Az első és a második negyedévet egybe lapátolva. Kicsit, de nulla felett zárt az első félév és a június is. A legnagyobbat a ruházati boltok bukták. Ugráltak ugyan a webáruházak felfelé, csinnadratta is volt részükről, de a pénz 90%-a a hagyományos boltokban ment el, a zuhanásaikkal együtt is.
A nyitvatartás kurtítása (március második felében) és a kijárási korlátozás, no meg másik oldalról a vásárlók óvatossága alaposan megtépázta a boltos világot. Még jó, hogy az első negyedévben 7,5%-kal nőtt, amiben tetemes súlya volt a márciusi spájzolásnak, így a második negyedéves -4,1%-os visszaesést némi plusszal kiegyenlítette a boltos világ.
Így bejött a korábbi előrejelzésünk, hiszen mind júniusban, mind az első félév egészében a korábbi szint felett maradt a boltos világ egésze.
Veszteséglista: van
A legnagyobb veszteséget a ruházati kereskedők kényszerültek elkönyvelni, aminek hátterében a háziasszonyoknak az a régmúltban is tapasztalt szokása húzódik meg, hogy ha fogni kell a családi kasszát, akkor a ruha potyog ki elsőként a bevásárlólistáról (persze, ami fordítva is igaz, ha több a pénz, először a ruhás boltba szaladunk). Már márciusban felére esett a piacuk. A tankolásnál volt egy húzós árcsökkenés is, ezzel együtt kerekedett ki az üzemanyagvásárlás mérlege:
veszteséglista | változás | piacvesztés |
ruházat | -33% | -112 milliárd forint |
turkáló | -29,9 | -7 milliárd forint |
könyv | -26,6% | -10 milliárd forint |
üzemanyag | -11,4% | -158 milliárd forint |
KSH, turkáló: használt cikk, könyv: könyv, újság, papíráru |
Volt, aki csak a második negyedévben bukott nagyobbat, de előtte a családok már bespájzoltak ezekből a cikkekből, így a félévet együtt nézve még nőtt is a piacuk. Így például a gyógyszertárakban az első negyedévben 22%-kal ugrott meg a vásárlás, a másodikban 9%-kal esett, a drogáriákban (illatszerboltokban) 15%-os növekedést 14%-os zuhanás követett.
A féléves mérleg:
2020 | január | február | március | április | május | június | félév |
folyóár | 945 | 957 | 1.045 | 910 | 994 | 1.048 | 5.898 |
változás | +7,6 | +10,9 | +4,4% | -10,2% | -2,8% | +0,8% | +1,3% |
KSH, érték: milliárd forint, változás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest |
Weblufi: amikor a hagyományos bolt zárva volt
A webáruházak szokásos csinnadrattája (hiába, az üzlet járványidőszakban is üzlet) az sejteti, mintha a vásárlások kizárólag a webvilág körül forognának. De hát ez nem egészen így van, még akkor sem, ha a korábbi évek 30-40%-os száguldása nagyot húzott a webes vásárlásokon.
A családi pénz java ugyanis még ezzel együtt is a hagyományos boltokban megy el. És a weblufi a járványidőszak márciusi, április és májusi hónapjait követően leeresztett a korábbi szintre, a webvásárlások súlya pedig júniusban hajszál pontosan a januári arányra süllyedt vissza. És volt olyan régebben, hogy egyes hónapokban 50% körüli volt a webköltekezés növekedése, amennyi most az első félévben volt:
bolt | web | web/bolt | |
január | 787 | 69 | 8,8% |
február | 806 | 64 | 7,9% |
március | 911 | 83 | 9,1%↑ |
április | 812 | 114 | 14%↑ |
május | 875 | 92 | 11,7%↓ |
június | 907 | 77 | 8,8%↓ |
első félév | 5.098 | 499 | 9,8% |
KSH, érték: milliárd forint, bolt: kiskereskedelem üzemanyag nélkül, web: webáruházak |