Az évtized második feléig tartó – a következő parlamenti időszakra átnyúló – takarékossági intézkedéscsomagot jelentett be szerdán George Osborne brit pénzügyminiszter.
Az alsóházban ismertetett, hetek óta feszült figyelemmel várt költségvetési felülvizsgálat célja összesen 11,5 milliárd font – több mint négyezer milliárd forint – megtakarítás elérése a kormányzati intézményrendszer működési költségeiben a 2015-2016-os pénzügyi évre. Ez a minisztériumok költségvetésének 10 százalékáig terjedő kiadáscsökkentést jelent.
Az ellenzéki Munkáspárt jelezte, hogy ha a következő választásokon kormányra kerül, végre fogja hajtani a jelenlegi konzervatív-liberális koalíció által most bejelentett pótlólagos kiigazításokat.
A 2010-ben kormányra került koalíciós kormány, amely békeidőben példátlan – a bruttó hazai termék (GDP) 11,2 százalékával egyenlő – államháztartási hiányt örökölt munkáspárti elődjétől, eredetileg 2015-re, a következő parlamenti választások évére tűzte ki a költségvetési konszolidáció teljes körű végrehajtását. A vártnál sokkal gyengébb brit gazdasági teljesítmény azonban a kiigazítási program meghosszabbítását tette szükségessé.
Osborne a szerdai előterjesztésben mindazonáltal közölte, hogy a brit gazdaság, amely az elmúlt években minden idők egyik legnagyobb válságát élte át, most már „kifelé tart az intenzív osztályról”, és úton van a kilábalás felé. Hozzátette: az államháztartási deficit a választások óta a harmadával csökkent, és a brit gazdaságot „sikerült visszarángatni a csőd széléről”.
Londoni elemzői vélemények szerint ugyanakkor a pénzügyminiszter által szerdán bejelentett pótlólagos kiigazítási lépések sem lesznek elégségesek.
Az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőház, a Centre for Economics and Business Research (CEBR) közgazdászai a szerdai alsóházi előterjesztés után összeállított értékelésükben közölték: véleményük szerint a kormány mellett működő Költségvetési Felelősség Hivatalának (OBR) makrogazdasági előrejelzései – amelyekre a deficitcsökkentő tervek alapulnak – túl derűlátók. A CEBR saját számításai alapján emiatt az államháztartás nominális hitelpiaci forrásigénye a 2015-2016-os pénzügyi évben – a következetes hiánycsökkentő erőfeszítések ellenére is – több mint 15 milliárd fonttal meghaladja majd az OBR által becsült szintet.
Jóllehet a szerdán bejelentett takarékossági intézkedések fontosak, a deficitcsökkentési folyamat még mindig túl lassú a jelenleg érvényes célok eléréséhez, és a következő kormányra is további nehéz döntések várnak – jósolták a CEBR londoni elemzői.
Hasonlóan borúlátó módon ítélik meg a brit államháztartási és adósságfolyamatokat a hitelminősítők; ezt jelzi, hogy Nagy-Britanniától – az euróövezeten kívüli legnagyobb EU-gazdaságtól – már két nagy nemzetközi hitelminősítő is megvonta a lehetséges legjobb, „AAA/Aaa” államadós-besorolást. A Moody’s Investors Service február 22-én az általa „Aaa”-val jelölt legmagasabb szintről egy fokozattal „Aa1”-re rontotta a szuverén hazai és külső brit kötvénykötelezettségek osztályzatát, arra a várakozására hivatkozva, hogy a lanyha brit gazdasági aktivitással jellemzett időszak az évtized második feléig eltart, és ebben a gyenge növekedési környezetben a konszolidációs program valószínűleg jócskán átnyúlik majd a 2015-ös választásokkal kezdődő következő parlamenti időszakra.
Hasonló indokokkal vonta meg a brit „AAA” besorolást nem sokkal később a Fitch Ratings is.
A cég közölte: felülvizsgált előrejelzése szerint Nagy-Britannia bruttó államadósság-rátája a GDP-érték 101 százalékán éri el tetőpontját a 2015-2016-os pénzügyi évben, és ezután, a 2017-2018-as pénzügyi évtől is csak fokozatos ütemű csökkenésnek indul.
A Fitch Ratings saját korábbi előrejelzése az volt, hogy a bruttó államadósság-ráta a GDP-érték 97 százalékán tetőzik 2016-2017-ben.(MTI)