Mi mindent szoktunk a leggyakrabban használtan vásárolni? Tájékozódunk az újkori árakról? Ha lehet, ki szoktuk próbálni vásárlás előtt a használt termékeket? A Jófogás kiderítette, a piacvezető[1] apróhirdetési oldal online felmérésében csaknem 6000 felhasználó vett részt.
A havi 2,2 millió látogatót fogadó, több mint 1,5 millió terméket kínáló Jófogás secondhand szakértőként óriási rálátással rendelkezik az online használtcikk-piacra. Ezért 2021 során is hasznos gyakorlati tanácsokkal szeretné segíteni az eladókat és a vásárlókat egyaránt, így mindenki a lehető legelőnyösebb „üzleteket” kötheti – akár az applikációban, akár a webes felületen.
A tájékozódás hatalma
- A Jófogás 2021 márciusában végzett online felmérése szerint a vásárlók 45%-a mindig, 45%-a pedig időnként szokott ráadás információt kérni a kiszemelt termékről
- Vagyis az eladók hiába érzik azt, hogy elegendő lehet a szöveges tartalom, vásárlói oldalról mégis nagy igény van a minél több részletre kiterjedő leírásra, aminek különösen nagyobb értékű termékek (pl. műszaki cikkek, bútorok) esetében lehet jelentősége
- Azonban minden tizedik vásárló soha nem szokott pluszinformációt kérni az eladótól, pedig úgy jobban garantálható lenne, hogy az adott használt termék biztosan megfelel-e az igényeinknek
- Mindez pedig abból a szempontból tanulságos, hogy a kitöltők egyharmadával már előfordult, hogy a megvett termék nem minden apró részletben egyezett a hirdetésben látottakkal
A Jófogás adatai szerint az eladók átlagosan 3-4 óra alatt szoktak reagálni a vásárlói érdeklődésekre – leggyorsabban műszaki cikkek (konzolok, videójátékok, okostelefonok) és babaruhák esetében. Házhozszállítási igény esetében pedig átlagosan csupán 21 percet kell várni az eladói jóváhagyásra. Az adásvételi folyamat további egyszerűsítésében jelenthet még segítséget a Jófogás applikációja, hiszen használatával akár útközben is láthatjuk az érdeklődéseket, és így biztosan nem feledkezünk meg egy-egy potenciális vásárlóról.
- Árazás tekintetében, eladói szemszögből érdekes tanulság, hogy a vásárlók több mint 80%-a gyakran látogat árösszehasonlító oldalakat, vagyis sokan vannak tisztában az újkori árakkal, így pedig az alkupozíciójuk is javulhat
- A Jófogás felhasználói leginkább műszaki cikkeket, autófelszerelést, okostelefont, szerszámokat, bútorokat, ruhaneműket, könyveket, kerékpárokat, video- és gyerekjátékokat szoktak vásárolni
- A vásárlók pedig leginkább okostelefonok, szerszámok és kerékpárok esetében szoktak kifejezetten körültekintőek lenni
„Azonban a válaszadók 20%-a soha nem próbálja ki vásárlás előtt a használt terméket. Még akkor sem, ha az a járványügyi előírások betartásával egyébként megoldható lenne. Ebből is látszik, hogy a legmérvadóbb hazai secondhand szakértőként a Jófogással kiemelt feladatunk az adásvételekkel kapcsolatos szemléletformálás. Hogy a vásárlók örömmel térjenek vissza, az eladók pedig megunt vagy feleslegessé vált holmijaikkal a lehető legnagyobb bevételi forrásra tegyenek szert” – emelte ki Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
És hogy mi lehet az elsődleges motiváció az applikációban és a Jófogás.hu-n történő secondhand vásárlások mögött? A megkérdezettek 60%-a a költséghatékonyságot emelte ki, míg 40%-uk együttesen a tudatosságot és a környezetvédelmet. Vagyis szerencsére egyre többen vagyunk azzal tisztában, hogy a használt cikkek adásvételével jelentősen meghosszabbítható egy-egy termék életciklusa. Mindez pedig bizony tevékenyen hozzájárul ahhoz, hogy a bolygónkat megóvjuk a felesleges károsanyagkibocsátástól.
Az Adevintáról
Az Adevinta-csoport 12 országban 4700 alkalmazottat foglalkoztató nemzetközi cégcsoport. A vállalat az eBay Classifieds Group felvásárlásával 2020-ban a világ legnagyobb apróhirdetési oldalait tömörítő szereplőjévé vált.
Hazai vállalata, az Adevinta Classified Media Hungary Kft., jelenleg két piacvezető márkával, a Jófogás és a Használtautó.hu brandekkel van jelen a hazai e-kereskedelmi piacon. A Használtautó.hu 2010-ben egy online autós magazin indításával, az Autónavigátor.hu-val, majd 2019-ben annak nyomtatott verziójával, az Autónavigátor.hu Magazinnal bővítette portfólióját.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. 2018-ban a legszerethetőbb munkahely volt az Y generáció számára, 2019-ben a Példakép Munkahely címet nyerte el. 2020-ban pedig a közösségösszetartó programja kapott előkelő díjakat rangos hazai HR megmérettetéseken.
[1] A Gemius belföldi látogatottsági adatai alapján, 2021. február (https://e-public.gemius.com/hu/rankings/281)