Az online kiskereskedelem robbanásszerű, 35 százalékos növekedést ért el a koronavírus hatására tavaly. Forgalma a várakozások szerint 2020-ban meghaladta az egybillió, azaz 1000 milliárd forintot. Eközben az otthonteremtési támogatások hatására élénkül a kereslet az építőanyagok iránt. E két hatás együttesen felpörgeti az online építőanyag kereskedelmet, új kihívások elé állítva a kereskedéseket – hangzott el az Évindító Mapei Kereskedő Konferencián tegnap.
A jelenség egyik tünete, hogy mindennapossá vált a vevők online tájékozódása vásárlás előtt. Információkat szereznek a kivitelezés folyamatáról, építőanyagokról, lehetséges alternatívákról. Ez kihívás elé állítja a kereskedőket, szaktudásra és bizonyított kompetenciára van szükség, hogy meg tudják válaszolni a vevők kérdéseit és segíteni tudják a megfelelő megoldás megtalálását. Ma már nem elég szakértőnek tűnni, annak is kell lenni! – mondta Tóth Csaba a Mapei Kft. értékesítési osztályának vezetője.
Az online megrendezett, egész napos szakmai rendezvényen több mint 300 fő építőanyag kereskedő, illetve kereskedés tulajdonos vett részt. A nap programjában stratégiai, vezetési, marketing és szakmai témájú előadások szerepeltek.
Kulcsár István Róbert, a Shoprenter.hu egyik alapítója, vezető tanácsadójának előadásában elmondta, hogy jelenleg mintegy 15 ezer webáruház létezik Magyarországon, azonban a számuk egyre nő. Ma már szinte nincs olyan termék vagy szolgáltatás, amit ne lehetne értékesíteni az interneten. Az építőanyag kereskedelem digitalizálódása elkezdődött, aki nem vesz benne részt, versenyhátrányt szerez.
Aki sikeresen meg tudja oldani az építőanyag szállítási problémákat, valamint innovatív szolgáltatásokat ad a termékekhez, például elviszi a sittet, vagy gépet ad bérbe, az versenyelőnyhöz juthat.
A szakember szerint a webáruház indításánál elsőként fel kell állítani a stratégiát, melynek keretében meg kell fogalmazni, hogy milyen értéket kínál a webshop, majd validálni kell, hogy amit adunk érdekli-e a piacot.
Ez utóbbi azt jelenti, hogy a webshop látogatói közül hányan vásárolnak. Mivel a látogatók szerzése pénzbe kerül, minél többen vásárolnak annál hatékonyabb a webshop. Ezt a megfelelő információval lehet a legjobban segíteni. Kulcsár István Róbert tapasztalatai szerint ugyanis egy webshopban azért nem vásárolnak a látogatók, mert valamilyen kérdésükre nem kaptak választ. Az információ szerzést segítik a jó termékleírások és termékfotók.