2020-ban 100 forintból 11 forintot a weben, 89 forintot a hagyományos boltban költöttünk. A webáruházi vásárlások azokban a hónapokban futottak nagyot, amikor súlyosbodott a járvány. A Black Friday ehhez képest nem is hozott olyan sokat a webáruházak konyhájára. 2020-ban a webáruházas vásárlások értéke megközelíthette az 1.100 milliárd forintot.
Megközelíthette az 1.100 milliárd forintot a webáruházi költekezés 2020-ban, 40% körüli növekedési ütemmel, a korábbi év 765 milliárd forintjával szemben. Az egyes hónapokat nézve akkor ugrott nagyot a webes vásárlás, amikor súlyosbodott a járvány és bezárták, vagy korlátozták a hagyományos iparcikkes boltokat (március második felében jött a 15 órás, áprilisban a teljes, május első felében a részleges, majd november 11-től a 19 órás boltzár). A második hullám szeptembertől erősödött fel, a webáruházi költekezés is ekkortól jobban húzott felfelé.
A Black Friday novemberi hónapjában az elmúlt években 35-40% között volt a webköltekezés növekedési üteme, 2020-ban 47%. A járvány és a Black Friday hatásait nyilván nehéz szétbogozni, de támaszul annyit, hogy a novemberi hónapot megelőzően márciusban és áprilisban hasonló ütemű volt a web megugrása (áprilisban megkétszereződött, de hát akkor zárva voltak az iparcikkes boltok).
Így pusztán a webáruházak tempóját – növekedési ütemét – nézve az egyes hónapokban, a webes statisztikában is tükröződik is a járvány hullámzása:
webpiac | 2019 | 2020 | 2020/2019 |
január | 54 | 69 | +30% |
február | 49 | 64 | +31% |
március | 55 | 83 | +49% |
április | 56 | 114 | +104% |
május | 62 | 92 | +49% |
június | 57 | 77 | +37% |
július | 62 | 75 | +20% |
augusztus | 58 | 73 | +24% |
szeptember | 63 | 88 | +37% |
október | 67 | 95 | +40% |
november | 93 | 138 | +47% |
1-11 hónap
összesen |
676 | 966 | +43% |
KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest |
A 2019-es webáruházi növekedés egyébként 40% volt.
És akkor tegyük helyére a webáruházakat
Az elmúlt évek 30-40%-os webáruházi növekedésének motorja a digitalizáció volt, a vásárlási szokások átalakulása, mely világszerte átszőtte a kereskedelmet. Ez egy rettenetesen fergeteges tempó.
De hát azt is célszerű vizslatni, milyen súlyt is képez vásárlásainkban a webes költekezés. Ezért azt nézzük most, hogy az élelmiszerek és az iparcikkek körében milyen a súlya a webáruházi vásárlásoknak (tehát a teljes hagyományos boltos kiskereskedelemből most nem számolva az üzemanyagokat, csak azt két termékkört állítjuk párba, amit a weben is és a hagyományos boltban is megveszünk).
Ebből az kerekedik ki, ami a havi adatokból már következik is, hogy a korábbi 10% alatti webes részarány a boltzáras, súlyosabb járványos hónapokban kétszámjegyűre vált és 16-17%-ra szökik fel. Két ilyen hónap volt 2020-ban, a boltzáras április és az egyidejűleg korlátozásos és Black Friday-os november.
De megfordítva, a vásárlók a pénzük több mint 80%-át még ezekben a legnagyobb növekedést hozó hónapokban (áprilisban és novemberben) is a hagyományos boltokban költötték el.
És az első 11 hónapot nézve a webes költekezés súlya 11% volt 2020-ban, a hagyományos bolti költekezésé viszont 89%:
webpiac súlya | web | bolt | web/bolt |
január | 69 | 717 | 9,6% |
február | 64 | 742 | 8,6%↓ |
március | 82 | 829 | 10% ↑ |
április | 114 | 698 | 16,3% ↑ |
május | 92 | 783 | 11,7% ↓ |
június | 77 | 830 | 9,3% ↓ |
július | 75 | 861 | 8,7% ↓ |
augusztus | 73 | 853 | 8,6% ↓ |
szeptember | 88 | 802 | 10,9% ↑ |
október | 95 | 849 | 11,2%↑ |
november | 138 | 830 | 16,6%↑ |
1-11 hónap
összesen |
967 | 8.794 | 11% |
KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem, élelmiszer és iparcikk, de web és üzemanyag nélkül, folyóáras adatok,
↑ jelzés: arányváltozás iránya előző hónaphoz képest |