Végállomás? A vásárlók a járványosban átbaktattak a webáruházba: márciusban pontosan annyival nőtt a web, amennyit a hagyományos iparcikkes boltok elbuktak, amelyeket a boltzárak és a korlátozások rettenetesen megtéptek. Turkálni jó, a kérdés csak az, hogy hol: vissza a kétszer újranyitott boltba, vagy tovább a weben.
A járvány miatt már kétszer is be kellett zárni a hagyományos iparcikkes boltokat, 2020 márciusának végétől egy-másfél hónapra, majd 2021 március 8-tól április 7-ig. A boltos statisztikából ki is olvasható, hogy a vásárló nem volt rest és boltzárkor többet vásárolt a weben, 2021 márciusában pontosan annyival, mint amennyivel kevesebbet az iparcikkes boltokban.
Így nem volt olyan nehéz mutatvány a webáruházaktól felfuttatni a piacukat, hiszen sok más választása nem is volt a vásárlónak, ha elszakadt a tornacipője. De hát a megelőző hónapokban is esett az iparcikkes boltok piaca, mivel a súlyos járványosban óvatos volt a vásárló, akkor is a boltban kevesebbet, a weben pedig többet turkált:
2021 bolt/web | január | február | március | január-március | |
hagyományos bolt | 2020 | 214 | 217 | 206 | 637 |
2021 | 190 | 189 | 151 | 530 | |
változás | -24 | -28 | -55 | -107 | |
webáruház | 2020 | 69 | 66 | 86 | 221 |
2021 | 89 | 85 | 140 | 314 | |
változás | +20 | +19 | +54 | +93 | |
KSH, érték: milliárd forint, hagyományos bolt (napi cikkek nélkül): iparcikk jellegű vegyes, ruházat, lábbeli, textil, bútor, műszaki cikk, könyv, számítástechnika, egyéb cikk, használt cikk |
Egy évvel korábban, 2020-ban március 28-tól indult a boltzár és tartott május 4-ig a megyékben, 17-ig a fővárosban és Pest megyében. De akkor a hagyományos iparcikkes boltok kiesett piacának kisebb része vándorolt a webáruházakhoz:
2020 bolt/web | március | április | május | március-május | |
hagyományos bolt | 2019 | 247 | 258 | 263 | 768 |
2020 | 206 | 158 | 239 | 603 | |
változás | -41 | -100 | -24 | -165 | |
webáruház | 2019 | 55 | 56 | 62 | 174 |
2020 | 85 | 114 | 92 | 292 | |
változás | +30 | +58 | +30 | +118 | |
KSH, érték: milliárd forint, hagyományos bolt (napi cikkek nélkül): iparcikk jellegű vegyes, ruházat, lábbeli, textil, bútor, műszaki cikk, könyv, számítástechnika, egyéb cikk, használt cikk |
A webáruházak a mindennapos akciókkal nyomulnak, azért ez is benne van a pakliban
Bővebb magyarázathoz adnak látleletet a 2020-as év végi hónapok. A hagyományos slágerhónap a november, amikor a magyar webpiac minden napra meghirdeti a maga black friday akcióit. Sőt, az év minden hónapjában bőséggel ontja a webvilág a leárazás reklámjait, nem is akárhogyan. Ez persze vagy veszteséget jelent a mérlegben, vagy azt, hogy az akciós engedményt a nem akciós termék árában megfizeti a kedves vásárló. Vagy alkalmanként némi csalafintaság is belekeveredhet a dologba, ezért is jön új akciós szabályozás, amikor kevés az akció előtt néhány nappal feljebb tolni az árat az árcédulán, ezen mintha el is bukott volna a piacvezető eMAG webáruház. Nincs egyedül egyébként.
De hát végül is a hagyományos boltok vesszőfutása 2020 áprilisát, májusát, az akkori újranyitást követően nem ért véget, már nem érte el a korábbi szintjét. És év végére újra felfutott a járvány, így hasíthatott a web, hiszen a vásárló óvatos maradt, ráadásul ajándékféleséget is sokkal kevesebbet vásárolt. Így decemberben a web megfutása már csak a felét vitte el az iparcikkes piac esésének.
2020 bolt/web | november | december | év vége | |
hagyományos bolt | 2019 | 293 | 342 | 635 |
2020 | 252 | 290 | 542 | |
változás | -41 | -52 | -93 | |
webáruház | 2019 | 93 | 89 | 182 |
2020 | 138 | 117 | 255 | |
változás | +45 | +28 | +73 | |
KSH, érték: milliárd forint, hagyományos bolt (napi cikkek nélkül): iparcikk jellegű vegyes, ruházat, lábbeli, textil, bútor, műszaki cikk, könyv, számítástechnika, egyéb cikk, használt cikk |
És akkor most jönne a végállomás az iparcikkes boltokban?
Nem egészen, bár a 2020-as statisztika mást mutat: a webáruházak nagyobbat nőttek, mint amennyit a hagyományos iparcikkes boltok veszítettek. De hát járványos időszak volt márciustól végig. A kilábalás pedig majd 2021 második félévében gyorsulhat. Talpon azonban már addig sem marad minden régi boltos.
A hagyományos bolt ugyanakkor kénytelen lesz átalakulni. Sokuknak van webáruháza, az átvevőpontosdi nyomán keveredik is a web és a bolt. És a digitális technika is nyomul ezzel együtt, a régi boltban is.
A vásárlóban megmarad a turkálás, próbálgatás, a vásárlás igénye, ez a fajta élmény éltető elem marad. De önmagában kevés, így a kérdés csak az, milyen körülmények között fogdoshatja, tapogathatja a kihelyezett portékát. Feltehetően az lesz a továbbélés ára, hogy mennyire lesz képes a bolt összekötni a hagyományos turkálás lehetőségét az új digitális megoldásokkal, hiszen a digitalizáció a hagyományos boltot is átalakulásra készteti majd. Igény lesz rá, a kérdés csak az, hogy váltanak-e a boltok, ami nem lesz ingyenes:
hagyományos bolt | 2019 | 3.159 |
2020 | 2.892 | |
változás | -267 | |
webáruház | 2019 | 765 |
2020 | 1088 | |
változás | +323 | |
KSH, érték: milliárd forint, hagyományos bolt (napi cikkek nélkül): iparcikk jellegű vegyes, ruházat, lábbeli, textil, bútor, műszaki cikk, könyv, számítástechnika, egyéb cikk, használt cikk |