ingyenes webstatisztika
Home / _Címlap / Mi lesz a német nyugdíjasokkal?

Mi lesz a német nyugdíjasokkal?

Németországban a jelenleg 55-65 éves generációnak megy a legjobban a sora. A következő években viszont nyugdíjba vonulnak a baby boomerek, és ezzel nem kis fejtörést okoznak majd az állami nyugdíjrendszernek.  A Fidelity International megvizsgálta, milyen lehetőségeket kínál a demográfiai lavina a befektetők számára és hogyan készülhetünk fel rájuk okosan.

1964 jó év volt a német nyugdíjrendszer számára. A gazdasági csoda közepén jártunk, dúlt a politikai és gazdasági optimizmus, és a kettéosztott Németország két felében 1 357 304 gyerek[1] jött világra. Ez volt az 1954-ben kezdődött és 1965-ig tartott demográfiai hullám csúcspontja. Az úgynevezett baby boomerek megkóstolhatták a gazdasági csoda gyümölcseit, és élvezhették a több évtizeden át tartó fellendülés előnyeit, melyhez végső soron később maguk is erősen hozzájárultak. Soha nem volt még olyan magas a nyugdíjjárulékot fizető munkavállalók száma, mint az elmúlt évtizedekben – és vélhetően már soha nem is lesz többé.

Nőni fog a szakemberhiány

A demográfiai hullám tagjai viszont most már közelednek a nyugdíj-korhatárhoz. Amikor a következő években több milliónyi baby boomer kilép az aktív munkavállalók köréből, nem csak az életük fog végleg megváltozni, hanem az egész társadalom, és a belföldi gazdaság is. Főleg vidéken ritkítja majd meg a cégek személyi állományát a baby boomerek búcsúja, és ez számos középvállalatot komoly próbatétel elé fog állítani. Ezek székhelye sokszor vidéken van, és egyelőre még sikerrel működnek, viszont szédítő szakemberhiány fenyegeti őket – annál is inkább, mivel egyes ágazatokban már ma is egyre kevesebb a szakképzett munkaerő.

A baby boomerek nyugdíja sokba fog kerülni

Tudvalevő, hogy az állami nyugdíjrendszer is bele fog ütközni a saját korlátaiba, amikor a baby boom generáció nyugdíjba vonul. Miről is van szó? A társadalom a múltban a tudósok által „demográfiai osztaléknak” nevezett jelenségből profitált: a háború utáni generáció nem csupán újjáépítette a német gazdaságot, hanem sok gyermeket is nemzett, akik évtizedeken át a befizetéseikkel gyarapították a nyugdíjkasszát. A baby boom ereknek azonban már jóval kevesebb gyermekük született annál, mint amennyire a hosszú távon fenntartható nyugdíjrendszerhez szükség lett volna. Ráadásul az orvostudomány fejlődésének és a nagyobb jólétnek köszönhetően az utóbbi években a várható élettartamuk is jelentősen megnőtt. A nyugdíjasok száma néhány éven belül sokszorosa lesz az aktív munkavállalókénak. A következmény: a jövő generációi alig fogják tudni finanszírozni a baby boomerek nyugdíját.

     
Fontos az előgondoskodás

Az előrejelzések már ma is az jelzik, hogy a ma még aktív munkavállalók számára az állami nyugdíj még az aktuális életszínvonaluk szinten tartására sem lesz elég, nem hogy egy olyan életmódra, amilyet a leendő nyugdíjasok elvárnak. Ugyanis aki ma 65 évesen nyugdíjba megy, általában még fittnek mondhatja magát, és egyáltalán nem arra készül, hogy utolsó napjait pokróccal a térdén, egy hintaszékben töltse el. Az új nyugdíjas-generáció alaposan ki akarja majd élvezni életének alkonyát: bevásárlás Madridban, vacsora egy jó étteremben, nyaralás egy földközi-tengeri sétahajón. Mindez persze alaposan igénybe veszi a megtakarításokat, tehát ahhoz, hogy a pénz idősebb korban is elég legyen, elengedhetetlenül szükség van a gondos pénzügyi tervezésre.

