Zuckerberg kínaiul a kínaiaknak: a Facebook már itt van

A Facebook már itt van Kínában – jelentette ki Mark Zuckerberg Pekingben, utalva arra, hogy a cége kínai vállalatokat népszerűsít a külföldi piacokon. A neves Tsinghua Egyetemen tartott fórumán azonban a közösségi oldal blokkolásának kérdése közvetlenül nem került szóba, helyette csütörtöki sajtóbeszámolók azt emelik ki, hogy a Facebook társalapítója nagyjából fél órán át tudott kínaiul társalogni.

Zuckerberg a fórumon kitért azok elől a megjegyzések elől, amelyek utaltak arra, hogy a közösségi oldal – hivatalosan – nem elérhető a kelet-ázsiai országban. Elmondta viszont, hogy a cég megvetette a lábát Kínában és arra törekszik, hogy a világ “Kínán kívüli része” kapcsolatot találjon ehhez az országhoz és vállalkozásaihoz. Példaként meg is említette a Lenovo kínai számítástechnikai vállalatot, amely Indiában hirdeti magát a Facebookon.
A 30 éves Zuckerberget a napokban beválasztották a Tsinghua közgazdaságtudományi és menedzsmentképző főiskolájának tanácsadó testületébe. Az erről szóló hírt meg is osztotta Facebook oldalán. Arról is beszámolt, hogy találkozóján a diákokkal a világgal való kapcsolatról, az internet.orgról és a Facebook kezdetének időszakáról esett szó.
A tudósítások jelentős terjedelmet szentelnek Zuckerberg érdeklődésének Kína és a kínai nyelv iránt. Az egyetemi fórumon kérdésre válaszolva elmondta: 2010-ben kezdett el kínaiul tanulni elsősorban azért, mert választottja, Priscilla Chan Amerikában született kínai, akinek a nagymamája csak kínaiul tud és a családban kínaiul beszélnek. Azt is mondta, hogy Kínát nagyszerű országnak tartja és a nyelv elsajátításával többet tud meg a kultúrájáról. A harmadik ok, amiért a kínai nyelvet választotta, az az – jegyezte meg – hogy szereti a kihívásokat.
Mark Zuckerberg, aki négyszer járt már Kínában és több nagyvárost is felkeresett, az internet népszerűsítését célozta meg mostani körútjával, mondván, a világháló “munkalehetőségeket teremt és elősegíti a gazdasági fejlődést”.
Megfigyelők úgy vélik, a Facebook vezére okosan egyengeti az utat ahhoz, hogy előbb vagy utóbb a közösségi oldal ismét megnyílhasson a világ legnépesebb országában, egyben legnagyobb piacán, miközben tehetős hirdetőket toboroz.
Az amerikai alapítású közösségi oldalt a Twitterrel együtt a súlyos áldozatokkal járó 2009-es hszincsiangi zavargások óta blokkolják a kínai hatóságok. E közösségi oldalak – csakúgy mint más, elvben elérhetetlené tett lapok – így csak a nagy kínai tűzfal technikai megkerülésével érhetők el a szárazföldi Kínában.(MTI)

 

Scroll To Top