ingyenes webstatisztika
Home / _Címlap / Fidelity: Nők és befektetés Japánban

Fidelity: Nők és befektetés Japánban

A japán nők továbbra is sokkal alacsonyabb arányban fektetnek be, mint a férfiak. Ám a Fidelity Befektetési Oktatási Intézet (Fidelity Investor Education Institute) felméréseinek kilenc éves eredményei a japán munkavállalók körében reményt keltő jeleit tárják fel a fokozatos változásnak. Satoshi Nojiri, az intézet vezetője szerint ráadásul a legjelentősebb eltérések inkább a jövedelemre és életkorra vezethetők vissza, nem elsősorban a nemek különbségére.

Generációs különbségek

Az Intézet 2010 óta Japánban évente legalább tízezer bérből élő munkavállalót kérdezett meg. A 2018-as felmérés 12 010 munkavállalót célzott meg, akik közül 4777 nő volt. Megállapította, hogy azon nők aránya, akik befektetnek, 23,5 százalék, szemben a férfiak 40,1 százalékos arányával.

Ez a nemi különbség a befektetési szokásokban azonban nagyrészt a jövedelmi és a generációs eltérésekre vezethető vissza. A japán férfiak éves átlagos jövedelme az életkorral együtt emelkedik, de a nőké szinte azonos marad. Ez tehát azt jelenti, hogy a jövedelmi különbség a 40-es és 50-es korosztályokban nő. Ugyanakkor a fiatalabb munkavállalók, akiknek nincs igazi emléke Japán úgynevezett „elveszett évtizedéről”, az 1990-es években csökkenő eszköz– és részvényárakról, hajlamosabbak pozitívabb hozzáállásra a befektetésekkel szemben.

A fiatalabb nők jobban felkészültek a nyugdíjra

Az egyik biztató jele annak, hogy a nők fejlődnek, az az, hogy azon 30-as éveikben járó nők aránya, akiknek nincsen nyugdíj-megtakarításuk, 2010 és 2018 között 13,3 százalékponttal csökkent. Ez azt jelzi, hogy ma már több nőnek vannak tartalékai. Bár az 50-es éveikben járó nők körében a semmilyen megtakarítással nem rendelkezők aránya 1,0 százalékponttal emelkedett.

Ugyanakkor azon 30-as nők aránya, akik legalább tízmillió jent megtakarítottak (ez 90 300 dollár, mintegy 26 millió forint), 6,2 százalékponttal emelkedtek a szóban forgó kilenc év során. Az 50-es éveikben ekkora összeget megtakarító nők aránya mérsékeltebben emelkedett, de szintén a helyes irányba változott, 24,4 százalékról 29,7 százalékra.

     
Ez azt mutatja, hogy a nők nyugdíjra való felkészülésében tapasztalható különbségek jelentősen szűkültek a fiatalabb generáció körében, bár az idősebb nők esetében csak szolidabb mértékben.

Több nő veszi él a befektetés lehetőségével

Reményt keltő jeleket lehet észrevenni abból is, amit a nők arra a kérdésre mondtak, hogy miért tartózkodnak a befektetéstől. Ami még mindig népszerű gondolkodásmód Japánban, ahol a háztartási eszközök felét a szokásos alacsony kamatozású bankbetétekben parkoltatják.

A 2010-es felmérésben a nők által feltüntetett legfőbb ok az volt, hogy „nincs elég pénzem a befektetés megkezdéséhez” (sárga vonal a grafikonon). De ez 2018-ig már 44,2 százalékról 29,1 százalékra csökkent, a harmadik helyre esett vissza. Ez arra enged következtetni, hogy több nő észleli, hogy a befektetés még kis összegekkel is lehetséges.

 

            Grafikon: Kevesebb nő említi a pénzeszközök hiányát a befektetés akadályaként

 

A nőktől ezt kérdezték: Mi az oka annak, hogy nem fektet be?

Forrás: Fidelity Investor Education Institute, 10,000 Salaried Workers Survey (2014); 30,000 Workers Surveys (2010, 2013, 2015, 2016, 2018).

A nemekhez kapcsolódó jövedelmi különbség

A Fidelity International által megrendelt, nemrég készült jelentés eredményei azt is jelezték, hogy a jövedelem a legfontosabb tényező a nők befektetési tevékenységében. Abban a 800 nő körében készült közvélemény-kutatásban az derült ki, hogy csak körülbelül egytizedük fektet be jelenleg, bár a teljes fizetésért dolgozó munkavállalók csak a válaszadók harmadát képviselték. A többség csak részmunkaidőben dolgozik, tanul, vagy otthon dolgozik teljes munkaidőben. Más szóval, a minta sok olyan nőt tartalmazott, akik feltehetően kevésbé hajlandók befektetni, mint a fizetésből élő társaik.

Ez a nemi alapú jövedelmi különbség Japánban nem egyedülálló. Egy hasonló felmérés, amelyet Ausztráliában idén 815 nő és 407 férfi részvételével készítettek, azt állapította meg, hogy a nők mintegy fele azt mondta, nincsen félretett pénze a befektetéshez. Ez a férfiaknál csak 35,2 százalék volt.

Reménykeltő változások a hozzáállásban

Talán a leginkább reménykedő jelek a nők befektetéssel kapcsolatos attitűdjeiben találhatók meg. Azon nők aránya, akik 2018-ban a „befektetés” szóval kapcsolatban pozitív benyomásokat fogalmaztak meg – vagyis akik a „fényes”, a „nyereség” és a „szórakoztató” szavakat választották ki a leírására – 26,7 százalékra emelkedett a 2010-es 18,5 százalékról.

