ingyenes webstatisztika

Európában a használt gumiabroncsok 92%-át újrahasznosítják – Magyarországon az arány 85%

Mindez az Európai Gumiabroncs és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) által december elején publikált jelentésből derül ki. A felmérés a 28 EU tagállam mellett Norvégia, Szerbia, Svájc és Törökország adatait is tartalmazza. A legfrissebb, összesített adatok alapján Európában 3,424.500 tonna használt abroncsot vettek nyilvántartásba. Ennek a mennyiségnek 92%-át hasznosították újra, ami 3,142.500 tonnát jelent.

 

A rendelkezésre álló legfrissebb, összesített 2017-es adatok alapján 1,96 millió tonna gumiabroncsot kezeltek újrahasznosított alapanyagként. 1,47 millió tonna – a granulálási folyamatot követően – visszakerült a gumiabroncs gyárakba, a három fő alkotóelem – gumi, acél és textil – előállítását végző gépsorokra. 326 ezer tonnát a cementgyártásban – alapanyagként – dolgoztak fel, míg a fennmaradó mennyiséget öntödék, acélgyárak, illetve pirolízissel (hőbontás) foglalkozó cégek hasznosítottak.

 

A felmérésben részt vett országok 1,18 millió tonna használt abroncsot hasznosítottak energiatermelésre. Ennek a mennyiségnek 83%-át a cementgyárak dolgozták fel energiaforrásként, míg a fennmaradó 17 %-ot erőművekben, városi hőerőművekben égették el, energiatermelés céljából.

 

A használt gumiabroncsok újrahasznosítása igazi európai sikertörténet: az 1994-es adatokat böngészve nem nehéz észrevenni, hogy másfél évtizede még 78% (!) volt az „ismeretlen” kategória részaránya: vagyis minden öt használt abroncsból négy került jobb esetben a lerakóba, rosszabb esetben a közeli kiserdőbe. A látványos javulás a fogyasztók felelősebb viselkedésének és az ETRMA által is masszívan támogatott begyűjtési/újrahasznosítása folyamatoknak köszönhető.

 

A hazai számok:

 

2016-ban Magyarországon 33 ezer tonna használt abroncs keletkezett. 22 ezer tonnát nyersanyagként hasznosítottak, míg 6000 tonnából energiát állítottak elő. Mindez az ETRMA normái szerint 85 %-os újrahasznosítási arányt jelent, mellyel a tagországok rangsorán középmezőnyben vagyunk.

 

 

 

 

A Magyar Gumiabroncs Szövetségről (HTA)

 

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével.

 

A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Magyarországon az iparág 7 vállalata – az Apollo-Vredestein, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Pirelli – képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel, közülük 4 cég hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt.

 

Az ágazatban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, közvetlenül mintegy 6 ezer, közvetve pedig több mint 15 ezer fő. A szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág GDP 1,5%-át állítja elő. Az ágazat belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 529 milliárd forintot.

 

A szövetség elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon. A HTA – a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett – segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással és -felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el.

 

A szervezet általános célja, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjon át a lakosság számára, tájékoztassa az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hozzájáruljon egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi és szabályozási környezet kialakításához.

 

A HTA stratégiai törekvései elérésében több hazai szakmai szervezettel kötött megállapodást és működött együtt, időrendben: GRSP Magyarország Egyesület és OBB (ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság), MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége), HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség), MASZSZ (Magyar Autós Szakmai Szövetség) és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogutója az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

 

A HTA megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely az európai gumiabroncs-ipar központi szövetsége, és irodája Brüsszelben található.

640x40_feher
Scroll To Top