Online számlázás és adatszolgáltatási kötelezettség – minden, amit tudnod kell

2020. július 1-jén új távlatok nyíltak az online számlázásban, hiszen az adatszolgáltatási kötelezettség kibővítésének köszönhetően még a kézi számlatömbök megrögzött hívei is tömegesen kezdtek el áttérni a NAV-kompatibilis számlázókra. Nem csoda, ugyanis a kötelező számlaadat-szolgáltatás rengeteg plusz adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra.

Hogyan érinti az adatszolgáltatási kötelezettség a vállalkozások számlázását?

Az adatszolgáltatási kötelezettség valójában már 2018. július 1-je óta része a vállalkozások mindennapjainak. Korábban azonban csak azokra vonatkozott, akik minimum 100 000 Ft áthárított áfatartalmú számlát állítottak ki belföldi adóalany részére.

A 2020 júliusi változások viszont nem tesznek különbséget áfatartalom szerint, hanem minden vállalkozást érintenek, amely más belföldi adóalanynak számláz, függetlenül attól, hogy áfás vagy alanyi adómentes, és mekkora összegről készült a bizonylat.

Ráadásul újabb változás következik! 2020. január 1-jétől a NAV minden számlát látni fog, a kötelező számlaadat-szolgáltatás vonatkozik majd az összes az hazai és külföldi vállalkozás és magánszemély részére kiállított bizonylatra.

Hogyan történik a kötelező számlaadat-szolgáltatás?

Az adatszolgáltatási kötelezettség a NAV Online Számla rendszerében teljesíthető. Amennyiben már használsz online számlázó programot, akkor azt össze kell kötnöd az adóhatóság rendszerével, így automatizálhatod kiállított számláid adatszolgáltatását.

Ez egyszerűen úgy történik, hogy az Online számla regisztráció során kapsz egy technikai felhasználónevet, valamint egy ehhez tartozó XML aláírókulcsot és cserekulcsot. Ezeket kell megadnod számlázó programod felhasználói fiókjában és máris ellenőrizheted, hogy sikeres volt-e az összekötés. Amennyiben igen, nincs más dolgod, mint hátradőlni, innentől kezdve ugyanis minden kiállított számlád esetén számlázó programod továbbítja a bevallásra kötelezett bizonylat adatait a NAV felé.

Más a helyzet abban az esetben, ha még mindig kézzel írod számláidat. Online számla regisztrációra ebben az esetben is szükség van. A számlajelentés szolgáltatás azonban nem automatikusan történik, hanem minden bizonylatot egyesével kell rögzíteni a NAV rendszerébe. Amennyiben az áthárított áfa tartalma nem éri el az 500 000 forintot, úgy 4, ha meghaladja az 500 000 forintot, 1 nap áll rendelkezésre az adatszolgáltatásra. Késedelem vagy a feltöltés elmulasztása esetén akár többszázezres bírság fenyegethet.

Nem kérdés tehát, hogy egy profi online számlázó program használata jelentős könnyebbséget ad a vállalkozásoknak.  Amellett, hogy a termék- és partneradatbázisoknak köszönhetően sokkal gyorsabban kiállíthatók a számlák, azonnal szinkronizálásra is kerülnek a szükséges adatok az adóhatóság szerverére.

A nyugtákat is érinti az online adatszolgáltatás?

Amennyiben vásárlóidnak nyugtát adsz, úgy nem érint az adatszolgáltatási kötelezettség. Erre azonban csak akkor van lehetőség, ha a vevők készpénzzel, bankkártyával vagy utalvánnyal a vásárláskor azonnal kifizetik a termék, szolgáltatás árát és a törvény nem kötelez számlaadásra.

Bizonyos tevékenységi körök esetén nyugtaadásra kizárólag online pénztárgéppel van mód, ebben az esetben automatikusan bekerülnek az adatok az adóhatóság rendszerébe.

Az adatszolgáltatási kötelezettség csak abban az esetben áll fenn, amennyiben a vásárló nyugta helyett számlát kér, illetve, ha a vásárlás értéke meghaladja a 900 000 forintot.

Online számlázó programmal automatizálhatod a kötelező adatszolgáltatást

Jó pár innovatív számláló programmal találkozhatsz a hazai piacon, érdemes körülnézni, hogy milyen funkciók, szolgáltatások segítik legjobban vállalkozásod életét. Ez a számlázó program amellett, hogy igazi profi a számlázásban, 100%-ban megfelel a NAV törvényi előírásainak.

A NAV kompatibilis Billingo rendszerfrissítései automatikusan frissülnek, így azok mindig naprakészek, követik az aktuális jogszabályokat. A rendszer folyamatosan monitorozza és automatikusan továbbítja a jelentésre kötelezett számlák adatait a NAV felé. Az adatszolgáltatás sikerességéről a számlák mellett látványos ikon árulkodik. Így azonnal látható a beküldés sikeressége, vagy hiba esetén annak oka.

Amennyiben még nem használsz számlázó programot és Billingóra váltanál, az alábbi teendőid vannak:

  1. Regisztrálj a Billingóba.
  2. Jelentsd be a NAV felé számlázó programodat.
  3. Regisztrálj az Online számla rendszerbe és kösd össze Billingo fiókoddal.
  4. Állítsd ki számláidat és élvezd az automatikus adatszolgáltatás előnyeit.

Online számlázó használatával tehát gyerekjáték az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése. Miért ne használnád felszabaduló idődet és energiáidat vállalkozásod építésére?

Scroll To Top