Mennyire veszélyeztet a magyar sofőr?

Vajon milyen általában a magyar sofőrök vezetési stílusa? A Groupama Biztosító országos kutatásából kiderült, mennyire defenzív, azaz előrelátó és nyugodt a magyar sofőr. Valamint az is, mi jellemzi a türelmetlenebb sofőröket. A kutatás eredményeit egy sajtóeseményen mutatták be, amelyen az ORFK képviseletében Berzai Zsolt rendőr alezredes is jó tanácsokkal szolgált az együttműködő közlekedési stílus elsajátításához. Az edukációs rendezvényhez a MOL Pick Szeged kézilabdacsapat három klasszisa is csatlakozott.

 

Minden ember saját stílust képvisel a magánéletében, a munkahelyén és az utakon is. A balesetek elkerüléséhez a defenzív, azaz a közlekedésben potenciálisan előforduló, váratlan helyzetekkel szembeni védekező, egyfajta „készenléti állapotú” magatartás a legcélravezetőbb. De mennyire jellemzi a magyar sofőröket ez a defenzív mentalitás?

 

Hogy vezetnek a magyarok?

 

A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a magyarok fele (51%) együttműködő, nyugodt és előrelátó sofőrnek, vagyis úgynevezett defenzív gépjárművezetőnek tartja magát. A válaszokból ugyanakkor kitűnik az is, hogy bizonyos területeken a magukat defenzív vezetőknek tartók sem viselkednek előrelátóan. Az autósok az ajánlott követési távolság betartásában a legfegyelmezetlenebbek. A városban, átlagos forgalmi körülmények között, 50 km/h sebességnél ajánlott 30-40 méteres távolságot például csupán a vezetők 3 százaléka tartja be saját bevallása szerint.

Érdekes, hogy a nők és a férfiak között nincs eltérés e tekintetben, viszont az életkor és a lakóhely alapján már kimutathatóak különbségek: a fiatalok és a fővárosiak sajnos kevésbé tűnnek előzékenynek a volán mögött” – ismertette a kutatás további eredményeit Magyar János, a Groupama Biztosító gépjárműbiztosítási főosztályvezetője.

A biztosító kutatásából kiderült, a fiatalabbak, vagyis 18 – 39 év közöttiek csupán 47 százaléka tartja magát defenzív sofőrnek. Ez a szám a válaszadók életkorával együtt növekszik, a 60 év fölöttieknél már 54 százalékukra jellemző ez a vezetési stílus.

 

A budapesti sofőrök csupán 44 százaléka mondható kifejezetten defenzív vezetőnek. Mindeközben a vidéki városok és községek lakosainak több mint fele elővigyázatosabb magatartást tanúsít a közutakon. Ez egyrészt betudható az olyan nagyvárosi sajátosságoknak, mint a felgyorsult életmód, a nagyobb forgalom, vagy a közlekedési eszközök sokszínűsége és az ezzel járó többszörösen megosztott figyelem. Másrészt, a felsoroltakkal párban járó ingerlékenység sem segíti elő a defenzív vezetéstechnikát.

 

Dugóban „szlalomozik”, rátapad az előtte haladóra: ezek nem a defenzív vezetők ismérvei

Mint azt a kutatást is bemutató sajtóeseményen Berzai Zsolt rendőr alezredes elmondta:

„Az természetesen nem lehetséges, hogy minden sofőr minden körülmények között defenzíven vezessen. Türelmetlen, ideges sofőrrel mindenki találkozhat a forgalomban, ilyenkor fontos, hogy mi nyugodtan folytassuk megkezdett utunkat, a türelmetlen, esetleg agresszív vezetők kiszűrése a forgalomból a rendőrség feladata.”

A Vezetési Stílusteszten alapuló kutatás például megmutatta, hogy a vezetők 92 százaléka az ajánlott 30-40 méteres követési távolság helyett csak 5-10 métert tart maga és az előtte haladó közt 50km/h sebességnél. Továbbá autópályán 130 km/h-val vagy még gyorsabban hajtanak, akár jobbról is előznek. A forgalmi dugóban különösen nehéz türelmesnek maradni és az eredmények szerint, sokan nem is teszik: az autósok 64 százaléka folyamatosan figyeli, melyik sáv halad gyorsabban és egyre abba igyekszik átsorolni.  Ha tehát azt vesszük észre, hogy a mögöttünk haladó sofőr „ránk tapad”, levillog, dugóban elénk tolakszik, igyekezzünk higgadtak maradni és nem felelni a „provokációra”.

 

Defenzíven, nem csak a volán mögött

 

Mint azt Berzai Zsolt rendőr alezredes a továbbiakban elmondta: A közúti közlekedés össztársadalmi társasjáték, amelyben mindenkinek be kell tartania a rá vonatkozó szabályokat. Defenzíven nem csak a gépjárművezetőknek tanácsos közlekedni. A közúti forgalomnak éppúgy résztvevői például a gyalogosok és a kerékpárosok, mint az autósok. Például a gyalogosok, ha a zebránál, nem zenét hallgatva a zöld jelzésénél is szétnézve kelnek át, máris defenzív magatartást tanúsítanak. Ugyanígy a biciklisek, ha közúton jó látási viszonyok között is felöltik a láthatósági mellényt.

 

Csapatjátékosok a pályán és az utakon is

A többszörös magyar bajnok MOL Pick Szeged három játékosa Jonas Källman, Stefán Rafn Sigurmannsson és Nagy Martin ugyancsak részt vettek a Groupama Biztosító figyelemfelkeltő kampányában. A Vezetési Stílustesztből és a pályán végzett gyakorlatokból kiderült, a három klasszis az utakon is igazi csapatjátékos: a kapura támadó játékosok éppúgy defenzív vezetőnek bizonyultak, mint a lövéseket kivédő Nagy Martin.

 

Ön is tesztelheti magát!

 

A Groupama Biztosító a sajtóközleménnyel együtt közzé teszi Vezetési Stílustesztjét is. A Groupama Tanpálya vezető instruktorának közreműködésével készült teszt kitöltésével és értékelésével bárki megtudhatja magáról, hogy mennyire számít csapatjátékosnak az utakon, illetve, hogy érdemes-e valamiben még fejlődnie a balesetek elkerülése érdekében.

 

 

Háttérinformációk

A sajtóközleményben beidézett felmérés a Pulzus kutatási applikációval készült a Groupama Biztosító megbízásából. Az adatfelvételre 2019 áprilisában került sor. Az 1000 fős válaszadói minta az aktív korú, 18 évesnél idősebb magyar alapsokaságot reprezentálja nem, kor, településtípus és iskolai végzettség szerint.

 

Groupama Biztosító Zrt.

A Groupama Biztosító közel 1,3 millió ügyfelével, teljes körű biztosítási kínálatával a hazai biztosítási piac egyik legjelentősebb szereplője. 130 saját ügyfélszolgálati irodáján és 1000 fős tanácsadói hálózatán kívül online, a GroupamaDirekten, az OTP Bank 360 fiókjában, valamint 400 alkuszpartnerén keresztül teszi elérhetővé szolgáltatásait.

Scroll To Top