A próbafülke varázsa, vagy odaragadtunk a kijelzőre. Mennyire nyomta le a járvány, ki tudja, de egy napra már lehet kóricálni, kifelé az országból. A bevásárlóturizmus nem egyirányú utca, így befelé is.
Hiába a webáruház a világ bármely szegletében, ahonnan a fotel kényelméből lehet vásárolni, a kalandvágy, a turkálás öröme volt olyan erős, hogy a bevásárló turista felkerekedjen és végigbandukolja az idegen hon boltjait. Nőtt is az elmúlt esztendőkben a magyarok bevásárlóturizmusa.
De hát a járvány, a kimozdulás korlátozásai lenyomták nullára a bevásárlóturizmust. Az elmúlt napokban azonban megindult a határok nyitogatása, legalább egy-egy napra át is lehet lépni a küszöböt, arra kifelé is.
Kérdés persze eleve az is, hogy miért is érdemes egy-egy napra felkerekedni. Ingázni, dolgozni igen, és bevásárolni vajon miért is ne. Igaz, közben a webáruházak alaposan megtekerték a magyar vásárlók fejét, hiszen májusban már 100 milliárd fölé kúszott a magyarok webvásárlása, a hazai webáruházakból. És nyilván vásárolgathattak mellette külhoniból is.
De az élmény állítólag más egy próbafülkében, mint a monitor előtt
A bevásárlóturizmus mozgatórugói a kinti ár, és az éppen érvényes forint árfolyam. A forint már egy ideje gyengélkedik, de hát a végösszeg a fontos. És ott az áfa, ami az ár része, de nyilván a kinti kisebb áfakulcs az ottani ár javára húzza a mérleget. Számít az utazás költsége is, a benzin viszont most éppen nagyon olcsó.
A próbafülkék még sok helyen lezárva vannak, de ha van az eladótérben egy tükör, akkor már lehet próbálgatni is a ruhadarabot, legalább magunk elé tartva, hogyan is néz ki. Ha meg nincs tükör, megmondja a szomszédasszony, akivel a benzin is olcsóbb. A többi áruféleséghez meg csak tapogatni, fogdosni is elég, egy kis élményért kutakodva.
A bevásárlóturizmusban végül is a trófea a lényeg, a számok pedig azt jelzik, hízott is az elmúlt években a piaca:
2017 | 2018 | 2019 | |||
4,6 millió alkalom | 97 milliárd forint | 5,1 millió alkalom | 130 milliárd forint | 5,4 millió alkalom | 147 milliárd forint |
KSH, érték: milliárd forint, millió alkalom egynapos kiutazások | |||||
A kedvenc célpont az osztrák boltos volt, ahol sokszor a nyelvtudás sem lehetett akadály, mivel szép számban dolgoztak ott magyar eladók is:
2017 | 2018 | 2019 | |
Ausztria | 48 | 76 | 85 |
Szlovákia | 15 | 19 | 19 |
Szerbia | 17 | 16 | 13 |
Ukrajna | 6 | 7 | 14 |
Románia | 5 | 5 | 9 |
KSH, érték: milliárd forint |
A bevásárlóturizmus nem egyirányú utca
Ezt leginkább a határmenti boltosok tudják, akiknek nem is kell a forint árfolyamát lesni, hiszen ha gyengül, akkor megindulnak, ha erősödik, akkor leállnak a bevásárlóturisták.
Hozzánk 2019-ben közel 11 millió alkalommal jöttek bevásárlási céllal a külhoni turisták, és elköltöttek 213 milliárd forintot. Tehát a mérleg nyelve erre billent.
Úgy egyébként a külföldre kiránduló magyarok összesen 318 milliárdot költöttek a kinti boltokban 2019-ben, ennek egy része a bevásárlóturizmus. És akik hozzánk jöttek, azok összesen 629 milliárd forintot, aminek legalább egy része ugrott 2020-ban.