Felforgatta a webköltekezést is a járvány

A családi kassza egészét nézve 100 forintból 7 forintot költünk el a weben, a különféle szolgáltatásokat is mérlegre dobva. A járvány miatt megugrott a boltos termékkör súlya a weben, de ez visszacsúszik majd.

A webes vásárlások száma, amiben minden termék és szolgáltatás benne van (a boltok mellett a legkülönfélébb szolgáltatások is), 2021 első negyedévében 29 millió alkalom volt, az egy évvel korábbi 23 millióval szemben, az MNB ezzel kapcsolatos statisztikája szerint. Ennyivel többször vertük a számítógépes ketyerénken a billentyűt, vagy nyomogattuk az okostelefon gombjait, egy webes rendeléssel zárva a végét. De hát a járvány itt is megpörgette a korábbi rendet.

A webvásárlások teljes értéke 2020 első negyedévében 398 milliárd forint volt az egy évvel korábbi 319 milliárddal szemben, ugyancsak a bankos statisztikát nézve. Nyilván nagyot lökött a mérlegen a tavalyi márciusi spájzolás is, amikor a futárok már nem győzték a megrendelések kiszállítását, például pizzából sem, és persze a hagyományos boltok és szolgáltatóhelyek korlátozása is.

A családi kassza 100 forintjából 7 forint a weben folyik el

A háztartások fogyasztási célú kiadása ugyanakkor ebben a három hónapban 5.657 milliárd forint volt. Nos, ehhez képest a teljes webpiac súlya 7%-ot ért el. (Tehát a teljes webpiacé, szolgáltatásokkal, boltokkal együtt az összes fogyasztási kiadáshoz mérve.) A korlátozások pedig kemények voltak a boltok, szolgáltatóhelyek körében, sokszor nem is volt más választása, csak a webáruház.

Az elmúlt évek növekedésére 2020-ban rápakolt egy lapáttal a járvány is, a ritmust pedig az jellemzi, hogy két évente kétszereződött eddig a webpiac értéke, a súlyával együtt persze:

webvásárlás 2018 2019 2020 2021*
összes 741 1.072 1.412 398
fogyasztási kiadások 20.522 22.542 22.618 5.657
webvásárlások súlya 3,6% 4,8% 6,2% 7%
MNB, KSH, érték: milliárd forint,

MNB: hazai kibocsájtású kártyákkal kifizetett összes webvásárlás,

2021*: első negyedév

De hát mind 2020-ban, mind 2021 elején a járvány, a korlátozások kényszere miatt változott a webvásárlások korábbi menetrendje is. Nyilván mozijegyet, szálláshelyet, bezárt szolgáltatóhely látogatását sok-sok hónapon keresztül nem lehetett rendelni, ez visszahúzta a szolgáltatások súlyát a webes körön belül.

És ahonnan mindenképpen kellett vásárolni, például ha elszakadt a tornacipő, a bolt pedig zárva volt, ott és akkor nőtt a webes rendelések súlya. Így a hagyományos boltos termékkör webpiaca jobban nőtt a járványos időszakban. De csak a bezárások miatt, emiatt is lesz azért visszarendeződés a hagyományos boltok irányában.

És ha alaposabban megvakargatjuk az adatokat, azért az a következtetés levonható, hogy a járvány hozta többlet nélkül – ha szabad így is számolni – már lassult volna a web növekedési üteme.

Az MNB és a KSH statisztikáit összefuttatva (a módszertan más, de a nagyságrendek azért pontosak) ki is tűnik, hogy a járványidőszakban a boltos webvásárlások súlya jobban nőtt:

webvásárlás 2018 2019 2020 2021*
összes 741 1.072 1.412 398
ezen belül
boltos 543 765 1.074 313
szolgáltatás 198 307 338 85
boltos és szolgáltatás webvásárlások súlya
boltos web 73% 71% 76% 79%
szolgáltatás 27% 29% 24% 21%
MNB, KSH, érték: milliárd forint, MNB: hazai kibocsájtású kártyákkal kifizetett összes webvásárlás, KSH: kiskereskedelembe sorolt webáruházi vásárlás,

szolgáltatás: előbbiek különbsége

Webáruházak száma: 26 ezer

A bankos kártyás fizetési lehetőséget kínáló webes vásárlóhelyek alapján. A bankos statisztika szerint egy nagy ugrás volt 2020-ban a webes helyek számában, már az első negyedévben is (mi korábban sokkal kevesebbet vettünk észre).

Az ugrás oka több is lehet, nem csak a webvásárlások kényszerű bővülése a járvány miatt (például valószínűleg a szigorúbb számlafegyelem is nyomhatott egyet):

internetes kártyaelfogadó helyek 2019 2020 2021
webes értékesítőhelyek száma 11.494 20.429 25.820
MNB, a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő elfogadóhelyek száma, első negyedéves, március 31-i adatok

Külföldi webáruházból is vásárolunk, de a járvány alatt fékeztünk

A hazaiak mellett külföldi webáruházakból is vásárolgattunk, 2021 első negyedében, 230 milliárd forintért, de ez nem nőtt a korábbi év azonos hónapjaihoz képest.

2020-ban is már fékeztek a webes vásárlók a külföldi webáruházaknál valamelyest, a növekedés ütemét nézve. De hát a legkényelmesebb bevásárlóturizmus a fotel kényelméből turkálni egy hátáron túli webáruházban. Feltehetően 2021 elején tartottak a webes vásárlók a szállítási nehézségektől is:

webáruházi vásárlás külföldről 2018 2019 2020
értéke 493 milliárd forint 729 milliárd forint 912 milliárd forint
száma 47

millió darab

63

millió darab

83

millió darab

MNB, internetes vásárlás külföldön, hazai kibocsájtású fizetési kártyával

(blokkk.com)

Scroll To Top