AutoWallis: 11 százalékkal bővülő árbevétel az első háromnegyed évben

Az AutoWallis 62,6 milliárd forintos árbevétellel és 1,8 milliárd forintos EBITDA-val zárta az első háromnegyed évet. A 11 százalékos árbevétel-bővülés jelentősen meghaladja Magyarország, az Európai Unió és a régió autópiacainak teljesítményét. A kedvező számok több tényezőnek köszönhetőek: a COVID-19 járvány okozta visszaesést követően a harmadik negyedévben már organikus növekedés is tapasztalható volt, emellett pedig a vállalat hat jelentős üzletfejlesztést és akvizíciót hajtott végre idén. Ez utóbbiak részben már éreztették pozitív hatásukat, de teljes mértékben csak a 2021-es számokban jelentkeznek majd.

 

Kihívásokkal teli kilenc hónapot tudhat maga mögött a globális autópiac, elsősorban a COVID-19 járvány negatív gazdasági hatásai miatt, azonban az AutoWallis gazdálkodási adatai és az idén bejelentett hat jelentős üzletfejlesztés és akvizíció is azt mutatják, hogy még ilyen negatív környezetben is lehet organikus és akvizíciós úton növekedni. Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a vállalat – az idei, előre nem látható negatív környezet ellenére – jó úton halad a 2019-ben meghirdetett növekedési stratégiának megvalósításában. Emlékeztetett, hogy terveikben azzal számolnak: 2018-as árbevételüket 2024-re megduplázzák. Az AutoWallis az idei első háromnegyed évben 11,2 százalékkal 62,6 milliárd forintra növelte árbevételét részben akvizíciók és organikus növekedés hatására. Ezzel szemben az Európai Unió (EU, EFTA, Egyesült Királyság) új személygépjármű-piacára ebben az időszakban 29,3 százalékkal, míg a magyar piac 21,7 százalékkal esett.

Az AutoWallis három üzletága eltérő teljesítményt mutatott: a Nemzetközi disztribúciós üzletág árbevétele 11,2 százalékkal 26,3 milliárd forintra emelkedett, miközben az értékesítési darabszám ennél nagyobb mértékben, 26,6 százalékkal bővült. Ennek oka, hogy a növekedés alacsonyabb átlagos eladási árak mellett valósult meg részben a termékmix kisebb járművek felé történő eltolódása, valamint a balkáni piacokon megvalósított jelentős számú, de az átlagosnál lényegesen alacsonyabb árrés-tartalmú flottaértékesítések miatt. A Belföldi disztribúciós üzletág árbevétele 17,4 százalékkal 31,3 milliárd forintra, míg az értékesített darabszám 19 százalékkal emelkedett, ami lényegesen jobb teljesítmény a magyar piac zsugorodásához képest. Ehhez hozzájárult, hogy az AutoWallis növekedését az organikus erősödés mellett üzletfejlesztések is támogatták (az áprilisban megnyitott Jaguar Land Rover márkakereskedés, a Wallis Kerepesi, valamint az ICL Autóház 2020. harmadik negyedéves forgalma). A kedvezőtlen környezetnek, a turizmus és üzleti célú utazások visszaesésének, így a repülőtéri forgalom csaknem teljes leállásának legjobban kitett Autóipari szolgáltatói üzletág (amelybe a szerviz-szolgáltatások és az autókölcsönzés is tartozik) árbevétele 16,4 százalékkal csökkent annak ellenére, hogy a menedzsment mindent megtett annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló bérbeadható flotta méretét csökkentse, illetve alternatívan (például futárszolgáltatásokra) hasznosítsa. A szerviztevékenység 10 százalékkal, 41.733 órára bővült, ami annak köszönhető, hogy az első féléves csökkenést a trendfordulat és a harmadik negyedévben újonnan bekerült leányvállalatok szerviztevékenységének hatása együtt ellensúlyozta. Ugyanakkor a gépjárműkölcsönzés kapcsán kalkulált flottaméret 26 százalékkal 437-ra, a bérleti események száma 63,6 százalékkal 6.976-re csökkent, ami az árbevételt és eredményességet kedvezőtlenül befolyásolta.

