2021-ben megtört a webáruházak száguldásának varázsa, a korábbi évek 30-40%-os növekedési üteme 17%-ra esett. Már a Black Friday napokkal teletűzdelt november is rosszul sült el, nem volt növekedés. És 2022-ben is már csak 10% körüli növekedéssel mozog a webáruházi piac. Kevesebb és más a webes akció is, nincs rá annyi pénz, mint régebben. Pont most.
Az elmúlt hónapokban már kevesebb akciót kínálnak a webáruházak, persze úgy, hogy ebből a visszafogásból minél kevesebbet lásson a vásárló. Például megszaporodtak az átvevőpontokat népszerűsítő webáruházi reklámok, ami nagyon jó buli a webáruháznak: csak azt kell az átvevőpontra elvinni, ami sok esetben a saját hagyományos áruháza, amit megrendelt a vásárló, tehát ez egy biztos fuvar. Ráadásul házhoz sem kell szállítani, ami a magas üzemanyagárak és munkaerő költségek miatt nem kis megtakarítás.
És nagyon meg kell válogatni, mit és mennyivel kínál olcsóbban a webáruház, hiszen a költségei neki is megugrottak. Pont most, amikor sok a pénze a vásárlónak, de azért nagyon is megnézi, mire mennyit költ, a 10%-os általános drágulás közepette.
Sok minden kínozza a webáruházakat, az ukrán-orosz háború gazdasági bajait nem ússzák meg ők sem. De már a koronavírus járvány lefelé hajló szakaszában is lehetett látni, hogy egyrészt a vásárlók megindultak visszafelé a hagyományos boltokba a sok bezártság és korlátozás után. A legnagyobb gond a drágulás, ami az iparcikk féleségeket sem kíméli. A webáruházakban februárban 5-6%-os volt az átlagos áremelkedés, a meghirdetett akciók hatásaival együtt. És már a pontos házhoz szállítás is bizonytalanabb, hiszen bárhol elakadhat e megrendelt portéka. A webáruházaknál pedig eddig az volt a gazdálkodásuk egyik sarokpontja, hogy a megrendelt árut le is szállította a gyártója. Hát ez most nincs mindig így, ezt sejtve pedig kényelmesebb a vásárlónak a hagyományos boltban abból választani, amit rögvest el is lehet vinni haza.
Korábban nagyot robbant a web, de mára lefogyott a lufi
Az elmúlt években szépen gyarapodott a webköltekezés. A teljes szeletet nézve 2021-ben összesen 2.752 milliárd forintot költöttünk a weben. Ebben persze benne volt a belföldi webköltekezés 1.690 milliárd forinttal, de mellette az is, amit külhoni webáruházakból rendeltünk, 1.062 milliárd forint értékben.
A belföldi webköltekezés legnagyobb szelete a 2021 évi 1.333 milliárd forintnyi értékével a boltos világ árukörének megfelelő hazai webáruházas vásárlások, így élelmiszerekből és különféle iparcikkekből. (A többi belföldi webvásárlás különféle szolgáltatás, például vendéglátás, szálláshelyfoglalás).
És nem is győzték kapkodni a ceruzájukat a webáruházak könyveléskor, hiszen sebesen száguldott a web, törtettek is a helyfoglalásra megszámlálhatatlan akcióval körítve a kínálatot:
webáruházak | növekedés | ||
ütem | érték | ||
2017 | 408 | +32% | +100 |
2018 | 543 | +35% | +222 |
2019 | 765 | +40% | +222 |
2020 | 1.111 | +45% | +346 |
2021 | 1.330 | +17% | +219 |
KSH, érték: milliárd forint, folyóár, ütem: kiigazítatlan volumenindex, növekedés: előző év azonos időszakához képest |
A koronavírus járványidőszakban, 2020-ban csúcsra is futott a webpiac, 45%-os növekedési ütemmel. Ehhez persze hozzájárult a vásárlók óvatossága és a sok korlátozás, kijárási tilalom és boltzár is, ami mellett sok választási lehetőségük nem volt a költekezni vágyóknak.. Utoljára akkor nőtt nagyot a web, amikor 2021 márciusában zárva voltak a hagyományos iparcikkes boltok (két esztendő alatt másodjára.
Az elmúlt fél esztendő alatt is a korábbiakhoz képest fékezett habzással futottak a webáruházak (hozzátéve, hogy egy 10%-os növekedési ütem a gazdaságban nem kis teljesítmény).
webáruházak | növekedés | ||
ütem | érték | ||
szeptember | 106 | +19% | +19 |
október | 110 | +12% | +14 |
november | 147 | +1% | +6 |
december | 148 | +4% | +11 |
január | 109 | +11% | +15 |
február | 106 | +9% | +14 |
KSH, érték: milliárd forint, folyóár, ütem: kiigazítatlan volumenindex, növekedés: előző év azonos időszakához képest |
2017-ben a webáruházak részesedése 5% volt a boltos piacból (az üzemanyagokat nem számítva). Ez több mint kétszeresére, 11%-ra ugrott 2021-ben. De úgy látszik, ezen a szinten is ragadt:
webáruházak | boltos világ | ebből web | web súlya |
szeptember | 991 | 106 | 11% |
október | 1.052 | 110 | 11% |
november | 1.071 | 147 | 14% |
december | 1.268 | 148 | 12% |
január | 904 | 109 | 12% |
február | 949 | 105 | 11% |
KSH, érték: milliárd forint, folyóár, web súlya: kiskereskedelmi forgalomhoz képest, üzemanyag nélkül |