamilyen negatívumról. Sokukat nyomasztotta a bizonytalanság (19%), a forgalom zuhanása (15%), valamint a személyes kapcsolatok hiánya (14%). Sokak számára jelentett óriási lelki terhet a munkatársak elbocsátása. A legmegrázóbb beszámolók azoktól származott, akiknek végig kellett nézni, hogy romba dől a cégük.
Fény derült a home office árnyoldalaira is. Számos esetben okozott nehézséget a dolgozók home office tevékenységének hatékony megszervezése. Ugyancsak visszatérő probléma volt a home office-homeschooling-
Természetesen pozitív hozadéka is volt a vészhelyzetnek. A válaszadók 5%-a kiemelte, hogy érezhetően nőtt a vevők toleranciája és empátiája, aminek a korábbiaktól eltérően hangot is adtak. Sokan fejezték ki hálájukat, köszönték meg a vállalkozók munkáját, kedvesek és megértők voltak, ami megindította és inspirálta a vállalkozókat.
###
Módszertan
Online, önkitöltős kérdőíves kvantitatív kutatás a Marketing Commando Facebook-követőinek és hírlevél-feliratkozóinak körében. Elemszám 500 fő. A felmérés nem reprezentatív. A mintavétel 2020 májusában történt.
A Marketing Commandóról
A Marketing Commando Magyarország első és egyben piacvezető, kisvállalatokra specializálódott marketingtanácsadó cége. Küldetése, hogy Magyarország a legnagyobb gazdasági erő, a kisvállalatok sikerén keresztül válhasson versenyképesebbé.
A vállalkozás alapítója és vezető tanácsadója Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Kisvállalati Marketing Bibliaszerzője, rendszeres szakmai publikációkkal és előadásokkal járul hozzá a kisvállalati marketing demokratizálásához.
A Marketing Commando Magyarországon elsőként indított akkreditált felsőfokú kisvállalati marketingképzést a Budapesti Metropolitan Egyetemmel közösen.