Az iparcikkes boltokat már aládúcolás tartja. A 120 ezer bolt harmada nagy bajban. És szeptember végén el is dugták a pénztárcájukat a vásárlók. Étekféleségre, benzinre, gyógyszerre ugyan sokkal többet költünk, de az iparcikkes boltokban sokkal kevesebbet vásárolunk. A drágulás is letolja a mérleget.
A vásárlásainkat a hagyományos boltokban hétről-hétre mutató heti monitoros statisztika szeptember 4 és október 1 között 8,7%-os többletet mutat a járvány előtt 2019-es esztendő azonos időszakához képest, ami gyakorlatilag a szeptemberi mérleget vetíti előre. Első pillantásra tetszetős a mutató, pedig nem egészen az.
A nyári hónapokban ez a mutató még 11-12% környékén járt, de egy héttel korábban is 10% feletti emelkedést jelzett. De hát a 7-8% környékén mozgó boltos infláció miatt a szeptember vége a nulla környékére húzta a növekedés mérlegét a hagyományos boltokban, amelyen a webáruházak csak egy keveset tolhattak felfelé (pénzünk közel 90%-át a hagyományos boltokban költjük el).
A háziasszonyokat azonban az izgatja leginkább, mennyit is tudnak vásárolni kilóban, literben, darabban, így áll össze a bevásárlólista. Persze, alaposan méricskélik az árakat is, van is mit, hiszen a kettő együtt szabja meg, milyen mélyen kell a pénztárcába túrni.
Nos, a webáruházakkal együtt számolva áprilistól augusztusig minden hónapban mennyiségben (szakzsargonban volumenben) mérve is feljebb kúszott a boltos világ. De a szeptember visszahúzta a mérleget, értékben és mennyiségben is. Így volt ez egyébként 2020-ban is, akkor augusztustól mínuszba is csúszott a boltos világ, a mennyiséget, volument nézve.
Mindebből úgy látszik, a vásárlók lendülete szeptemberben összességében is alább hagyott a boltokban.
Az iparcikkes boltokat csak az aládúcolás tartja össze
Ja, hogy miért? A tartós forgalomesés veszteséget is jelent, amit ott görgetnek maguk előtt a hagyományos boltok, már aki bírja. A 30% környékén dráguló benzin és az élelmiszerek áremelkedése is elszívja a pénzt az iparcikkes boltoktól, miközben körükben is megjelentek a nagyobb számokat mutató árcédulák. És munkaerő sincs elég. A webáruházak is elszívták az iparcikkes piac egy szeletét, úgy tűnik, végleg. Mindez 40 ezer iparcikkes boltot kényszerít nehezített akadálypályára:
heti
monitor |
havi bontás
üzlettípusok |
változás |
TEÁOR
(3 jegy) |
TEÁOR
(4 jegy) |
szeptember 4 – október 1 |
egyéb
háztartási cikk |
textil, vasáru, festék, üveg,
szőnyeg, fal-, padlóburkoló, villamos háztartási készülék, bútor, világítási eszköz |
-24% |
kulturális,
szabadidős cikk |
könyv, újság, papíráru, zene-, videofelvétel, sportszer, játék | -1,3% |
egyéb,
máshova nem sorolt áru |
ruházat, lábbeli, bőráru, illatszer, dísznövény, állateledel,
óra-, ékszer, foto-, optika, ajándékozási cikk, műtárgy, használt cikk |
-2,3% |
KSH, heti monitor, online kasszaadatok (folyóár), előző év azonos időszakához képest,
hagyományos boltok (webáruház, valamint gyógyszer, gyógyászati termék, nélkül), TEÁOR 3 (heti monitoros) és 4 számjegyű (havi) bontások |
És ez még semmi
És hogy mi tartja össze az iparcikkes boltokat. Például az már korábban látszott a megszaporodott „rögtön jövök” táblákból, hogy nyilván a legkisebbre szorították a létszámot.
De 2019-hez képest mindenütt csökkent a piacuk, amit sokáig nehéz tartani:
iparcikkes boltok | 2020 éves | 2021 január -augusztus | 2021/2019 |
ruházat | -25% | +13% | ↓ |
bútor, műszaki cikk | -12% | -18% | ↓ |
könyv, újság, papíráru | -25% | -7% | ↓ |
számítástechnika, egyéb iparcikk | -4% | -1% | ↓ |
használt cikk | -25% | +5% | ↓ |
KSH, kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest, 2021/2019: változás iránya a járvány előtti szinthez képest |