ingyenes webstatisztika
Home / Belföld / Biztosítás / Mit kezd a biztosítási piac az önvezető autókkal?

Mit kezd a biztosítási piac az önvezető autókkal?

Az önvezető autók érkezésével felborulhat az egész biztosítási iparág évtizedek óta stabilnak hitt üzleti modellje: ha a közlekedés biztonságosabb, a díjak csökkennek. Sőt, a gépjármű-felelősségbiztosítás jelenlegi formájában teljesen idejétmúlttá válthat. Ugyanakkor a Fidelity befektetési szakértői kételkednek ebben az általánosan elfogadott konszenzusban, szerintük középtávon nem hogy megmaradnak a bevételek, de még nőhetnek is. Hosszú távon pedig új biztosítási termékek érkezhetnek a piacra, amelyek átveszik a tradicionális megoldások helyét.

Sokba kerül a mobilozás

A technológiai előrehaladottság már így is éppen elég kárt okozott a biztosítási iparágnak, igaz, nem éppen a várt módon. Az Egyesült Államokban például nő a közúti balesetek száma, amelyeket jelentős részben okoz az okostelefon használata vezetés közben. Ugyanez tapasztalható az Egyesült Királyságban, ahol a baleseti ráták a 90-es évekhez képest folyamatosan estek 2012-ig, azóta viszont újra tetőfokon vannak. A mai modern biztonsági berendezéseket csak drágán lehet megjavítani, ugyanakkor nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy életben maradjanak az utasok. Ez jó hír a túlélőknek, viszont drága a biztosítónak, amely kénytelen fizetni a kórházi kezeléseket és a sajnálatos sérülésekből származó pereskedéseket.

Mivel a biztosító kiadása a baleseti ráták és a balesetek költségének eredménye, ezek a fentebb vázolt trendek erősen lenyomják a profitmarzsokat: a magas baleseti arányok miatt jelentősen megnőtt a kockázat, ami ellen csak díjemeléssel védekezhetnek, ez az állapot pedig még évekig eltarthat a Fidelity elemzői szerint.

2035 – minden olcsóbb lesz?

A befektetési szolgáltató elemzői szerint a biztonsági rendszerek fejlődése és alkalmazásuk egyre több járműben azt eredményezi majd, hogy visszafordul a figyelmetlenségből adódó balesetek számának növekedése az elkövetkezendő néhány évben. Azonban a mégis bekövetkező szerencsétlenségeknél felmerülő kárigények továbbra is nőni fognak, egészen addig, ameddig

  • az ütközések nagysága annyira elhanyagolható lesz, hogy eltűnik a személyes sérülés veszélye,
  • és annyira olcsók lesznek az új berendezések, hogy potomáron lehet majd javítani a sérüléseket.

A két esemény a Fidelity szerint csak 2035 után válik valóra az egyesült Királyságban.

Amikor a baleseti költségek a csúcsra érnek, a profitabilitás is sokkal nagyobb lesz, hiszen a biztosítók áremeléssel, magasabb díjszabással reagálnak a megnőtt kockázatokra. Ám mivel az árakat a múltbéli veszteségek alapján számítják, a díj magas marad, de a balesetekből származó költségek csökkennek, ezt pedig gyakran hagyja figyelmen kívül a piac.

Személyi kockázat helyett termékkockázat

Nem árt észben tartani, hogy a vezetés akkor is tartogat veszélyeket, ha nem emberek ülnek a volán mögött. „A Fidelitynél arra számítunk, hogy a viselt felelősség a sofőrökről egyre inkább a gyártókra fog hárulni, mivel inkább műszaki problémákból adódhatnak majd a közúti balesetek  – például érzékelők meghibásodása, szoftveres fagyások – nem pedig emberi hibából. A biztosítók így inkább a gépjárműipari szereplőknek kínálhatnak majd védelmet az ilyen baljós kimenetelekkel szemben” teszi hozzá Al-Hilal István, a cég magyarországi értékesítési vezetője.

