A nemzetközi szállítmányozásban résztvevő járművek jelentős károsanyag-kibocsátással rendelkeznek nap mint nap. Manapság egyre több indok szól a károsanyag-kibocsátás csökkentése, az üzemanyag hatékonyság növelése, és az alternatív meghajtási megoldások használata mellett. Amellett, hogy a hagyományos meghajtási módok (benzin, dízel) nagy mértékben szennyezik a környezetet, az áruk egyre növekszik, ezáltal nehezítve a szállítmányozók dolgát. Világszerte különböző országok kormányai egyre több és szigorúbb szabályozásokat vezetnek be és irányelveket határoznak meg. Ezek a tényezők mind arra motiválják a gyártókat, hogy modern, környezettudatos, valamint alternatív megoldásokat keressenek ezen problémák megoldására. Az Európai Unió is számos ilyen elvárással él minden a nemzetközi szállítmányozásban tevékenykedő vállalat és az összes tagállam felé, ilyen például az olajfüggőségének és az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése.
A jelenlegi technológiák fejlesztése
Az egyik módszer, amivel kezelni lehet a helyzetet, a meglévő technológiák fejlesztése és modernizációja, ezzel csökkentve az elhasznált üzemanyag mennyiségét és csökkentve a környezetszennyezést.
Jelenleg a dízel a legnépszerűbb motortípus a szállítmányozásban használt járművek meghajtására világszerte. Elterjed alkalmazásának köszönhetően különösen megéri olyan technológiákat fejleszteni, amik a jelenlegi rendszerekbe egyszerűen és gazdaságosan integrálhatók. Ezek közé tartozik a modern katalizátorok fejlesztése, amik nagyban csökkentik a jármű károsanyag kibocsátását, a különböző részecskeszűrők és a kipufogógáz-hűtési technológiák fejlesztése.
További előrehaladás történhet az aerodinamika terén, ahol a lehető leggazdaságosabb megoldásokra törekednek. Ezeket a törekvéseket viszont korlátozhatják a járművek maximum magasságát és méretét korlátozó szabályok.
Nagy mértékű megtakarításokkal járhat a jármű kerekei és a talaj közötti súrlódás csökkentése. Ez az erő a kerekek és a talaj anyagának minőségétől függ és a jármű energiahasználatának egyharmadáért felelős. A járművek szempontjából az optimális anyagminőség és a keréknyomás elérése a cél, amit modern automatikus rendszerekkel gazdaságosan lehetne szabályozni. Ilyen rendszerek bevezetése esetén a keréknyomás mindig a lehető legoptimálisabban lenne beállítva az út minőségétől és a rakomány súlyától függően, sok energiát, ezáltal üzemanyagot spórolva a felhasználók számára.
A fuvarozásban használt járművek súlyának csökkentésével kevesebb energiát kell használni a járművek mozgásba hozásához, valamint több rakományt lehet velük szállítani, ezáltal nagyban növelve a hatékonyságukat. Ezt különböző alumínium és más ötvözetek felhasználásával lehet elérni.
Alternatív megoldások
A meglévő technológiák fejlesztése mellett a gyártók és fejlesztők kevésbé elterjedt, alternatív meghajtási módszerek fejlesztésén is dolgoznak. Ezek a technológiák, ha sikeresek, a károsanyag kibocsátás teljes megszűnésével és olcsó üzemanyagköltségekkel járhatnak, ezzel jelentősen segítve a nemzetközi szállítmányozás ökológiai lábnyomának csökkentését.
Teljesen elektromos meghajtás
Ezeket a rendszereket teljes mértékben elektromosság működteti, semmilyen fosszilis üzemanyagot nem használnak. Az energiát akkumulátorokban tárolják a járművön. Ezeknek a járműveknek a hatótávja az akkumulátor-technológia jelenlegi állapota mellett még nem tud versenyezni a benzin és dízel hajtású járművekével, de ez idővel változhat. Ezek az elektromos rendszerek a fékezési energia visszanyerésével valamennyire meg tudják hosszabbítani a hatótávjukat és energiát spórolnak. Ez a folyamat úgy működik, hogy a fékezés közben az egyébként hőként elszökő energiát felveszi a rendszer, és az akkumulátorokban tárolja.
