A gondokat minden iparági szereplő ismeri: krónikus munkaerőhiány, teljes brigádok kiesése a járvány miatt, növekvő arányú késedelmes kifizetések, csúszások, alapanyag-drágulás, fennakadások az ellátási láncban. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) legfrissebb felmérésének* eredményéből azonban az is kiderült, hogy a koronavírusnak volt „pozitív mellékhatása” is az építőiparban. Felgyorsult a digitalizáció.
A kutatásban megkérdezett hazai vállalkozások úgy ítélik meg, hogy a piaci nehézségek ellenére a járvány jó esélyt kínál a megújulásra, hozzájárul az innovatív megoldások elterjedéséhez. A válaszokból az derül ki, hogy Magyarországon az elmúlt hónapokban felgyorsult a külföldön már bevált módszerek adaptálása, különösen az integrált építőipari információs rendszerek, a BIM területén. Egyre többen térnek át az informatikai eszközök használatára a napi munkában, ennek köszönhetően javult az irányítás, a munkaszervezés hatékonysága. A folyamat kiterjedésének a válaszok alapján jelenleg az építőipar szereplői közötti bizalmatlanság és együttműködési készség hiánya szab korlátokat.
Külföldi tapasztalatok
A felhasználók körében végzett külföldi felmérések azt igazolják, hogy a tervezést, a kivitelezést és az ingatlanfenntartást egybekapcsoló, átfogó digitalizációt megvalósító vállalatok időt és ezzel pénzt takarítanak meg. Nem is keveset. A PlanRadar építőipari, épületüzemeltetési szoftvert fejlesztő és forgalmazó bécsi központú cég kutatásából** kiderült, hogy az ügyfelek többsége, több mint háromnegyede a gyors és rugalmas hibakezelési funkciót tartja a legfontosabbnak, ezt követi a projektdokumentáció kezelése, valamint a helyszíni ellenőrzések eredményeinek rögzítése, feldolgozása.
A szakember konkrét példát is említett, egy hotel építését, amikor a helyszíni szemlére kiküldött munkatárs aprólékosan feljegyezte, dokumentálta, hogy milyen hibákat talált az egyik készülő szobában. Azt viszont már nem írta le, hogy melyikben, így a kivitelezés egy napot csúszott, mert másnap végig kellett járni az összes, első ránézésre teljesen egyforma szobát. A megfelelő szoftver alkalmazásával ez a csúszás is elkerülhető lett volna.
Rugalmasan, könnyedén
A PlanRadar kutatásának eredménye arra is rámutatott, hogy a felhasználók több mint fele korábban jegyzeteket, e-mailt, Excel-táblázatokat használt az adott projektek szereplői közötti információcserére, ami azt jelzi, hogy a hotelépítési példához kapcsolódó, hagyományos munkakörnyezetben is jól alkalmazható a szoftver. Ennél is magasabb, 95 százalék azoknak az ügyfeleknek az aránya, akik új projektjeikben is használnák ezt a megoldást, az újításoktól leginkább idegenkedő alvállalkozók közül 100-ból 88-an válaszolták azt, hogy nem okozott nehézséget az átállás, amit pluszköltség nélkül valósítottak meg.
*Forrás: Az ÉVOSZ felmérése, https://www.evosz.hu/data/dokument/cikk1372.pdf
**Forrás: A PlanRadar idén februárban lezárt páneurópai felmérésében több mint 3000 válaszadó vett részt, 39 százalékuk építőipari vállalat, 31 százalékuk építész vagy mérnök, 7 százalékuk fejlesztő és befektető, 4 százalékuk ingatlan- és létesítménygazdálkodó. A válaszadók több mint 80 százaléka az 1000 alkalmazottnál kevesebbet foglalkoztató vállalati körből került ki.
*Forrás és további magyar nyelvű információk: https://www.planradar.com/hu/
***
A PlanRadar egy építőipari, ingatlankezelési szoftver, amely az épületek teljes életciklusán keresztül, a tervezéstől és az építéstől kezdve a működtetésen át egészen a lebontásig segíti felhasználóit a munkafolyamatok optimalizálásában. A PlanRadar webapplikáció telepítés nélkül elérhető böngészőn keresztül asztali számítógépről vagy laptop-ról. A mobil applikáció minden mobil eszközön elérhető. Az alkalmazás offline módban is használható. A felhasználók minden szükséges információról: az építkezés tervrajzairól, a kivitelezés adott szakaszairól, állásáról, a soron következő feladatokról bejegyzéseket, úgynevezett jegyeket készítenek, amelyeket az applikációban rögzítenek. A bejegyzésben azt is megjelölik, hogy kinek biztosítanak automatikus, azonnali hozzáférést a rendszerben frissített adatokhoz, dokumentumokhoz, tudnivalókhoz, döntésekhez, így az érintettek naprakész, folyamatos, teljeskörű tájékoztatást kapnak az adott projektről.
A bécsi székhelyű cég tavaly felkerült Európa 10 leggyorsabban fejlődő scaleup-jának listájára https://sifted.eu/articles/europe-fastest-growing-scaleups/, az előzetes eredmények alapján a járvány ellenére 2020-ban 100 százalékos növekedést ért el, jelenleg 46 országban több mint 10 ezer ügyféllel rendelkezik, akik hetente 25 ezer projekten használják a PlanRadart.