100 forintból csak 10 forintot költöttél a weben

és 90 forintot a hagyományos boltokban 2020-ban, még a sok boltzár mellett is. És nem is nőtt gyorsabban a webáruházi költekezés 2020-ban, mint 2019-ben. A nyakló nélküli Black  Friday pedig egyre nagyobb öngól a webáruházaknak. A Black Friday szerepe az lenne, hogy az akcióval kedvet csináljon a decemberi ajándékvásárláshoz, és nem az, hogy elvegyen belőle. A vásárló persze csak kacarászik, és rá is szól a papagájára, most már ne blekfrájdéjozz már annyit! De lehet, hogy ő fizeti az akciós engedményt – majd máskor.

Jó, tudjuk, a 41%-os webáruházi növekedés önmagában brutális, ennyi volt 2020-ban. De lényegében ugyanennyi volt 2019-ben is, pedig akkor áprilistól május közepéig nem voltak zárva az iparcikkes boltok, novemberben és decemberben lehetett menni 19 óra után is vásárolni. De hát világszerte robosztus növekedés jellemzi a webáruházakat, a legnagyobb – persze kínai – Alibaba is 37%-ot csinált növekedésben 2020 utolsó negyedévében, a másik óriás, az Amazon 44%-ot. Hát ennyiben – ütemben – nem maradtunk le.

Az egyes hónapokat nézve a magyar webpiacon ugyanakkor azt is látni, hogy akkor ugrott nagyot a webes vásárlás, amikor súlyosbodott a járvány és bezárták, vagy korlátozták a hagyományos iparcikkes boltokat, a tavaszi időszakban pedig még volt némi pánikvásárlás is. A második hullám szeptembertől erősödött fel, a webáruházi költekezés is ekkortól jobban húzott felfelé.

De hát kinek jó az, ha veszteséges piacba kergeti magát

Annak, aki utána azt be tudja hozni.

És a novemberi Black Friday már lenyomta a decemberi ajándékvásárlásos időszakot (így volt ez már 2019-ben is, csak akkor kisebb volt a különbség). Az akciónál pedig a boltos lemond az árbevétele egy részéről, ami nyilván veszteség számára.

No persze, egy vállalkozás sem a veszteségre hajt, az üzleti tervet eleve úgy állítják össze, hogy a tervezett árengedmény miatti kiesést majd más nagyobbra tervezett bevételből pótolja. De hát a webáruházak minden nap tolják az akciókat, és a versenytárs előzése a cél. Borul is minden, így van oka kacarászásra a vásárlónak.

Ez az eredményeken is látszik. Az elmúlt években a legnagyobb webáruházak közül többnek az éves mérlege mutatott bizony veszteségeket is, mivel a piacfoglalósdinak, törtetésnek ára is van. Kérdés, sikerül-e ezt visszafizettetni valamikor a vásárlóval, különben jöhet az új befektető. Volt már ilyen.

A webes költekezés súlya pedig 10% volt 2020-ban, a hagyományos bolti költekezésé viszont 90%. A webáruházak reklámjai persze nem ezt sugallják. De ennek ellenére a pénzünk döntő részét a hagyományos boltokban költjük el, még így is:

webpiac súlya  boltos világ (bolt+web) ebből web web/bolt
január 787 69 8,8%
február 806 64 7,9%
március 911 82 9% 
április 812 114 14
május 875 92 10,6% 
június 907 77 8,5% 
július 935 75 8% 
augusztus 926 73 7,9% 
szeptember 889 88 9,9% 
október 944 95 10,1%
november 968 138 14,3%
december 1.099 117 10,6% 
2020

összesen

10.860 1.083 10%
2019 összesen 10.258 765 7,5%
KSH, érték: milliárd forint, boltos világ: kiskereskedelem, hagyományos bolt+web együtt, élelmiszer és iparcikk, de üzemanyag nélkül, folyóáras adatok,
 jelzés: arányváltozás iránya előző hónaphoz képest

Ráadásul a piaci súly különbözőségeiben az egyes hónapok között az egyértelmű, hogy a járványhatásnak, a vásárló óvatosságának tetemes erejű a nyomása. Így, ha külön lehetne választani, nem is biztos, hogy önmagában a Black Friday olyan hatalmasat hozott volna a webáruházak konyhájára.

Az előbbiek tükröződnek a havi adatokban is:

 webpiac 2019 2020 2020/2019
január 54 69 +30%
február 49 64 +31%
március 55 83 +49%
április 56 114 +104%
május 62 92 +49%
június 57 77 +37%
július 62 75 +20%
augusztus 58 73 +24%
szeptember 63 88 +37%
október 67 95 +40%
november 93 138 +47%
december 89 117 +30%
éves

összesen

676 966 +41%
KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest

A 2019-es webáruházi növekedés egyébként 40% volt.

(blokkk.com)

Scroll To Top