A Fiat New Yorkban tervezi tőzsdére vinni részvényeit, mihelyt megtörtént a fúzió a Chrysler autógyárral – idézi az Automotive News Europe szakmai hírportál a Bloomberg hírügynökség négy, az ügyhöz közelálló forrásra hivatkozó értesülését.
A Fiat pénzügyi terveiben járatos, nevük elhallgatását kérő források szerint Sergio Marchionne, a Fiat S.p.A. és a Fiat Group Automobiles S.p.A vezérigazgatója, a Chrysler Group LLC. elnök-vezérigazgatója annak lehetőségét mérlegeli, hogy átvezesse az olasz autógyár részvényeit az Egyesült Államokba, ahol a konszern forgalmának és nyereségének oroszlánrésze keletkezik.
A Fiat szóvivője elzárkózott az értesülés kommentálásától.
Sergio Marchionne azzal a céllal akarja egyesíteni a Fiat és a Chrysler autógyártó vállalatot, hogy együttesen fel tudják venni nagyságrendben a versenyt a General Motors- és a Volkswagen-konszernnel.
A Fiat 58,5 százalékos Chrysler részesedéssel rendelkezik, és megvásárolná a tulajdonában még nem lévő 41,5 százalékos részvénypakettet is az autóipari dolgozók nyugdíjalapjától. A Fiatnak vételi opciója van a pakett egy hányadára, ennek áráról azonban egy delaware-i bíróság előtt folyik a vita. Marchionne június végére várja a bírósági döntést.
Persze még a Fiat döntése sem tekinthető véglegesnek a New York-i tőzsdei bevezetéséről, és állítólag más lehetőségeket is mérlegelnek. A részvények átvezetése azonban politikailag is érzékeny lépés volna, és szimbolikus jelentőséggel bírna a recesszió hatásaival küszködő, súlyosan eladósodott Olaszországban.
„Olaszországnak és Torinónak meg kell értenie, hogy a Fiat, ahogy eddig ismertük, már a múlté. Az autógyárnak mostanra már az Egyesült Államok lett a legnagyobb piaca, és nagyon meg lennék lepve, ha Marchionne nem a New York-i tőzsdét választaná” – kommentálta a Fiat terveiről szóló értesüléseket a milánói Bocconi egyetem professzora, a Fiat történetével foglalkozó Giuseppe Berta.
A Fiat-konszern üzleti eredményének 75 százalékát a Chrysler termeli ki, miközben európai üzlete évek óta veszteséges. Tavaly például az európai veszteség 700 millió euróra rúgott. (MTI)