Kínában még tart a külföldi cégek aranykora

A kínai gazdasági környezet alapvető változáson megy át, és eközben sok szempontból nehezedik a külföldi cégek helyzete, ám a kínai piac még mindig számos lehetőséget tartogat számukra – hangzott el egy szakértői megbeszélésen szerdán Sanghajban.

A kínai gazdaság lassulása, a verseny erősödése, a folyamatban lévő szerkezetátalakítás és a sokszor fájdalmas reformok hatására a külföldi cégek helyzete mind nehezebb Kínában – szögezte le Vincent Perrin, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) korábbi Kína-képviselője, egybehangzóan számos kutatóintézet korábbi megállapításaival.
Rámutatott: ráadásul a gazdaság általános helyzete is instabil, a 2008-as világválság utáni hatalmas ösztönzőcsomag bevezetése ugyanis megnövelte számos iparágban a buborékok kialakulásának veszélyét. A Kínában tevékeny európai és nemzetközi cégeknek már ma is jóval nagyobb fokú rugalmasságot kell mutatniuk a korábbinál, a jövőben pedig felül kell vizsgálniuk a stratégiájukat – húzta alá a szakember.
Panaszkodnak a működési körülmények nehezebbé válásáról, bevételeik és profitjuk csökkenéséről az amerikai és európai kereskedelmi kamara által egybefogott cégek is. Május végén az európai vállalatok fele vélekedett úgy, hogy a külföldi cégek aranykora lejárt Kínában.
Edward Tse befolyásos kínai menedzsment tanácsadó, a Boston Consulting Group és a Booz & Company Kína-ágának korábbi vezetője szerint Kína fokozatosan áttér majd a piac vezérelte rendszerre. Rámutatott: ez a vállalatok közti verseny gyors erősödését és élesedését hozza, így a legversenyképesebb vállalatok maradnak majd életben. A liberalizáció pedig – szemben a kritikus véleményekkel – biztosan folytatódni fog a jövőben, hiszen a reform fontosságát megérti a kormány is – vélte a szakember.
Tse jelezte: a külföldi cégek között Kínában folyik ma a legintenzívebb verseny a világon. A kínai piac több szempontból is különleges – hívta fel a figyelmet. Egyrészt „az egész világ itt van”, vagyis az amerikai, európai, ázsiai cégek, más piacoknál sokkal magasabb számban versenyeznek a térségben. Másrészt itt a verseny abban áll, hogy a vállalatok mennyire sikeresen adaptálódnak a kínai fogyasztók igényeihez. A jövőbeli siker kulcsa a külföldi vállalatok számára az innovációs képesség és a piaci integráció fokozása – mutatott rá Tse.
A szakember figyelmeztetett arra, hogy a kínai cégek európai, amerikai felvásárlásaikkal maguk is egyre többen méretik meg magukat a külföldi piacon. Erre a nyugati cégek még nincsenek felkészülve – jegyezte meg.(MTI)

Scroll To Top