Azok a válaszadók aránya, akik negatív képet alkottak – akik a „veszteség”, az „ijesztő” és a „szerencsejáték” szavakat választották – szintén mérsékelten, 34,2 százalékra emelkedett 2018-ra a 2010-es 27,5 százalékról, de a 2014-es felmérés óta nagyjából egyenletes maradt. Ezen túlmenően azon nők aránya, akiknek a „befektetésről” a „kockázat” jutott az eszébe, tovább csökkent, a 2010. évi 54,0 százalékról a 2018-as 39,1 százalékra.

Összességében, miközben az adatok rámutatnak arra, hogy a japán nőknek még sok kell ahhoz, hogy felzárkózzanak a férfiakhoz, ha a jövő érdekében történő befektetésről van szó, azt is kimutatták, hogy a fiatalabb nők jövedelme és attitűdje a helyes irányba halad.

 

 

A Fidelity International

A Fidelity International világszínvonalú befektetési és nyugdíj-előtakarékossági megoldásokat kínál. Magántulajdonban álló, független vállalatként kizárólag befektetésekkel foglalkozunk. Tevékenységünkhöz ügyfeleink igényei, és nem a részvényesek elvárásai adják a motivációt. Célunk, hogy innovatív megoldások révén tovább javítsuk ügyfeleink jövőbeli kilátásait. Jegybankokat, államkötvény-alapokat, nagyvállalatokat, pénzintézeteket, biztosítókat, vagyonkezelőket és magánszemélyeket is felölelő ügyfélkörünk nevében az Ázsiai/Csendes-óceáni térség, Európa, a Közel-Kelet és Dél-Amerika 26 országában összesen 221,3 milliárd GBP összegű befektetésünk van. Ügyfeleink körét jegybankok, államkötvény-alapok, nagyvállalatok, pénzintézetek, biztosítótársaságok, vagyonkezelők és magánszemélyek alkotják. A vagyonkezelésen kívül több országban befektetés kezelési szolgáltatásokat is kínálunk, emellett tanácsadást is végzünk vállalati juttatási programok irányítói, tanácsadók és magánszemélyek számára. Vagyonkezelőként 75,9 milliárd GBP vagyonért felelünk.

Fontos információ

A jelen anyagot a Fidelity International állította össze, és a Fidelity előzetes hozzájárulása nélkül nem sokszorosítható vagy továbbítható más természetes vagy jogi személyek felé.

A jelen közlemény nem az Egyesült Államokban tartózkodó személyeknek szól (akik nem is cselekedhetnek a jelen közleményben foglaltak alapján), és csak az olyan joghatóságok területén belül tartózkodó személyeknek szántuk, amelyekben az érintett alapok forgalmazási engedéllyel rendelkeznek, vagy ahol ilyen engedélyre nincs szükség. A Fidelity nem kezelhet vagy forgalmazhat befektetési alapokat és termékeket, vagy nyújthat befektetéskezelési vagy tanácsadási szolgáltatásokat Kína kontinentális területén lakó személyek számára. A jelen információkhoz mind a természetes, mind a jogi személyek saját önszántukból szereznek hozzáférést, és maguk felelősek azért, hogy betartsák a helyi törvényeket és jogszabályokat, de célszerű kikérniük tanácsadójuk véleményét is.

A jelen dokumentum tartalmazhat a Fidelityvel kapcsolatban nem álló, harmadik felektől származó anyagokat („külső felektől származó tartalom”). A Fidelity nem vett részt e külső felektől származó tartalom előkészítésében, átdolgozásában vagy szerkesztésében, és sem kimondva, sem kimondatlanul nem támogatja és nem is helyesli e tartalmakat.

A Fidelity International annak a vállalatcsoportnak a neve, mely az Észak-Amerikán kívüli, meghatározott joghatóságok területén termékeket kínáló és szolgáltatásokat nyújtó globális befektetéskezelési szervezetet alkotja. A Fidelity és a Fidelity International név, a Fidelity International logo és az F embléma a FIL Limited bejegyzett védjegyei. A Fidelity csupán tájékoztatást nyújt különböző termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, de nem ad befektetési tanácsokat, és nem tesz az egyéni körülményeken alapuló, személyre szóló javaslatokat.

Kiadás helye: Európa. Kiadó: FIL Investments Internatonal (FCA regisztrációs szám: 122170), egy a Financial Conduct Authority által jóváhagyott és szabályozott vállalat; FIL (Luxembourg) S.A., egy a CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier) által jóváhagyott és felügyelt vállalat; valamint FIL Investment Switzerland AG, a Svájci Pénzpiaci Felügyeleti Hatóság, a FINMA által jóváhagyott és felügyelt vállalat. A német nagykereskedő ügyfelek számára kiadja a FIL Investment Services GmbH, Kastanienhöhe 1, 61476 Kronberg im Taunus. A német intézményi befektetők számára kiadja FIL Investments International – Niederlassung Frankfurt.

Hongkongban ezt a kiadványt a FIL Investment Management (Hong Kong) Limited adja ki, anélkül, hogy azt a Securities and Future Commission áttekintette volna. A FIL Investment Management (Singapore) Limited (Co. Reg. No: 199006300E) a Fidelity International szingapúri képviselete. A FIL Asset Management (Korea) Limited a Fidelity International koreai jogi képviselője. A kiadványt Tajvanban FIL Securities (Taiwan ) Limited, 11F, 68 Zhongxiao East Road, Section 5, Xinyi Dist., Taipei City, Taiwan 11065, R.O.C. (Customer Service Number: 0800-00-9911#2) önállóan működteti.

 

 

 

640x40_feher
640x40_feher
Scroll To Top