Hibrid elektromos rendszerek
A hibrid rendszerek a dízel és az elektromos meghajtás legjobb tulajdonságait ötvözik. Az elektromos rásegítés miatt csökken a károsanyag-kibocsátása a járműveknek, valamint a regeneratív fékezéssel energiát nyernek vissza. Hosszú, monoton útszakaszokon a hagyományos, fosszilis üzemanyag biztosítja a gazdaságos működést. Ezek a rendszerek használhatók teljesen elektromos üzemmódban is, ami lakott területeken ideális választássá teszi őket.
Földgázzal működő rendszerek
A földgáz használata a szállítmányozás és tömegközlekedés számára gyártott járművek meghajtása terén manapság egyre népszerűbb kutatási terület. A főként metánból álló földgáz az egyik legtisztábban égő fosszilis üzemanyag, kevesebb mint fele annyira környezetszennyező, mint a szén és negyed annyira, mint a dízel. Ennek ellenére vannak hátrányai, ezek közül egyik a kis energiatartalma. 3 köbméter földgáz mindössze közel 4 liter gázolajjal egyenértékű energiát tartalmaz, ezáltal a földgázt tömöríteni (CNG) vagy folyósítani (LNG) kell és csak nehéz, magas nyomású üzemanyagtartályokban tárolható.
Biodízel
A biodízel képes teljesen, vagy akár részlegesen helyettesíteni a hagyományos dízelt, organikus forrásból származik és megújuló energiaforrás. Relatív könnyen előállítható növényi és állati olajokból, zsírokból, valamin az élelmiszer feldolgozás egyik mellékterméke. A hagyományos dízelhez képest tisztábban és kevesebb károsanyagot termel. Erős pozitívum és a legnagyobb érv a használata mellett, hogy kevés vagy semmi módosítással is lehet használni a jelenlegi dízelmotorokban.
Hidrogén és üzemanyagcellák
A hidrogén hosszú távú alternatívaként funkcionálhat a szállítmányozó járművek meghajtása terén. Ezt az üzemanyagot kétféleképpen lehet használni: belső robbanómotorokban, vagy üzemanyagcellaként az elektromosan meghajtott járművek esetén. A robbanómotor előnye, hogy duálisan kialakítható, ezáltal gázolajjal vagy hidrogénnel is működtethető. Az üzemanyagcellák kémiai energiát tárolnak, ezt alakítják elektromossággá működésük közben. A hidrogénnel működő rendszerek előnye, hogy az egyetlen égéstermékük a víz, tehát egyáltalán nem szennyezik a környezetüket.
A jövő
A kérdésre, hogy melyik meghajtási rendszer fog érvényesülni a jövőben, jelenleg lehetetlen válaszolni, viszont a jelenlegi állapotok alapján léteznek jóslatok erre vonatkozólag. A kérdést az fogja eldönteni, mely anyagok és üzemanyagtípusok válnak gazdaságilag és iparilag elérhetővé a közeljövőben. Valószínű, hogy a következő évtizedekben párhuzamosan fog létezni és fejlesztés alatt állni több technológia, amik közül idővel a leghatékonyabb fog elterjedni és használatban maradni. Egyre nagyobb szükség van és lesz ezekre a megoldásokra ezért várható, hogy az egyes országok kormányai újabb és szigorúbb előírásokat és szabályzatokat fognak érvénybe léptetni, tovább motiválva a nemzetközi fuvarozással és szállítmányozással foglalkozó vállalatokat új technológiák használatára.
Az Europa-Road Kft. elkötelezett a környezetbarát technológiák iránt!