Novemberben 5-6%-kal nőtt az élelmiszeres vásárlás. Mennyiségben. Ez egy kis spájzolást azért sejtet. Így a mínuszos októbert erősebb november követte a boltban. De iparcikk féleségekből sokkal kevesebbet vásároltunk, 200 milliárddal kevesebb fogyott belőlük a hagyományos boltban év eleje óta. Ennek egy részét persze a weben pótolták a vásárlók.
A március végi nagy spájzolási rohamokat nem számítva az 5-6%-os növekedés az élelmiszeres vásárlásban erősnek számít, márpedig a heti monitoros statisztika novemberről (november 1-20 között) ennyit jelez (igaz, az úgynevezett nem szakosodott vegyes kiskereskedelem kasszaadatait ragadja ki, de hát ennek zöme élelmiszerbolt).
Spájzoltunk is egy keveset, de az a gyógyszer más egy kicsit
A napicikkes vásárlás növekedése némi laborhatást is sejtet, ki tudja mi lesz alapon, hiszen sógoréknál bezárták a boltok egy részét, vagy el is fogyhatott a márciusban vett babkonzerv, vagy előbbre is hozhatták a háziasszonyok az ünnepi bevásárlás egy részét.
De bizony a járványhelyzet miatt spájzolhattak is egy keveset. Az tudják, hogy sokat nem érdemes, de a kevés nem árthat.
Szokás szerint nagy, most közel 30%-os megugrást jelez a heti monitoros statisztika a gyógyszer kiskereskedelemben. Szeptember óta jeleznek a heti mutatók kétszámjegyű növekedési ütemeket, ugyanakkor a havi statisztika a gyógyszer, gyógyászati termékek körében szeptemberben 8%-os, októberben 2%-os emelkedést jelez. Bizonyára némi módszertani segédlet hiányzik a statisztikából. Némileg hasonló a kép a korábbi híradástechnikai adatok körében is.
Ruci, ketyere, hokedli: azt már nem
Iparcikkféleségekből kevesebbet vásároltunk a járványos időszakban.
Áprilisban, május elején, első felében ezeknek a boltoknak a többségét nem látogathatta a vásárló. De hát az őszi hónapokban sem kapta össze magát a vásárló, hogy ezekbe a boltokba siessen elkölteni a pénzét.
A legnagyobb vesztes a ruhás boltok és a turkálók világa. A számítástechnikai cikkek piacán fékezte a csúszást a home office és a digitális tanrend:
április | szeptember | október | január-október | |
ruházat | -90% | -21% | -11% | -23% |
bútor, műszaki | -24% | -19% | -21% | -8% |
könyv, újság, papíráru | -66% | -25% | -27% | -25% |
számítástechnika, egyéb | -33% | -4% | -6% | -2% |
használt cikk | -80% | -21% | -17% | -25% |
KSH, volumen változás előző év azonos időszakához képest |
Az iparcikkes piac 200 milliárd forintot bukott az előző évihez képest, ennek nagyobb része a ruházati boltokra esett. A számítástechnikai piacon a 2%-os mennyiségi csúszást (lefelé) bevételben ellensúlyozta némi áremelkedés, a kasszaadatok alapján már nincsenek mínuszban:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |
ruházat | 588 | 452 | -136 |
bútor, műszaki | 864 | 817 | -47 |
könyv, újság, papíráru | 78 | 60 | -18 |
számítástechnika, egyéb | 552 | 557 | +5 |
használt cikk | 37 | 29 | -8 |
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron |
És akkor a webre kászlódtunk: részben igen
A webáruházak növekedése megközelítette a 40%-ot. Nyilván az iparcikkes vásárlások egy része a webáruházakba sodródott a járványos időszakban, de nem az egész.
A heti monitoros statisztika pedig a következő:
(blokkk.com, 2020. december 4.)