A németeket hidegen hagyják a részvények

Ha tehetik, inkább nem is foglalkoznak velük. Pedig tízből hét megkérdezett arra számít, hogy a nyugdíjak összege tovább fog csökkenni, minden negyedik válaszadó pedig egyenesen attól fél, hogy öreg korában szegény lesz. A németek 40%-a ennek ellenére mégis évi 50 eurónál is kevesebbet tesz félre nyugdíj céljára – ez derült ki az Ergo-Risiko című jelentésből, melyet a Max Planck Intézet az Ergo biztosítótársaság-csoport megbízásából készített[2]. A felmérésből az is kiderült, hogy a németek ódzkodnak a részvényektől. Bár a résztvevők kétharmada azt gondolja, hogy részvényekkel és befektetési alapokkal érheti el a legnagyobb hozamot, a megtakarításuk általában mégis egy takarékkönyvben landol, pedig ott alig kamatozik valamit. Az időskori előgondoskodás szempontjából mindez végzetes következményekkel jár: egy az Union Investment által összeállított tanulmány szerint a németek havonta 700 eurós[3] előgondoskodási mínuszt termelnek.

Egy milliárd euró az egészségre – naponta

A demográfiai lavina azonban lehetőségeket is tartogat az előgondoskodási céllal megtakarítók számára, ha a megfelelő ágazatokba fektetnek. A demográfiai fordulat egyik legnagyobb nyertese az egészségügyi piac. A jól ismert mottó, mely így szól: „Az egészség nem minden – de egészség nélkül minden semmi” valósággal szárnyakat adott az ágazatnak. A németek kereken egymilliárd eurót költenek egészségügyi termékekre, méghozzá naponta[4], és ez az összeg a jövőben minden bizonnyal növekedni fog, mivel minél idősebbek az emberek, annál nagyobb százalékuk szenved életkor-függő betegségekben, mint a rák vagy a diabétesz. A hallókészülékek és az ízület-protézisek iránti kereslet is egyre nő.

Óriási egészségügyi beruházások

A befektetők számára elsősorban a digitális egészségügyi vállalatok számítanak érdekesnek. Ezek olyan technológiák fejlesztésével foglalkoznak, melyek célja az orvosi ellátás megkönnyítése. A CB Insights piackutató cég szerint a befektetők az elmúlt évben kb. hétmilliárd USA dollárnyi pénzt áramoltattak világszerte a digitális egészségügybe[5]. A Roland Berger vállalati tanácsadó cég tanulmányából pedig az derült ki, hogy a fejlődés még csupán az elején jár: szakemberei szerint ennek a piacnak a globális volumene 2020-ig több mint 200 milliárd dollárra bővül majd[6].

A távközlés élen jár

A szegmensen belül a Deutsche Telekom AG a zászlóvivő. A neussi Medisana vállalattal karöltve a Telekom már 2013-ban piacra dobott egy olyan, hálózati kapcsolattal rendelkező gipszkötést, mely képes arra, hogy a betegek fontos élettani adatait digitális formátumban továbbítsa a kezelőorvos felé. A Google, a Dell, az IBM és a Samsung is sokat fektet egészségügyi alkalmazásokba.

Minden harmadik eurót a nyugdíjasok költik kel

A fogyasztási cikkeket gyártó ipar szintén sokat profitál a társadalom elöregedéséből. 1993 és 2013 között a hatvan év felettiek által fogyasztási cikkekre elköltött összeg csaknem megduplázódott, derül ki a Max Planck Intézet egyik tanulmányából[7]. Ma már a ruházkodásra, elektronikai cikkekre vagy kozmetikai cikkekre elköltött minden harmadik euró a nyugdíjasok zsebéből vándorol a kasszába. Dübörög a biznisz a fizetőképes, örökifjú hatvanasokkal a kozmetikumok terén is (sőt, főleg ott). Bármiből, amitől az elöregedett bőr fiatalnak és feszesnek tűnik, azonnal sikertermék lesz, így nem meglepő, hogy egyre több gyártó áll rá az időskori bőrhibák, tökéletlenségek eltüntetésére kifejlesztett krémek és sminktermékek előállítására. Az amerikai Estée Lauder 2017/18-ban rekordforgalmat könyvelhetett el: árbevétele 16%-kal, 13,7 milliárd USA-dollárra nőtt, üzemi eredménye 2,05 milliárd dollár volt, szemben az egy évvel korábbi „csupán” 1,67 milliárd dollárral.

