A hazai online kereskedelem előretörése részben a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói viselkedésnek tudható be, a növekedés azonban lényegesen magasabb a kontinens átlagánál. Miben rejlik az e-piac sikerének titka és milyen jövő várhat a hazai e-kereskedőkre? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
A megkérdezett marketingszakértő szerint jelenleg megváltozott tendenciákkal szembesülünk, ha alaposabban szemügyre vesszük a növekedés mutatóit. Érdemes tudni, hogy a bevételek növekedését valójában az aktív vásárlói bázis, a rendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték növekedése szolgáltatja. Ezek a mutatók azonban külön-külön tendenciákkal rendelkeznek.
Sokan úgy gondolhatták, hogy a tavalyi év kimagasló eredményei az új belépőknek köszönhető, holott az e-piac évek óta a vásárlói bázis növekedési plafonjával küzd. Egyszerűbben fogalmazva, ma már rendkívül kicsi az a tábor, amelynek a tagjai soha nem vásároltak az online térben, mégis megszólíthatók. Tudható, hogy a tavalyi évben a vásárlói bázis növekedése minimális szinten maradt, gyakorlatilag nem látható covid-hatás.
Az e-kereskedelem motorját a tavalyi évben a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték szolgáltatta. Míg előbbi állandó jelleggel növekszik, addig az utóbbi csak a tavalyi évben tudott jelentősebb mértékben nőni.
Az idei esztendő első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát – áll a GKI Digital és az Árukereső közös jelentésében.
A második negyedév – már covid-bázishoz mérve – 21%-os növekedést eredményezett, ami túlzás nélkül minden várakozást felülmúlt. Ez a növekedési ütem magasabb a korábbi évek eredményeinél, így természetesen pozitív jövőképet vázol az e-kereskedők számára. A második félév eredményeit jelentős mértékben befolyásolhatja a járványhelyzet alakulása, illetve az arra adott kormányzati reakció; ettől függetlenül biztosak lehetünk benne, hogy a fekete péntekkel kezdődő vásárlási főszezont komoly érdeklődés övezi majd.
Mindeközben zajlik az élet az online térben, minden szereplő igyekszik kihasználni a webáruházak iránti nagyobb érdeklődést. A hazai piac nagyobb szereplői komoly szolgáltatásfejlesztést hajtanak végre, elég csak az új csomagautomata-hálózatra gondolni, de a nemzetközi piacon is nagyobb fordulatszámon pörögnek az események.
A legtöbb piaci szekértő úgy véli, hogy a július 1-én bevezetett áfaszabály-módosítás komoly lendületet adhat a határokon átívelő online kiskereskedelemnek. A korábbi gyakorlat szerint a kereskedőknek gyakorlatilag annyiféle módon kellett adózniuk, ahány országban értékesítettek. Ez mostantól megváltozik, hiszen az adóbevallás alapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal biztosítja a jogosult országok felé irányuló kifizetéseket.
A változás jelentős lendületet adhat a terjeszkedést tervező e-kereskedőknek. Érdemes látni azonban, hogy a hazai szereplők egyelőre kisebb számban képviseltetik magukat a célpiacokon, azonban Magyarország 15 legnagyobb e-kereskedője közül csupán kettő magyar tulajdonú társaság. Megfelelő exportterv, erős marketing és stabil logisztika birtokában a hazai vállalkozások sikeressé válhatnak a külpiacokon is.