A családi kassza egészét nézve 100 forintból 7 forintot költünk el a weben, a különféle szolgáltatásokat is mérlegre dobva. A járvány miatt megugrott a boltos termékkör súlya a weben, de ez visszacsúszik majd.
A webes vásárlások száma, amiben minden termék és szolgáltatás benne van (a boltok mellett a legkülönfélébb szolgáltatások is), 2021 első negyedévében 29 millió alkalom volt, az egy évvel korábbi 23 millióval szemben, az MNB ezzel kapcsolatos statisztikája szerint. Ennyivel többször vertük a számítógépes ketyerénken a billentyűt, vagy nyomogattuk az okostelefon gombjait, egy webes rendeléssel zárva a végét. De hát a járvány itt is megpörgette a korábbi rendet.
A webvásárlások teljes értéke 2020 első negyedévében 398 milliárd forint volt az egy évvel korábbi 319 milliárddal szemben, ugyancsak a bankos statisztikát nézve. Nyilván nagyot lökött a mérlegen a tavalyi márciusi spájzolás is, amikor a futárok már nem győzték a megrendelések kiszállítását, például pizzából sem, és persze a hagyományos boltok és szolgáltatóhelyek korlátozása is.
A családi kassza 100 forintjából 7 forint a weben folyik el
A háztartások fogyasztási célú kiadása ugyanakkor ebben a három hónapban 5.657 milliárd forint volt. Nos, ehhez képest a teljes webpiac súlya 7%-ot ért el. (Tehát a teljes webpiacé, szolgáltatásokkal, boltokkal együtt az összes fogyasztási kiadáshoz mérve.) A korlátozások pedig kemények voltak a boltok, szolgáltatóhelyek körében, sokszor nem is volt más választása, csak a webáruház.
Az elmúlt évek növekedésére 2020-ban rápakolt egy lapáttal a járvány is, a ritmust pedig az jellemzi, hogy két évente kétszereződött eddig a webpiac értéke, a súlyával együtt persze:
webvásárlás | 2018 | 2019 | 2020 | 2021* |
összes | 741 | 1.072 | 1.412 | 398 |
fogyasztási kiadások | 20.522 | 22.542 | 22.618 | 5.657 |
webvásárlások súlya | 3,6% | 4,8% | 6,2% | 7% |
MNB, KSH, érték: milliárd forint,
MNB: hazai kibocsájtású kártyákkal kifizetett összes webvásárlás, 2021*: első negyedév |
De hát mind 2020-ban, mind 2021 elején a járvány, a korlátozások kényszere miatt változott a webvásárlások korábbi menetrendje is. Nyilván mozijegyet, szálláshelyet, bezárt szolgáltatóhely látogatását sok-sok hónapon keresztül nem lehetett rendelni, ez visszahúzta a szolgáltatások súlyát a webes körön belül.
És ahonnan mindenképpen kellett vásárolni, például ha elszakadt a tornacipő, a bolt pedig zárva volt, ott és akkor nőtt a webes rendelések súlya. Így a hagyományos boltos termékkör webpiaca jobban nőtt a járványos időszakban. De csak a bezárások miatt, emiatt is lesz azért visszarendeződés a hagyományos boltok irányában.
És ha alaposabban megvakargatjuk az adatokat, azért az a következtetés levonható, hogy a járvány hozta többlet nélkül – ha szabad így is számolni – már lassult volna a web növekedési üteme.
Az MNB és a KSH statisztikáit összefuttatva (a módszertan más, de a nagyságrendek azért pontosak) ki is tűnik, hogy a járványidőszakban a boltos webvásárlások súlya jobban nőtt:
webvásárlás | 2018 | 2019 | 2020 | 2021* |
összes | 741 | 1.072 | 1.412 | 398 |
ezen belül | ||||
boltos | 543 | 765 | 1.074 | 313 |
szolgáltatás | 198 | 307 | 338 | 85 |
boltos és szolgáltatás webvásárlások súlya | ||||
boltos web | 73% | 71% | 76% | 79% |
szolgáltatás | 27% | 29% | 24% | 21% |
MNB, KSH, érték: milliárd forint, MNB: hazai kibocsájtású kártyákkal kifizetett összes webvásárlás, KSH: kiskereskedelembe sorolt webáruházi vásárlás,
szolgáltatás: előbbiek különbsége |
Webáruházak száma: 26 ezer
A bankos kártyás fizetési lehetőséget kínáló webes vásárlóhelyek alapján. A bankos statisztika szerint egy nagy ugrás volt 2020-ban a webes helyek számában, már az első negyedévben is (mi korábban sokkal kevesebbet vettünk észre).
Az ugrás oka több is lehet, nem csak a webvásárlások kényszerű bővülése a járvány miatt (például valószínűleg a szigorúbb számlafegyelem is nyomhatott egyet):
internetes kártyaelfogadó helyek | 2019 | 2020 | 2021 |
webes értékesítőhelyek száma | 11.494 | 20.429 | 25.820 |
MNB, a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő elfogadóhelyek száma, első negyedéves, március 31-i adatok |
Külföldi webáruházból is vásárolunk, de a járvány alatt fékeztünk
A hazaiak mellett külföldi webáruházakból is vásárolgattunk, 2021 első negyedében, 230 milliárd forintért, de ez nem nőtt a korábbi év azonos hónapjaihoz képest.
2020-ban is már fékeztek a webes vásárlók a külföldi webáruházaknál valamelyest, a növekedés ütemét nézve. De hát a legkényelmesebb bevásárlóturizmus a fotel kényelméből turkálni egy hátáron túli webáruházban. Feltehetően 2021 elején tartottak a webes vásárlók a szállítási nehézségektől is:
webáruházi vásárlás külföldről | 2018 | 2019 | 2020 |
értéke | 493 milliárd forint | 729 milliárd forint | 912 milliárd forint |
száma | 47
millió darab |
63
millió darab |
83
millió darab |
MNB, internetes vásárlás külföldön, hazai kibocsájtású fizetési kártyával |