Faljuk rendesen, közel 30%-kal többet költöttünk mobilra: nem is kell akkor annyit találkozni. Takarítottál is szépen, takarítószerekből is ennyit ugrottak a költések. És otthon ettünk többet, látszik is az élelmiszerpiacon. Bezárva barkácsoltunk, utána lakkandit rendeztünk. És bizony boltzár után visszamentünk a boltba. A tavalyi göncöt viszont nem cseréltük le. Portéka statisztika.
Manapság szinte bármit bárhol vásárolhatunk. Ruhát a diszkontban, vagy éppen üdítőt a műszaki áruházban. Ezért is a statisztikának két ága van, az egyik a boltos forgalom havonta, a másik az árucsoportos negyedévente, ami most frissült. Látszik is a járványhatás, azzal, hogy nagyjából annyit vásároltunk a hazacipelt mennyiséget nézve eddig, mint korábban, de nem mindenből.
És bizony a második negyedéves boltzár után sokan visszabaktattak a netről a hagyományos boltba, így lesz ez a vakcinahullám után is.
Home office, digitális tanrend, vendéglőzár, utazás stop
Az első negyedévet, a spájzolást követően szorosabban fogták a pénztárcát a háziasszonyok, de végül nagyot ugrott az élelmiszeres költekezés. Ezt megfelezve még volumenben, mennyiségben is nagyot ugrott az élelmiszeres vásárlás.
Igaz, húsvéti nagyroham nem volt, de otthon kellett enni többet a szokásosnál és ez látszik is a mérlegen.
A második és a harmadik negyedévben már kevesebb pénzt is hagytunk az élelmiszert kínáló boltok pénztáraiban, az első három hónaphoz képest, de az első negyedévet felhúzta a nagy márciusi spájzolás:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |||||||
I. | II. | III. | I-III. | I. | II. | III. | I-III. | ||
élelmiszer | 714 | 775 | 800 | 2.289 | 880 | 867 | 863 | 2.610 | +14% |
alkohol | 74 | 96 | 103 | 273 | 84 | 103 | 109 | 296 | +8% |
üdítő | 72 | 87 | 97 | 256 | 82 | 86 | 96 | 264 | +3% |
kávé | 26 | 28 | 28 | 82 | 30 | 30 | 30 | 90 | +10% |
KSH, negyedéves adatok, érték: milliárd forint, folyó árakon,
2020/2019: I-III. negyedévek összesen |
Sokat takarítottunk
De hát spájzoltunk tisztálkodó-, tisztítószerekből és gyógyszerféleségekből is, nem is kicsit. Gyógyszerféleségekből negyedével ugrott meg a költekezés az első három hónapban, a második negyedévben viszont már kevesebbet, akkor hullámvölgyben mozgott a járvány, de jött utána a harmadik hullám.
A drogériák világa is sok pénzt kiszippantott a családok pénztárcájából, többet, mint a megelőző időszakban.
2019 | 2020 | 2020/2019 | |||||||
I. | II. | III. | I-III. | I. | II. | III. | I-III. | ||
gyógyszer | 134 | 134 | 126 | 394 | 167 | 127 | 138 | 432 | +10% |
testápolás | 95 | 104 | 110 | 309 | 107 | 97 | 111 | 315 | +2% |
tisztítószer | 43 | 49 | 52 | 133 | 57 | 54 | 58 | 169 | +27% |
KSH, negyedéves adatok, érték: milliárd forint, folyó árakon,
2020/2019: I-III. negyedévek összesen |
Ketyerék: a mobil mindent vitt
A home office és a digitális tanrend is megtette a magáét, de a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban a járványosbna (a korábbi években is persze gyorsan nőtt a piaca). Többet költünk végül mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre.
Mindez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban – különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette – sok magyarázgatást nem igényel.
És a vásárlók úgy tűnik, nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett, fényképezni pedig mobillal is lehet:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |||||||
I. | II. | III. | I-III. | I. | II. | III. | I-III. | ||
mobil | 32 | 36 | 40 | 108 | 41 | 46 | 52 | 139 | +29% |
híradástechnika | 21 | 20 | 21 | 62 | 23 | 20 | 24 | 67 | +8% |
informatika | 28 | 26 | 26 | 80 | 31 | 31 | 28 | 90 | +12% |
fotó, optika | 12 | 14 | 13 | 39 | 13 | 8 | 13 | 34 | -13% |
KSH, negyedéves adatok, érték: milliárd forint, folyó árakon,
2020/2019: I-III. negyedévek összesen |
Lakkandi: ha már bezártak, barkácsoltunk egyet, utána megvettük a hokedlit és a habverőt
Az építőanyagok, barkácsféleségek piaca nagyon is talpon maradt, többet is költöttek a családok.
A bútorpiac és az elektromos háztartási gépek piaca sem tört meg, a költekezés a korábbi éveknél nagyobb volt.
Kijárási korlátozáskor barkácsoltunk is így rendesen, eleve munkahelyre sem kellett annyit utazgatni, több idő maradt fúrásra, faragásra is.
Futottak a családtámogatások, belépett a hitelmoratórium, az is engedett némi pénzt a lakáscuccokra is. És ha már volt festés, mázolás, csempézés, egy kis új bútor, vagy műszaki berendezés is dukált mellé, nagyobb ütemben akkor, amikor kinyitottak a boltok:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |||||||
I. | II. | III. | I-III. | I. | II. | III. | I-III. | ||
építőanyag,
barkács |
132 | 201 | 195 | 528 | 151 | 220 | 203 | 574 | +9% |
háztartási gép | 49 | 58 | 59 | 166 | 53 | 60 | 68 | 181 | +9% |
bútor | 45 | 54 | 61 | 160 | 47 | 58 | 69 | 174 | +9% |
KSH, negyedéves adatok, érték: milliárd forint, folyó árakon,
2020/2019: I-III. negyedévek összesen |
Ruhavásár: azt már nem
A ruházati piac a boltos világ legnagyobb vesztese volt a járványidőszakban. Úgy tűnik, ezen spóroltak a legtöbbet a családok, minden más fontosabb volt a boltban. Igaz, a home office és a digitális tanrend megengedte a lazább viseletet, nem kopott a tűsarok, vagy a tornacipő annyit:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |||||||
I. | II. | III. | I-III. | I. | II. | III. | I-III. | ||
ruha | 146 | 179 | 167 | 492 | 132 | 129 | 169 | 430 | -13% |
cipő | 47 | 65 | 67 | 179 | 39 | 40 | 61 | 140 | -12% |
turkáló | 7 | 9 | 8 | 24 | 7 | 5 | 7 | 19 | -21% |
KSH, negyedéves adatok, érték: milliárd forint, folyó árakon,
2020/2019: I-III. negyedévek összesen |