Ormosy Gábor kiemelte, hogy az első kilenc hónap adatai részben már tartalmazzák az idei év hat jelentős üzletfejlesztését és akvizícióját, ugyanakkor azok teljes mértékben csak a 2021-es számokban jelentkeznek (az érintett tranzakciók: a legnagyobb magyar Opel és KIA kereskedés megszerzése; a Jaguar és Land Rover modellek magyarországi forgalmazásának megkezdése; a legnagyobb szlovén BMW márkakereskedés átvétele; részesedésszerzés a Nyugat-Magyarországon meghatározó pozíciójú, hét jelentős autómárkát értékesítő és szervizelő Iniciál Autóházban; az Opel importőri jog megszerzése Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban, Szlovéniában és Magyarországon; valamint a szlovén Avto Aktiv tervezett átvétele, mely négy városban értékesít és szervizel BMW, MINI, Jaguar, Land Rover, Toyota és Suzuki járműveket).

Az AutoWallis eredményességét legjobban bemutató EBITDA (pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) az első háromnegyed évben 1,8 milliárd forint volt, mely 28,5 százalékkal marad el az előző év hasonló időszakához képest, részben a külső negatív környezet és egyszeri hatások miatt. A teljes átfogó eredmény 211 millió forint veszteség volt az egyszeri negatív tételek miatt, azonban azok nélkül az első háromnegyed évben a vállalat 95 millió forintos nyereséget realizált volna. Az eredmény elmaradását elsődlegesen a koronavírus okozta repülőtéri forgalom teljes leállása miatt visszaesett autóipari szolgáltatások okozták, emellett pedig hozzájárult a Nemzetközi Disztribúciós üzletág átmenetileg visszaeső fedezettermelő képessége is. Az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) 12,5 százalékkal 55 milliárd forintra nőtt, melynek fő oka, hogy az Autóipari szolgáltatói üzletág elsősorban autókölcsönzési árbevételének drasztikus visszaesését nem tudta azonnal követni a bérbeadásra tartott autók költségének szintje. Az igénybe vett szolgáltatások költsége 5,4 százalékkal 2,4 milliárd forintra, a személyi jellegű ráfordításoké pedig 25,2 százalékkal 1,6 milliárd forintra (a csoport átlagos statisztikai létszáma 436 főre nőtt) emelkedett.

Ez utóbbi a tavalyi évhez hasonlóan meghaladta a forgalomváltozás átlagát, amiben már megjelentek az áprilisban megnyitott új budapesti Jaguar Land Rover autókereskedés és szerviz elindításához szükséges új munkaerőfelvétel okozta személy jellegű ráfordítások, valamint a harmadik negyedévben az AutoWallis csoporthoz csatlakozott Wallis Kerepesi időarányos személyi jellegű ráfordításai is.

 

Az AutoWallis Nyrt.

A Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában, valamint a BUX és BUMIX indexekben jegyzett AutoWallis Nyrt. célja, hogy 2029-re a közép-kelet-európai régió meghatározó mobilitási szolgáltatója legyen. A vállalat 2018-as, nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS) alapján számított konszolidált 65,5 milliárdos árbevételének duplázását tervezi 2024-re, melyet elősorban organikus úton akar elérni. A vállalat célja emellett, hogy az autóipari befektetésekre fókuszáló befektetési portfóliójának folyamatos, akvizíciós úton történő szélesítésével klasszikus, konzervatív üzletpolitikát képviselő vagyonkezelőként működjön. Az AutoWallis csoport a közép-kelet-európai régió 14 országában (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Bulgária, Horvátország, Koszovó, Lengyelország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Észak-Macedónia, Magyarország, Montenegró) gépjármű- és alkatrész kis- és nagykereskedelemmel, szerviz szolgáltatásokkal, rövid- és hosszú távú gépjármű-kölcsönzéssel van jelen. A csoport tagjai közé tartozik a Wallis Automotive Europe, a Wallis British Motors, a Wallis Motor Pest, a Wallis Motor Duna, a Wallis Kerepesi, a Wallis Autókölcsönző, valamint az Iniciál Autóház. A csoport által képviselt márkák közé tartoznak a BMW személyautók és motorkerékpárok, a Citroën, a Dacia, az Isuzu, a Jaguar, a Land Rover, a Maserati, a MINI, a Nissan, az Opel, a Peugeot, a Renault, a Ssangyong, a Suzuki, a Toyota, a Saab alkatrészek utánpótlása és a Sixt rent-a-car. www.autowallis.hu

Scroll To Top