Lezárult a budapesti villamos-beszerzési projekt második üteme

Lezárult a budapesti villamos- és trolibusz-beszerzési projekt második üteme, amelynek keretében 26 új CAF-villamos állt forgalomba a fővárosban.

Tüttő Kata, Budapest városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettese csütörtökön sajtótájékoztatón közölte: a fővárosi közösségi közlekedés járműállományát megújító projekt 2014-ben indult, amiért – mint fogalmazott – a város köszönettel tartozik Tarlós István volt főpolgármesternek és Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) akkori igazgatójának.
„2021-ben ez a szerződés a város és a köz számára hasznos szerződésnek bizonyult” – hangoztatta. Hozzátette: közösségi közlekedés fejlesztésében nem sok különbség van az előző és a mostani városvezetés stratégiája között, hiszen mindkettő elsősorban a kötöttpályás közlekedés megújítását helyezi a hangsúlyt.
Tüttő Kata elmondta: 26 villamos érkezett meg, de a fővárosnak lehetősége van arra, hogy még több mint 50 villamost „lehívjon”. Egyúttal jelezte, hogy a mostani városvezetés elkötelezett ennek megvalósításában. Úgy fogalmazott: „Tarlós István sem gondolta volna, hogy Budapest olyan helyzetbe kerül 2021-ben, hogy miközben polgárai sokkal több adót fizetnek be a központi költségvetésbe, a városvezetés szabad forrásai elfogynak”.

Hangsúlyozta azt is, hogy az új járművek az Európai Unió kohéziós forrásainak köszönhetően kerülhettek Budapestre: a 26 új villamos beszerzéséhez több mint 17 millárd forint támogatást adott az EU. A közösségi közlekedés úgy lehet népszerűbb, ha a járművek kényelmesek, gyorsak, megbízhatók és elérhetők – tette hozzá.
Tüttő Kata szólt arról is, hogy a közösségi közlekedés fejlesztésével elsősorban a nőket támogatják, mert az autóvezetők 78 százaléka férfi. Azt mondta: olyan kormányt szeretne, amely „egy pandémia idején nemcsak fociberuházásokra, stadionokra és elsősorban férfiaknak szóló beruházásokra gondolna, hanem a nőket támogató közösségi közlekedésre”.
Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója felidézte, hogy a beruházás első ütemében – 2015-ben és 2016-ban – 47 villamos érkezett és 2018-ban rendeltek további 26 akadálymentesített szerelvényt. Utóbbiakat mindössze 8 hónap alatt leszállította a spanyol gyártó, a CAF – fűzte hozzá.
Mostanra így 17 hosszú – alapvetően az 1-es villamos vonalán járó – és 56 rövid CAF-jármű közlekedik a fővárosban. „Ha lenne forrásunk további 51 villamost tudnánk lehívni 2022. május közepéig” – jegyezte meg, majd arról beszélt, hogy a budapesti járművek átlagéletkora több mint 35 év és a mintegy 600 villamosból csupán 113 alacsonypadlós.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója köszönetet mondott a beruházás megvalósítóinak, köztük az EU-nak, a magyar kormánynak, az előző és a mostani városvezetésnek, valamint a BKK-nak, egyúttal kifejezte reményét, hogy a program folytatódhat.
Az MTI érdeklődésére a BKK azt közölte, hogy a beruházás teljes költsége 18,9 milliárd forint.(MTI)

Scroll To Top