A nyugdíjas utazni vágyik

Érdemes még megemlíteni az idegenforgalmi ipart is, mint a demográfiai változás haszonélvezőjét. Három német nyugdíjasból kettő legalább évente egyszer elutazik valahová nyaralni – ez derül ki az Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen (FUR) nevű elemzői társulás kutatásából[8]. A nyugdíjasok sokkal többet utaznak, mint a lakosság többi része, és nyaralás közben sokkal bőkezűbben bánnak a pénzzel is: átlagosan fejenként 970 eurót költenek utazásonként. Ezért ma már szinte minden nagyobb utazásszervező kínálatában szerepelnek kimondottan az időseknek szánt egyedi ajánlatok, és az utakat gyakran speciális szolgáltatásokkal, például orvosi ellátással vagy kísérőként utazó gondozó személyzettel igyekeznek még vonzóbbá tenni. Néhány iroda pedig kimondottan az idősek utaztatására specializálódott.

Pezseg a tengeri körutazások biznisze

Az elmúlt tíz évben elért, évente átlagosan 4,5%-os növekedésével a tengeri körutazások az idegenforgalom leggyorsabb ütemben bővülő szegmensét alkották[9]. Az utazók naponta átlagosan 170 eurót fizetnek ezért az élményért. Ennek megfelelően a hajóutak szervezése és bonyolítása is igen jó üzletnek számít: a piacvezető Carnival Corporation nyeresége 2015-ről 2016-ra több mint 40%-kal nőtt[10]. A vállalat részvényeinek árfolyama jelenleg 44,29 euró, ami öt évre visszatekintve 170%-os növekedésnek felel meg.

Fektessünk még ma a holnap ágazataiba

Hátra van még néhány év, amíg a baby boomer generáció végleg kilép a munkaerő-piacról, és bezárul a „demográfiai osztalék” ablaka. „A német kormánynak legkésőbb addig megoldást kell találnia az állami nyugdíjak problémájára, ha nem akarja, hogy a rendszer összeomoljon. A befektetők azonban már most megkezdhetik az előgondoskodást: ha már ma a holnap ágazataiba fektetnek, semmi sem állhat a mallorcai fövenyen töltendő nyugdíjas évek útjába” – teszi hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International magyarországi és romániai értékesítési vezetője.

 

Fontos információ

A jelen anyagot a Fidelity International állította össze, és a Fidelity előzetes hozzájárulása nélkül nem sokszorosítható vagy továbbítható más természetes vagy jogi személyek felé.

A jelen közlemény nem az Egyesült Államokban tartózkodó személyeknek szól (akik nem is cselekedhetnek a jelen közleményben foglaltak alapján), és csak az olyan joghatóságok területén belül tartózkodó személyeknek szántuk, amelyekben az érintett alapok forgalmazási engedéllyel rendelkeznek, vagy ahol ilyen engedélyre nincs szükség. A Fidelity nem kezelhet vagy forgalmazhat befektetési alapokat és termékeket, vagy nyújthat befektetéskezelési vagy tanácsadási szolgáltatásokat Kína kontinentális területén lakó személyek számára. A jelen információkhoz mind a természetes, mind a jogi személyek saját önszántukból szereznek hozzáférést, és maguk felelősek azért, hogy betartsák a helyi törvényeket és jogszabályokat, de célszerű kikérniük tanácsadójuk véleményét is.

