Webshopok, blogok, magazinok esetében a keresőoptimalizálás a marketingstartégia egyik különösen fontos eleme. Jellemzően a B2C piacon lehet kiemelkedő eredményeket felmutatni seo (search engine optimization) fronton. De meg lehet találni azokat a területeket B2B piacon is, ahol érdemes keresőoptimalizálásban gondolkodni. Alapvetően az egyes kifejezésekre (kulcsszavakra) történő havi keresési mennyiség határozza meg, hogy érdemes-e seo kampányt indítani rá vagy sem. De ennél azért összetettebb a kérdés! Nézzük meg milyenek a jó seo célok!
Forgalomnövelés helyett a fókusz az üzleti célokon legyen!
Könnyű olyan kifejezéseket találni, ami kapcsolódik az üzleti profilhoz és magas keresési mennyiség van rá. Csábító, hogy ezekre gyártsunk tartalmat és próbáljunk meg top találatokba kerülni vele. Van is amikor ennek van létjogosultsága. De mindig tegyük fel a kérdést, amikor egy kulcsszót kiválasztunk, hogy miként tudunk vele valamilyen üzleti célt szolgálni. Például lehet üzleti cél, hogy új ügyfeleket szerzünk vagy költséget csökkentünk vele valamilyen formában.
Egy egyszerű példával illusztrálva, egy fogászat esetében a CBCT – fogászati CT kifejezésre havi kb. 250-en keresnek. Szemben az afta kifejezés havi 6.600-as volumenével. Forgalmat lehet növelni az utóbbival, viszont üzleti célt nem igazán fog ez a forgalom szolgálni. Legalábbis elsődlegeset nagy valószínűséggel nem. Viszont aki fogászati CT-re keres, az már jó eséllyel az utolsó előtti lépésnél tart, hogy elmenjen valamelyik fogászatra és ott igénybe vegye ezt a szolgáltatást. Ez azt jelenti tehát, hogy a kifejezésre készült tartalommal ügyfelet lehet szerezni.
A költségcsökkentés is lehet üzleti cél, például ha az ügyfélszolgálat terhelését csökkentjük. Hogyan tehetjük ezt meg? Ha GYIK, gyakorikérdéseken megválaszoljuk a rendszeresen felmerülő kérdéseket. Ezáltal kevesebben fognak telefonálni és élő munkaerőigény csökkeni fog.
Nem mindig a legnagyobb forgalmú kulcsszó lesz a nyerő
Vannak azok az egyszavas kifejezések (head keyword), amelyekre a legnagyobb a keresési mennyiség. Általában ezek a legáltalánosabb kifejezések is. A több szavas kifejezéseket (long tail keyword) már specifikusabb keresésekkor használjuk.
Miért fontos ez? Minél specifikusabb egy keresés, annál jobb tartalommal lehet kiszolgálni. És jellemzően kisebb, akár jóval kisebb is a verseny. A kisebb verseny kevesebb befektetést igényel minden erőforrást tekintve (idő, pénz, humán).
Példaként nézzük a garázs kifejezést. Erre havonta közel 4000-en keresnek. Ha megpróbáljuk kitalálni, hogy mi állhat az erre a szóra kereső szándékában, akkor bajban leszünk. Vajon garázst szeretne építeni, vásárolni esetleg bérelni vagy eladni? Ha vásárolni szeretne, akkor téglából készült garázs érdekli vagy könnyűszerkezetes garázs? Ha ez utóbbi, akkor trapézlemez vagy szigetelt szendvicspanel garázsra gondolt?
Ha a felhasználó a szendvicspanel garázsra gondolt, akkor erre a kifejezésre érdemes jó helyezést elérni, egy erre a típusú garázsról szóló tartalommal. Meg is fordíthatjuk a logikát. Ha én szendvicspanel garázsokat forgalmazok, akkor szükségem van-e a weboldalalom olyan látogatóra, aki téglagarázst szeretne bérelni vagy kiadni? Nyilván nincs.
Ha összehasonlítjuk a garázs kifejezésre és a szendvicspanel garázs kifejezésre való keresési mennyiségeket, akkor azt látjuk, hogy az előbbire 4000-en, az utóbbira 1.100-an keresnek havonta. Ez negyedannyi keresést jelent, a keresők azonban pont a célcsoportunkba tartoznak. Ráadásul, mivel a kulcsszó specifikusabb, lehet, hogy fele vagy negyed akkora energiabefektetéssel lehet a top találatok közé kerülni és organikus forgalmat generálni.
A példákból látható, hogy átgondoltan érdemes a seo stratégiát kialakítani és nem a legtöbb, legnagyobb irányába érdemes feltétlen elmozdulni. Mi a seo ügynökségnél mindig figyelembe vesszük a stratégia összeállításánál, hogy a seo ne egy öncélú dolog legyen és csak a forgalomnövelésről szóljon, hanem üzletileg fontos kifejezésekre helyezzük a hangsúlyt. Mindenképp hasonló gondolatok mentén javasoljuk a te stratégiádat is kialakítani.