Ma már több autógyártó is kezeskedik a saját önjáró autójáért, ami a termékmegbízhatóság magabiztos jele. Ráadásul egy ilyen megegyezés azért is lehet előnyösebb, mert végtére is egy autógyártó jobban meg tudja becsülni a járművének biztonságát, mint egy biztosító. Függetlenül attól, hogy egyikük, másikuk, netán egy harmadik szereplő lesz az önműködő autókért felelős biztosító, számolniuk kell a kibertámadások okozta balesetekkel.

A legtöbb biztosítási vezető egyetért abban, hogy a kiberbiztonság biztosítása nagy lehetőség, de csak kevesen hisznek abban, hogy helyesen be is tudják árazni ezt a feladatot. További bizonytalanságot szül, hogy nem egyértelmű, hogyan működne ez a többi termékkel: ha például a hacker arra utasítja a járművet, hogy a garázson keresztül hajtson be a nappaliba, akkor a lakásbiztosítás, vagy a kiberbiztonsági biztosítás után kell díjat fizetnie a biztosítónak? A szakma most arra vár, hogy a bíróságok hozzanak precedens értékű döntéseket, ezek pedig az elkövetkezendő öt évben meg is történnek.

A gépjárműbiztosítás velünk marad, és megéri

Az önvezető autók így vagy úgy, de fenyegetik a biztosítók bevételeit, de a Fidelity szerint ez hosszabb játszma lesz annál, mint amire sokan számítanak. Azzal, hogy a modern biztonsági rendszerek egyre inkább elérhetővé válnak, a testi és járműsérülések miatti magas biztosítási igénnyel kell még szembenézniük a biztosítóknak. El kell telnie 20 évnek, hogy ezek a baleseti költségek csúcsosodjanak (amikor minden autó rendelkezik megfelelő védelemmel, ami olcsón javítható, és elhanyagolható az emberi sérülés mértéke). Ezalatt azonban a piac szűkülni fog, de lesz egy nagyon megédesített beszállási lehetőség, amikor sokkal magasabb lehet a profit és a részvényesek jussa, főleg a fejlődő régiók nagyobb szereplőinél. Hosszú távon a biztosítóknak át kell térniük az emberi sofőrök biztosításáról az új termékekre. Baleset esetén a felelősség folyamatosan helyeződik át a sofőrökről az önvezető autók gyártóira, amely új lehetőségeket ad a termékfejlesztésre. Ilyen például a kiberbiztonság esete, hiszen az autó hackelése új igényeket ébreszthet.

A Fidelity elemzői úgy gondolják, hogy a globális nagy biztosítók tudnak a leginkább adaptálódni az új helyzethez, a pesszimista előrejelzések ellenére ezek a cégek még mindig komoly lehetőségekkel kecsegtetnek.

 

 

 

A Fidelity Internationalről     

A világszerte 251,4 milliárd euró értékben kezelt eszközökkel (Assets under Management) és 77,2 milliárd euró értékű adminisztrált eszközökkel (Assets under Administration) rendelkező Fidelity minden régiót, ipari ágazatot és befektetési osztályt lefedő, aktívan kezelt befektetési megoldásokat kínál. Célcsoportjai között a magánbefektetők mellett megtalálhatók pénzügyi tanácsadók, vagyonkezelők, pénzintézetek, vállalkozások és intézményi befektetők is. A FIL Limited márkájaként működő Fidelity International több mint hatezer munkatársat foglakoztat a világ 24 országában. A vállalat 1969-es alapítása óta magántulajdonban van, amelynek meghatározó előnye, hogy nem kell a részvényesek rövidtávú érdekeihez igazodnia, hanem a befektetők hosszútávú érdekeire tud összpontosítani. A Fidelity International az osztrák, cseh, szlovák, lengyel és magyar ügyfelek összesen 2,36 milliárd eurós alap-vagyonátkezeli. A Fidelity International márkanév alatt, az osztrák, a cseh, a szlovák, lengyel és a magyar kooperációs partnereken keresztül 140 nyilvános alapot értékesítenek.

640x40_feher
Scroll To Top

 
Amennyiben szeretne részletesebb tájékoztatást kapni,
kérjük töltse ki az alábbi adatlapot.
Adatait bizalmasan kezeljük.

Név

Email cím

Telefonszám

 

×