A jelen dokumentum tartalmazhat a Fidelityvel kapcsolatban nem álló, harmadik felektől származó anyagokat („külső felektől származó tartalom”). A Fidelity nem vett részt e külső felektől származó tartalom előkészítésében, átdolgozásában vagy szerkesztésében, és sem kimondva, sem kimondatlanul nem támogatja és nem is helyesli e tartalmakat.

A Fidelity International annak a vállalatcsoportnak a neve, mely az Észak-Amerikán kívüli, meghatározott joghatóságok területén termékeket kínáló és szolgáltatásokat nyújtó globális befektetéskezelési szervezetet alkotja. A Fidelity és a Fidelity International név, a Fidelity International logo és az F embléma a FIL Limited bejegyzett védjegyei. A Fidelity csupán tájékoztatást nyújt különböző termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, de nem ad befektetési tanácsokat, és nem tesz az egyéni körülményeken alapuló, személyre szóló javaslatokat.

Kiadás helye: Európa. Kiadó: FIL Investments Internatonal (FCA regisztrációs szám: 122170), egy a Financial Conduct Authority által jóváhagyott és szabályozott vállalat; FIL (Luxembourg) S.A., egy a CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier) által jóváhagyott és felügyelt vállalat; valamint FIL Investment Switzerland AG, a Svájci Pénzpiaci Felügyeleti Hatóság, a FINMA által jóváhagyott és felügyelt vállalat. A német nagykereskedő ügyfelek számára kiadja a FIL Investment Services GmbH, Kastanienhöhe 1, 61476 Kronberg im Taunus. A német intézményi befektetők számára kiadja FIL Investments International – Niederlassung Frankfurt.

Hongkongban ezt a kiadványt a FIL Investment Management (Hong Kong) Limited adja ki, anélkül, hogy azt a Securities and Future Commission áttekintette volna. A FIL Investment Management (Singapore) Limited (Co. Reg. No: 199006300E) a Fidelity International szingapúri képviselete. A FIL Asset Management (Korea) Limited a Fidelity International koreai jogi képviselője. A kiadványt Tajvanban FIL Securities (Taiwan ) Limited, 11F, 68 Zhongxiao East Road, Section 5, Xinyi Dist., Taipei City, Taiwan 11065, R.O.C. (Customer Service Number: 0800-00-9911#2) önállóan működteti.

   

 

 

[1]   Ld. https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/ImFokus/Bevoelkerung/BabyboomerGeburten.html

[2]  Ld. https://www.risikoreport.de/assets/files/ergo-risiko-report.pdf

[3] Ld. https://unternehmen.union-investment.de/startseite-unternehmen/presseservice/pressemitteilungen/alle-pressemitteilungen/2017/Vorsorgeatlas-Deutschland–Keine-Angst-vor-der-Rente.html

[4] Ld. https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Gesundheit/Gesundheitsausgaben/Gesundheitsausgaben.html

[5] Ld. https://www.cbinsights.com/research/briefing/trends-in-digital-health-2018/

[6] Ld. https://www.kma-online.de/aktuelles/it-digital-health/detail/digitaler-gesundheitsmarkt-wird-bis-2020-stark-wachsen-a-36034

[7] Ld. https://www.dia-vorsorge.de/einkommen-vermoegen/alterskonsum-jeder-dritte-euro-stammt-von-senioren/

 

[8] Ld. Reiseanalyse 2017, FUR Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen, Link: http://www.fur.de/fileadmin/user_upload/RA_2017/RA2017_Erste_Ergebnisse_DE.pdf

[9] Vgl. https://www.cliadeutschland.de/presse/Kreuzfahrtbranche-steigert-Wirtschaftsbeitrag-in-Europa-auf-48-M-126

[10] Vgl. http://www.dasinvestment.com/aktien-investments-gigantischer-wachstumsmarkt-so-erzielen-anleger-rendite-auf-hoher-see/ oder vgl. Chart: https://www.finanzen.net/aktien/Carnival_paired-Aktie

640x40_feher
640x40_feher
Scroll To Top