ingyenes webstatisztika

Ez már November: aki nem lép egyszerre

De minek is: nem számít, milyen napot mutat novemberben a naptár. Ennyi Black Friday nem is volt eddig, a vásárló nem is győzi kapkodni a fejét. A műszakis áruházak egyszerre indítottak, de nem tudnak leállni. Így már persze langyosabb egy-egy nap, mert kell pénz a többire is. Az árstatisztikában nincs nyoma a sok Black Friday-nak.

Az egyik műszaki áruházban azért egy kicsit elhúzta a száját az eladó, amikor a milyen volt a Black Friday kérdésre kerestük a választ. Persze már vasárnap volt, de dugig volt Black Friday akciós táblákkal az áruház, és persze a honlapja is virított rendesen, ahogyan kell. Nézzen körül mondta, és legyintett egyet. Igaz, hamar sorra is kerültünk a pénztárban.

Az eMAG Extreme Digitalja elkotyogta már korábban, hogy 2019-ben egymilliárd forint körüli akciós kedvezményt tervezett adni a vásárlóknak a Black Friday napjára. És hogy az átlagos árengedmény 30-35% lehet. De hát ebből ki is lehet számolni, hogy 3 milliárd forintnyi árukészletből két milliárd forint bevételt irányzott elő. Egy évvel korábban másfél milliárd forint árengedmény volt a terv. Ez is azt mutathatja, persze más mellett, hogy a sok Black Friday közepette egy-egy kitüntetett novemberi napra azért kevesebb jut, mivel a többi napon is pörögni kell, a versenytársak örömére. Aki nem lép egyszerre az akciózásban, az nem kap jó eredményt estére. És bizony az árengedmény is pénzbe kerül, hiszen kiesik a bevétel egy része, miközben a beszerzést fizetni kell (ja, úgy egyébként nem pontos, amit az egyik elemző írt, hogy tilos a beszerzési ár alatti értékesítés: ilyen szabály csak az élelmiszereknél van).

De hát aki nem Black Friday-t mond, az mond mást. Az év minden napján akcióznak a webáruházak, novemberben pedig belehúznak rendesen a Black friday címén. A Media Markt például meghirdette a maga Black Friday akcióját november 15-re, folytatja is a bűvös szlogen alatt egy héttel később, mintha mi sem történt volna, ez derült ki honlapjáról hétfőn reggel. Persze, akkor jön az eMAG, aki viszont előtte gyúrt rá alaposan nem kevés akcióval.

Az Euronics is előrébb lapozott a naptárban, így most már nem sokat ért az Extreme Digital – most ráadásul sorszám osztogatással pumpált – szokásos dobása, mely szerint ő mindig egy héttel beelőzte a többieket a korábbi években. És az is kérdéses, erősebb lesz-e a november a decembernél a webköltekezésben, hiszen november végén nem fog leállni az akciózás. Csak nem Black December lesz a neve, hanem kárácsony.

A vásárló így csak kapkodja a fejét, hiszen hiába mondják, hogy a Black Friday 2019-ben november 29-re esik a hagyományos menetrend szerint, de az áruházak ezzel nem sokat törődnek. Az eredmény pedig az, hogy egész novemberben Black Friday feliratokkal és a legkülönbözőbb naptárvariációkkal dúsítottak a webáruházas honlapok és a hagyományos boltok kirakatai is.

A legnagyobb műszakis áruházláncok így már november 15-én összecsaptak a Black Friday égisze alatt. Ők a Media Markt, aki piacvezető ebben a körben, a második a Euronics, a harmadik pedig az Extreme Digital, a hagyományos és a webáruházas forgalmat együtt nézve, hiszen össze is kapcsolják az akciókat is a Black Friday címén is.




Persze, lesz itt felfordulás még, hiszen a Media Markt áruházainak száma a tescos helyek elfoglalásával 24-ről 32-re nőtt, az Extreme Digital pedig az eMAG részese lett, ahol viszont sok részlet még el sem dőlt, csak annyi, hogy a most már magyar bejegyzésű eMAG leányvállalat a többségi tulajdonos. Egy biztos viszont, hogy a nagy karácsonyi rohamra, decemberre teljesen az új díszben várják a vásárlókat.

Eddig pedig ez volt a műszaki piacon:

műszaki piac nagyjai 2017 2018
Media Markt 146 173
Euronics 66 80
Extreme Digital 43* 47**
eMAG 26*** 32***
ők összesen 281 326
Elektronikus Beszámoló Portál, érték: milliárd forintbruttóra átszámolva, bevétel: hagyományos, web és export együtt, legutóbbi beszámolók, fordulónapok: MM szeptember 30., ED 2017-ben október 1-től, előtte december 31., így 2017 közlésük alapján korrigált adat (*), 2018 becslés (**), Euronics: Vöröskő Kft fordulónapja: december 31., eMAG: 2019. március végéig Romániában bejegyzett, ezt követően magyar bejegyzéssel viszi webáruházát, **/: magyar forgalom becsült adata, ami nem volt része a magyar statisztikának

A többiek kisebbek, a notebook.hu például 5-6 milliárd forint között járt a legutóbbi beszámolója szerint, az egész műszaki cikk piac pedig 700 milliárd forintnyi nagyságrendű. Nem is hagyta ki azért a notebook.hu sem a többi műszakis lánc november 15-i Black Friday napját, és persze pénteket követően folytatta ő is.

A weben már más a sorrend, ott a eMAG és az Extreme Digital vezetget, de a Media Markt sem marad el sokkal, ha még külön nézzük az előbbieket, az Euronocs webszámai pedig nem  nyilvánosak, de könnyen okozhatnának meglepetést.

Akció akció hátán, de hát ebből eddig semmi sem látszik az árstatisztikában

Az elmúlt években sem panaszkodhattunk a Black Friday hiányára, de hát máskor is egész hónapban és egész évben tolták az akciókat a webáruházak. Jó, de akkor mit is mutatnak az árstatisztikák. Megnéztük.

Azt vizslattuk, hogy a Black Friday novemberi hónapját megelőzően hogyan változtak a műszaki cikkek árai a statisztikában, a teljes, hagyományos boltos műszaki piac egyes termékköreit nézve.

Összességében nem mozgatja a Black Friday az árakat, amiben nyilván szerepet játszik az is, hogy a túlsúly a hagyományos boltoké, de az is, hogy a legnagyobb műszakis láncoknál a boltjaikban is vannak Black Friday akciók, aminek viszont nincs nyoma az összesenben:

műszaki cikkek árváltozása szeptember október november
Hűtőszekrény, fagyasztógép 101,5 100,6 99,9
Mosó-, mosogatógép 100,4 99,6 100,7
Fűtő és főzőberendezések 100,1 100,2 100,3
Porszívógép, klíma 100,3 100,8 99,9
Tartós háztartási cikkek 100,5 100,3 100,3
Rádió 101,2 99,8 100,7
Televízió 100,0 99,7 100,0
Audio, video készülékek 100,2 100,6 100,0
Számítógép, fényképezőgép, telefonkészülék 99,8 99,8 100,1
KSH, fogyasztói árak változása a megelőző hónaphoz, októberhez képest, 2018

(blokkk.com)

640x40_feher
640x40_feher
Scroll To Top