Mint a járványos időszak előtt. Zakóztak a turkálók is a járványosban, de magukhoz tértek a nyárra. Egyre több turkáló, vagy second hand, ha úgy jobban tetszik, a weben is tolja.
Ruha Mánia, Ruhaaréna, Jajcica, Ruhaözön, Motyó, Maskara és a többiek, nincsenek is kevesen. A járvány előtt, 2019 végén a turik száma 5.462 volt, 17 ezer ruhás bolt mellett (az elmúlt években egyaránt olvadozott a számuk, de a turik 30% körüli aránya nem változott). A járvány megtépázta a turkálós piacot is, 2020 végére számuk ötezer alá csúszott (a ruhás boltoké pedig 16 ezerre).
A legnagyobb a Háda, több mint negyed százada él. Használt cuccot persze korábban is lehetett vásárolni a bizományiban, közkedveltebb nevén a biziben, de az azért másként működött, hiszen mi adhattuk el a használt göncöket, nem vacakoltak holmi bálabontogatással. A Hádának több mint 80 üzlete van, plázákban is bele lehet botlani. Ezen a fronton is dúl a munkaerőhiány, 30 boltos dolgozót keresnek éppen. De hát a járvány nem kímélte a Hádát sem, 2020-as 7,7 milliárdos (nettó) árbevétele azért jócskán elmaradt a korábbi 11,6 milliárdostól.
A többiek azért kisebbek. A Humana például 11 üzlettel fut, 1 milliárd örüli bevétele tizedével kisebb a korábbinál. A Cream 6 üzlettel és két outlettel nyomul. Korábbi egymilliárdos bevétele 20%-kal esett a járványos 2020-as esztendőben.
És vannak külföldi turik is a magyar piacon, például a szófiai székhelyű Remix, amely 9 európai országban van jelen, de outlet üzletágat is futtat, ráadásul pedig vásárol is a kedves vásárlótól. Van azért hátránya is, hiszen például előnyként kínálja a 14 napos elállási jogot, ami ugyebár nem előny, hanem kötelező, és ha meggondolja magát a kedves vásárló, egy szófiai címre kell visszaküldenie a mégsem tetsző holmit (szerencsére ezt megteheti azzal a futárszolgálattal, amelyik hozta a portékát).
Első pillantásra nem tűnik olyan nagynak a turkálók tere, a 800-900 milliárdos újruha vásárlásokhoz mérve. De ha már azt nézzük, hogy a turikban minden sokkal olcsóbb, akkor bizony már az kerekedik ki, hogy darabban (vagy ha jobban tetszik, akkor kilóban) mérve már nem is olyan kevés, amit használt cuccokból magunkra dobálunk. Csak lazán becsülve az arányokat (lekövettünk egy pár darabot, mennyi is lehetett hajdanán az új ára anno), tetemes, legalább ötszörös az átlagos különbség egy-egy ruhadarab új és használtja között. Így viszont a használt ruhás piacról az újakkal összevetve ruháink negyedét-ötödét pakolhatjuk a gardróbba. (Van olyan is, amit a végén szinte ingyen adnak, de akadnak húzósabbnak tűnő darabárak is, főleg ha ismertebb márka virít rajta, tehát árkülönbség is akad bőven a használt rucik terén is).
Hajdanán a bálabontás volt a vezényszó, kilóban adták. Ma már az egyedi darabok hódítanak első körben, kicsit nyilván drágábban, de ez az ár még mindig sokkal kisebb a boltban fellelhetőnél. És keverik is, darabárról indul, kilósban végzi. Persze akciók is vannak. Törzsvásárlói kártya is. Na, meg esetleg egy közösségi oldal is dukál, hiszen a web a nagyobb turiknál már megszokott.
Zakó az volt méretes
A koronavírus persze térdre kényszerítette a turkálókat is, nekik is be kellett zárniuk mindkét boltzáras menetben. 2020 áprilisában 80%-ot esett a piacok (az újruhás 90%-ot), és 2021 is nehezen indult.
De végül a turipiac igazából ki is kapaszkodott a gödörből 2021 júniusára, ezt a hónapot nézve. Ennek a hónapnak a piaca ugyanis már több is egy hajszállal, mint a járvány előtti azonos időszaké. És különösen a második negyedév 64%-os megugrása azt vetíti előre, hogy a későbbiekben nem lesz rest a kedves vásárló ugyanannyit turkálni, mint hajdanán:
2019 | 2020 | 2021 első félév | |||
piac | változás | piac | változás | piac | változás |
46 milliárd forint | +2% | 35 milliárd forint | -25% | 16 milliárd forint | +3% |
KSH, érték: milliárd forint, változás: %,előző évhez képest, kiigazítatlan volumenindex |
A havi bruttó átlag (a legalább öt fős turis vállalkozásoknál) 2021 májusában 231 ezer forint volt, a butikos 255 ezernél kevesebb, de nem a legkisebb bér a boltos világban.