A drágulás a webes akciókat is megforgatja

2021-ben megtört a webáruházak száguldásának varázsa, a korábbi évek 30-40%-os növekedési üteme 17%-ra esett. Már a Black Friday napokkal teletűzdelt november is rosszul sült el, nem volt növekedés. És 2022-ben is már csak 10% körüli növekedéssel mozog a webáruházi piac. Kevesebb és más a webes akció is, nincs rá annyi pénz, mint régebben. Pont most.

Az elmúlt hónapokban már kevesebb akciót kínálnak a webáruházak, persze úgy, hogy ebből a visszafogásból minél kevesebbet lásson a vásárló. Például megszaporodtak az átvevőpontokat népszerűsítő webáruházi reklámok, ami nagyon jó buli a webáruháznak: csak azt kell az átvevőpontra elvinni, ami sok esetben a saját hagyományos áruháza, amit megrendelt a vásárló, tehát ez egy biztos fuvar. Ráadásul házhoz sem kell szállítani, ami a magas üzemanyagárak és munkaerő költségek miatt nem kis megtakarítás.

És nagyon meg kell válogatni, mit és mennyivel kínál olcsóbban a webáruház, hiszen a költségei neki is megugrottak. Pont most, amikor sok a pénze a vásárlónak, de azért nagyon is megnézi, mire mennyit költ, a 10%-os általános drágulás közepette.

Sok minden kínozza a webáruházakat, az ukrán-orosz háború gazdasági bajait nem ússzák meg ők sem. De már a koronavírus járvány lefelé hajló szakaszában is lehetett látni, hogy egyrészt a vásárlók megindultak visszafelé a hagyományos boltokba a sok bezártság és korlátozás után. A legnagyobb gond a drágulás, ami az iparcikk féleségeket sem kíméli. A webáruházakban februárban 5-6%-os volt az átlagos áremelkedés, a meghirdetett akciók hatásaival együtt. És már a pontos házhoz szállítás is bizonytalanabb, hiszen bárhol elakadhat e megrendelt portéka. A webáruházaknál pedig eddig az volt a gazdálkodásuk egyik sarokpontja, hogy a megrendelt árut le is szállította a gyártója. Hát ez most nincs mindig így, ezt sejtve pedig kényelmesebb a vásárlónak a hagyományos boltban abból választani, amit rögvest el is lehet vinni haza.

Korábban nagyot robbant a web, de mára lefogyott a lufi 

Az elmúlt években szépen gyarapodott a webköltekezés. A teljes szeletet nézve 2021-ben összesen 2.752 milliárd forintot költöttünk a weben. Ebben persze benne volt a belföldi webköltekezés 1.690 milliárd forinttal, de mellette az is, amit külhoni webáruházakból rendeltünk, 1.062 milliárd forint értékben.

A belföldi webköltekezés legnagyobb szelete a 2021 évi 1.333 milliárd forintnyi értékével a boltos világ árukörének megfelelő hazai webáruházas vásárlások, így élelmiszerekből és különféle iparcikkekből. (A többi belföldi webvásárlás különféle szolgáltatás, például vendéglátás, szálláshelyfoglalás).

És nem is győzték kapkodni a ceruzájukat a webáruházak könyveléskor, hiszen sebesen száguldott a web, törtettek is a helyfoglalásra megszámlálhatatlan akcióval körítve a kínálatot:

webáruházak növekedés
ütem érték
2017 408 +32% +100
2018 543 +35% +222
2019 765 +40% +222
2020 1.111 +45% +346
2021  1.330 +17% +219
KSH, érték: milliárd forint, folyóár, ütem: kiigazítatlan volumenindex, növekedés: előző év azonos időszakához képest

A koronavírus járványidőszakban, 2020-ban csúcsra is futott a webpiac, 45%-os növekedési ütemmel. Ehhez persze hozzájárult a vásárlók óvatossága és a sok korlátozás, kijárási tilalom és boltzár is, ami mellett sok választási lehetőségük nem volt a költekezni vágyóknak.. Utoljára akkor nőtt nagyot a web, amikor 2021 márciusában zárva voltak a hagyományos iparcikkes boltok (két esztendő alatt másodjára.

Az elmúlt fél esztendő alatt is a korábbiakhoz képest fékezett habzással futottak a webáruházak (hozzátéve, hogy egy 10%-os növekedési ütem a gazdaságban nem kis teljesítmény).

De hát a vásárlók mindig is válogatósak voltak, és bizony februárban a hagyományos iparcikkes boltok a növekedésütemében lepipálták a webáruházakat, a maguk 15%-os tempójával. A nagy családi pénzeső az ő konyhájukra hozott többet, növekedésben:

webáruházak növekedés
ütem érték
szeptember 106 +19% +19
október 110 +12% +14
november 147 +1% +6
december 148 +4% +11
január 109 +11% +15
február 106 +9% +14
KSH, érték: milliárd forint, folyóár, ütem: kiigazítatlan volumenindex, növekedés: előző év azonos időszakához képest

2017-ben a webáruházak részesedése 5% volt a boltos piacból (az üzemanyagokat nem számítva). Ez több mint kétszeresére, 11%-ra ugrott 2021-ben. De úgy látszik, ezen a szinten is ragadt:

webáruházak boltos világ ebből web web súlya
szeptember 991 106 11%
október 1.052 110 11%
november 1.071 147 14%
december 1.268 148 12%
január 904 109 12%
február 949 105 11%
KSH, érték: milliárd forint, folyóár, web súlya: kiskereskedelmi forgalomhoz képest, üzemanyag nélkül

(blokkk.com)

Scroll To Top