Az Air France francia légitársaság 7600 munkahelyet szüntet meg a koronavírus-járvány következményeként lecsökkent tevékenységére hivatkozva – erősítette meg szerdán Jean-Baptiste Djebbari francia közlekedési államtitkár a szakszervezetek előző napi értesülését.
A francia kormánytag elmondta, hogy az Air France 2022-ig tervezett leépítési programja egyszerre függ a légi közlekedés újraindulásától és a vállalaton belüli átalakítási intézkedésektől.
A francia kormány – amely tulajdonos az Air France-KLM légitársaságban – április végén 7 milliárd eurós támogatást jelentett be a francia-holland csoportnak, amelyből 4 milliárd államilag garantált bankhitel, 3 milliárd pedig közvetlen kölcsön. Cserébe a rentabilitás és a környezetvédelmi hatások növelését kérte.
„Nem a leépítési program kifizetésére van ez a 7 milliárd” – hangsúlyozta az államtitkár. „Franciaország támogatta az Air France-ot. A 7 milliárd arra van, hogy a vállalat továbbra is tudja a béreket utalni. Az állam kölcsönadott 7 milliárdot azért, hogy az Air France betartsa a környezetvédelmi vállalásait, amit meg is tett, és hogy újjá tudja építeni a gépparkját, átalakítva a belföldi járathálózatot” – tette hozzá.
A vezetőség pénteken mutatja be a szakszervezeteknek, hogy a belföldi járatok jelentős részének megszűnését előíró átalakítási tervek milyen következményekkel járnak a munkahelyekre.
Az AFP francia hírügynökség értesülése szerint 6650 munkahely szűnik meg az Air France-nál azzal, hogy az önként távozók és a nyugdíjba vonulók helyeire nem vesznek fel új munkaerőt, de az elbocsátások sem kizártak a belföldi járatokon dolgozók körben.
Az Air France regionális járatokat működtető Hop! leányvállalatánál, ahol jelenleg 2400 munkahely működik, több mint ezer fős leépítés várható.
A francia kormány eközben szélsőségesnek nevezte az Airbus leépítési programját is.
A repülőgép-gyártó azt közölte, hogy csaknem 15 ezer munkahelyet szünet meg, azaz a munkatársainak 11 százalékát küldi el, szintén a koronavírus-járvány következményeként lecsökkent tevékenységére hivatkozva.
Az Airbusnak több ezer beszállítója van, többségében kis- és középvállalatok, amelyek szintén leépítéseket terveznek. A 10 ezer főt foglalkoztató Dahler már jelezte, hogy 1300 munkahelyet megszüntet.