A koronavírus-járvány okozta sokk után enyhén javult a fogyasztók hangulata májusban Németországban, a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet felmérésében felfelé mozdultak el a fogyasztók gazdasági és jövedelmi várakozásai, valamint vásárlási hajlandósága is, jelezve, hogy Európa legnagyobb gazdasága lassan kezd feléledni.
A koronavírus-járvány és a terjedését akadályozó szigorú intézkedések kemény csapást mértek a fogyasztók hangulatára: a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet fogyasztói hangulatindexe áprilisban történelmi mélypontra, 23,4 pontra süllyedt a következő havi várakozásokban, és a végleges érték csak 0,3 ponttal lett jobb az előzetesnél.
Az intézet kedden ismertetett előrejelzése szerint júniusban 4,2 ponttal – a májusi mínusz 23,1 pontról mínusz 18,9 pontra – emelkedik a hangulatindex, ez összhangban áll az elemzői várakozásokkal.
A Gfk 1980-ban indított felmérésének történetében még soha nem volt ilyen alacsony a fogyasztói hangulatindex értéke, mint most áprilisban és májusban.
A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
A vállalkozások fokozatos újranyitása nyilvánvalóan hozzájárult ahhoz, hogy nem romlott tovább, hanem enyhén javult a fogyasztók hangulata. Mindazonáltal jelentős a bizonytalanság a fogyasztók körében – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója. Hozzátette, hogy a fogyasztók megítélése szerint a német gazdaság nincs túl a nehezén, súlyos recesszió várható. Nagy a munkahelyek elvesztésétől való félelem, ami jelenleg a fogyasztás legfőbb akadálya, a jövedelmek csökkenésével együtt.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 10 ponttal, a 11 éves mélypontot jelentő mínusz 21,4 pontról mínusz 10,4 pontra kapaszkodott fel májusban, de így is elmarad a nulla pont körüli hosszú távú átlagtól. Tavaly májusban 1,7 ponton állt az alindex értéke.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 13,6 ponttal, mínusz 5,7 pontra emelkedett, de így is jócskán, 63 ponttal marad el a hosszú távú átlagtól. Egy éve 57,7 ponton állt ez az alindex.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 10,1 ponttal, 5,5 nőtt májusban. Egy évvel ezelőtt 50,5 ponton állt az alindex.(MTI)