Nyaraljunk itthon, ha drágább lett a határon túl? Hát még vásárolni is eljárunk, és évről-évre többet. A kalandvágy persze a pénztárcánkat is szívja, de a számok azt mutatják, nem bánjuk. De válogatunk, hova menjünk, Ausztria fénye halványabb, inkább az olcsóbb helyeken költünk többet. Ott kint.
Egyébként igaza van a pénzügyminiszternek, mindenütt jó, de a legjobb itthon – költekezni is, hiszen az a hazai vállalkozások – és persze nem utolsósorban, sőt, legfőképpen az uniós bajnok áfát nézve – a költségvetés zsebét tömi. Főleg, ha sokalljuk a határon túli kirándulás árát.
De hát úgy látszik, a legfrissebb statisztika szerint is, a kalandvágy, a shoppingolás, a turkálás vágya mindent felülír. Hiába drága a benzin, hiába kell többet adni egy euróért, csak feladjuk még a fotel kényelmét is – hiszen a weben is megvehetünk bármit odakintről, a világ bármelyik webáruházából -, csak megyünk és megyünk kifelé. Vásárolni persze.
Jó, azért nézi az árakat a vásárló, a kintit is. A köztudatban azért drágább, de egyébként a shoppingolási célban csúcstartó Ausztriában 2019 első negyedévében kevesebbet költöttek a magyar vásárlók, viszont a sógoréknál olcsóbbnak kikiáltott szomszédos országokban tovább ugrott a költekezésük.
2019 első negyedévében is Ausztriában verték el azért a legtöbb pénzt a kizárólag vásárlási céllal felkerekedő magyar shopppingolók, de Szlovákia, Szerbia és Románia boltjaiban sokkal nagyobbra nyíltak a magyar pénztárcák:
bevásárlóturizmus célországai | 2017 | 2018 | 2019 | 2019/2018 |
Ausztria | 10,2 | 16,1 | 13,4 | – 2,7 |
Szlovákia | 2,8 | 3,5 | 5,8 | + 2,3 |
Szerbia | 3,5 | 2,2 | 3,1 | + 0,9 |
Románia | 1 | 0,8 | 1,8 | + 1 |
Ukrajna | 1,8 | 1,7 | 1,8 | + 0,9 |
KSH, érték: milliárd forint, költés, első negyedévek,kizárólag egynapos kiutazások, vásárlási céllal |
És természetesen többször is vágtak neki a külhoni boltoknak a magyar vásárlók, mint korábban:
bevásárlóturizmus | 2017 | 2018 | 2019 | változás
2018/2017 |
vásárlási célú kiutazások száma
millió darab |
1,1 | 1,1 | 1,3 | 18% |
összes egynapos kiutazás száma
millió darab |
2,7 | 3,1 | 3,6 | 16% |
vásárlási célú kiutazások aránya | 41% | 35% | 36% | . |
KSH, kizárólag egynapos kiutazások száma: millió darab (alkalom), első negyedévek |
És a pénz
Amit a külhoni boltokban elköltöttünk, annak értéke 2019 első negyedévében tovább nőtt. És ha egy napra felkerekedik valaki, akkor bizony pénze legnagyobb részét vásárlásra költi:
bevásárlóturizmus | 2017 | 2018 | 2019 | változás
2018/2014 |
vásárlás értéke
milliárd forint |
20,5 | 25,5 | 27,2 | 255% |
összes költés | 33,3 | 42,1 | 46,7 | 205% |
bevásárlóturizmus aránya | 62% | 61% | 58% | . |
KSH, kizárólag egynapos kiutazások, érték: milliárd forint, első negyedévek |
Jönnek hozzánk is vásárolni
Más vásárló sem fér a bőrébe, jönnek hozzánk is shoppingolni. És ők költenek többet nálunk, ami a magyar boltosnak egyáltalán nem baj. 2019 első negyedévében a hozzánk látogató bevásárlóturisták 46 milliárd forintot költöttek. Ez is jócskán több, mint az egy évvel korábbi 41 milliárd forint, gyanítjuk, a pénzügyminiszter ezt egyáltalán nem bánja. Mi sem.
2018-ban egyébként a magyarok 130 milliárdot bevásárlóturistáskodtak össze, nálunk pedig 176 milliárdot költöttek a vásárlási céllal iderándulók.