és 90 forintot a hagyományos boltokban 2020-ban, még a sok boltzár mellett is. És nem is nőtt gyorsabban a webáruházi költekezés 2020-ban, mint 2019-ben. A nyakló nélküli Black Friday pedig egyre nagyobb öngól a webáruházaknak. A Black Friday szerepe az lenne, hogy az akcióval kedvet csináljon a decemberi ajándékvásárláshoz, és nem az, hogy elvegyen belőle. A vásárló persze csak kacarászik, és rá is szól a papagájára, most már ne blekfrájdéjozz már annyit! De lehet, hogy ő fizeti az akciós engedményt – majd máskor.
Jó, tudjuk, a 41%-os webáruházi növekedés önmagában brutális, ennyi volt 2020-ban. De lényegében ugyanennyi volt 2019-ben is, pedig akkor áprilistól május közepéig nem voltak zárva az iparcikkes boltok, novemberben és decemberben lehetett menni 19 óra után is vásárolni. De hát világszerte robosztus növekedés jellemzi a webáruházakat, a legnagyobb – persze kínai – Alibaba is 37%-ot csinált növekedésben 2020 utolsó negyedévében, a másik óriás, az Amazon 44%-ot. Hát ennyiben – ütemben – nem maradtunk le.
Az egyes hónapokat nézve a magyar webpiacon ugyanakkor azt is látni, hogy akkor ugrott nagyot a webes vásárlás, amikor súlyosbodott a járvány és bezárták, vagy korlátozták a hagyományos iparcikkes boltokat, a tavaszi időszakban pedig még volt némi pánikvásárlás is. A második hullám szeptembertől erősödött fel, a webáruházi költekezés is ekkortól jobban húzott felfelé.
De hát kinek jó az, ha veszteséges piacba kergeti magát
Annak, aki utána azt be tudja hozni.
És a novemberi Black Friday már lenyomta a decemberi ajándékvásárlásos időszakot (így volt ez már 2019-ben is, csak akkor kisebb volt a különbség). Az akciónál pedig a boltos lemond az árbevétele egy részéről, ami nyilván veszteség számára.
No persze, egy vállalkozás sem a veszteségre hajt, az üzleti tervet eleve úgy állítják össze, hogy a tervezett árengedmény miatti kiesést majd más nagyobbra tervezett bevételből pótolja. De hát a webáruházak minden nap tolják az akciókat, és a versenytárs előzése a cél. Borul is minden, így van oka kacarászásra a vásárlónak.
Ez az eredményeken is látszik. Az elmúlt években a legnagyobb webáruházak közül többnek az éves mérlege mutatott bizony veszteségeket is, mivel a piacfoglalósdinak, törtetésnek ára is van. Kérdés, sikerül-e ezt visszafizettetni valamikor a vásárlóval, különben jöhet az új befektető. Volt már ilyen.
A webes költekezés súlya pedig 10% volt 2020-ban, a hagyományos bolti költekezésé viszont 90%. A webáruházak reklámjai persze nem ezt sugallják. De ennek ellenére a pénzünk döntő részét a hagyományos boltokban költjük el, még így is:
webpiac súlya | boltos világ (bolt+web) | ebből web | web/bolt |
január | 787 | 69 | 8,8% |
február | 806 | 64 | 7,9%↓ |
március | 911 | 82 | 9% ↑ |
április | 812 | 114 | 14% ↑ |
május | 875 | 92 | 10,6% ↓ |
június | 907 | 77 | 8,5% ↓ |
július | 935 | 75 | 8% ↓ |
augusztus | 926 | 73 | 7,9% ↓ |
szeptember | 889 | 88 | 9,9% ↑ |
október | 944 | 95 | 10,1%↑ |
november | 968 | 138 | 14,3%↑ |
december | 1.099 | 117 | 10,6% ↓ |
2020
összesen |
10.860 | 1.083 | 10% |
2019 összesen | 10.258 | 765 | 7,5% |
KSH, érték: milliárd forint, boltos világ: kiskereskedelem, hagyományos bolt+web együtt, élelmiszer és iparcikk, de üzemanyag nélkül, folyóáras adatok, ↑ jelzés: arányváltozás iránya előző hónaphoz képest |
Ráadásul a piaci súly különbözőségeiben az egyes hónapok között az egyértelmű, hogy a járványhatásnak, a vásárló óvatosságának tetemes erejű a nyomása. Így, ha külön lehetne választani, nem is biztos, hogy önmagában a Black Friday olyan hatalmasat hozott volna a webáruházak konyhájára.
Az előbbiek tükröződnek a havi adatokban is:
webpiac | 2019 | 2020 | 2020/2019 |
január | 54 | 69 | +30% |
február | 49 | 64 | +31% |
március | 55 | 83 | +49% |
április | 56 | 114 | +104% |
május | 62 | 92 | +49% |
június | 57 | 77 | +37% |
július | 62 | 75 | +20% |
augusztus | 58 | 73 | +24% |
szeptember | 63 | 88 | +37% |
október | 67 | 95 | +40% |
november | 93 | 138 | +47% |
december | 89 | 117 | +30% |
éves
összesen |
676 | 966 | +41% |
KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest |
A 2019-es webáruházi növekedés egyébként 40% volt.