Veszteséggel húzzák az egész novemberes Black Friday-t, ami már nem a karácsony előtti egyszeri reklám, hanem harapós piacfoglalósdi. Lesz megugrás a webpiacon, de jobbára előrehozzák a decemberi vásárlást a vásárlók. Ráadásul a kiszállítást sem bírják egy határon túl.
Nem tudjuk, hogy hány órára tervezte a reggeli nyitást az eMAG a Black Friday napján, de reggel hét órakor még „A visszaszámlálás elkezdődött! Néhány perc és kezdődik a Black Friday!” felirat fogadta az érdeklődőket. Ez persze lehet az érdeklődést felkeltő reklámfogás is, hadd izguljon jobban a vásárló és amikor már jó magas a vérnyomása, vigyen többet. Hiszen a hagyományos boltok amúgy is zárva vannak, csak 9-10 óra tájékán nyitnak, 19 órakor pedig be kell zárniuk, tehát van idő bőven. De lehetett a technikai készülődés is
Hát igen, de a weben 24 óra a nyitvatartás, és nem is lenne baj az izgalmakra hajtani, ha nem lennének webes versenytársak is, akik még az Extreme Digitalnál és most már az eMAG-nál is bevezetett éjszakai rákészülést kihagyják, egyik pillanatról a másikra váltanak reklámról reklámra.
És nagyon ügyelnek arra, hogy amikor a másik akciózik, ő is csináljon valamit, mert akinek nem jut szék, az bizony a földre huppanhat a játék közben.
Most egyébként ezzel számolunk előrejelzésünkben, azzal, hogy a Black Friday hatása azért összefonódik a vásárlók járvány miatti óvatosságával is, többen vásárolnának a weben emiatt is, de a logisztika határtalanul nem fogja bírni.
webpiac | 2017 | 2018 | 2019 | 2020* |
november | 50 | 70 | 87 | 115-120* |
december | 51 | 66 | 89 | 110-115* |
KSH, érték: milliárd forint, webáruházak forgalma, */2020: előrejelzés |
Aki nem lép egyszerre, nem kap vásárlót estére
A Media Markt is megégette magát már egyszer, nem bírta a rendszere a rohamot. Az Extreme Degital sorszámot osztogatott már az előző évben is, ő is hagyta aludni a ráérőket egy kicsit, most pedig az eMAG vagy a vásárlókat akarta felturbózni, vagy beleszaladt némi galibába.
A magyar webáruházak az év minden napján reklámoznak, nyilván novemberben többet. Az eMAG volt az a nagyágyúk közül, aki az elmúlt években egy héttel előbbre hozta a maga Black Friday napocskáját a szokásostól. De hát nem úszta meg, előbb-utóbb követték ők a többiek is. Ez lett belőle.
Az eMAG próbálta tartani a maga egy napját, de hát közben azért tolta más néven az akcióit, hiszen a vásárló azt már megtanulta, hogy novemberben mindegy milyen napot mutat a naptár, bármelyik webáruházat nézi, valami valamilyen címen sokkal olcsóbb.
70-80-90%-os akció nem sok akad, de kisebbeken is buknak a legnagyobbak: veszteségesek
Mert van, ahol az az igazi, a 70-80-90%. De hát a reklám pénzbe kerül, a leárazás is, hiszen a webáruház lemond a bevétele egy részről. A magyar webáruházak alaposan felpörgetett hajszája pedig csak veszteséget hoz a legnagyobbak konyhájára.
Az eMAG első önálló magyar üzleti éve az üzemi eredményben (az adok-kapok mérlegében) 2,5 milliárd forint veszteséggel zárult (2019 április 1 – március 30 között). Az Extreme Digital legutóbbi két beszámolója is veszteséget mutat (0,2-0,2 milliárd forintnyit, 2017 október 1 – 2019 szeptember 30 között).
A Media Markt MS E-Commerce néven futtatott webáruháza a 2017-18-as üzleti évben 0,4 milliárd veszteséget hozott, a 2018-19-esben viszont javított, az üzemi eredménye 0,1 milliárd forint volt (ő is október 1 – szeptember 30 között összegzett, de most már beolvadt a Media Marktba).
A vásárló persze nem hagyja ki, nő is a novemberi, decemberi webpiac
A webáruházak persze szigorúan kiszámolják, miből mennyi engedményt adnak, és azt is, hány darabot kínálnak akciósan. A versenyhatóság persze ezt ellenőrzi, az pedig nagy hiba, ha valaki meghirdet egy szemrevaló akciót, de alig kínál belőle néhány darabot, hátha mást vesz akkor a vásárló. Büntetik is, aki lebukik.
És ehhez csak egy út vezet, aki már leült a maga székecskéjére, az csak célzottan akciózzon, például a Black Friday ne az egész novembert tarolja le, hanem valóban egy reklámja, előfutára legyen a decemberi nagybevásárlásnak.
Persze, lehet, hogy új időket írunk, és a hagyományoktól el kell szakadni. A vásárló biztosan jól jár, most már csak az a kérdés, melyik webáruház bírja tovább.